نوشته شده توسط : hsi

 

کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به ۲۷۰۰ سال قبل همزمان با امپراطوری مادها، گورستان عصرآهن و یک قطعه سفال نوشته به خط پهلوی ساسانی، از مهمترین دستاوردهای کاوش باستان‌شناسی مشترک ایران ـ آلمان در محوطه تاریخی «ریوی» اعلام شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمدجواد جعفری، سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی محوطه تاریخی ریوی درباره این اکتشافات، گفت: نهمین فصل پژوهش‌های مشترک ایرانی ـ آلمانی در محوطه تاریخی ریوی که از ابتدای مهر ماه امسال آغاز شده بود، با نتایج قابل توجهی به پایان رسید.

او افزود: در روند کاوش سال‌های قبل، بخش‌هایی از یک گورستان عصر مفرغ (۳۷۰۰ سال قبل) در بخش شمالی و در امسال بقایایی از یک گورستان دیگر از دوران متأخر آهن (۲۶۰۰-۲۹۰۰ سال قبل) در بخش جنوب شرقی محوطه تاریخی ریوی شناسایی شد که مطالعه بقایای انسانی این دو گورستان اهمیت بسیار زیادی در شناخت جوامع استقراری گذشته منطقه دارد.

جعفری اظهار کرد: کشف بقایایی از یک دژ نظامی همزمان با شاهنشاهی مادها در بخش جنوبی محوطه تاریخی ریوی نیز نشان از وجود حکومت‌های کوچک منطقه‌ای همزمان و یا دست‌نشانده شاهنشاهی ماد در بخش‌های شمال شرقی قلمرو ایشان است.

 این باستان‌شناس با بیان این‌که مرکز شاهنشاهی ماد در حوالی همدان امروزی (هگمتانه) قرار داشته و تا کنون شواهد کمی از گسترش قلمرو این شاهنشاهی تا مناطق خراسان امروزی کشف شده است، گفت: سفال نوشته ساسانی نیز در بخش‌های شمالی محوطه و در میان ساختمان‌های خشتی باقی‌مانده از این دوران به‌دست آمد که بیانگر استمرار اهمیت سیاسی و اقتصادی محوطه تاریخی ریوی تا دوران ساسانی بوده است.

به گفته او، این کتیبه حاوی دو کلمه است که به نظر می‌رسد اشاره به اسمی خاص دارد و ممکن است به اسم شخص و یا مکانی تاریخی در دوره ساسانی اشاره داشته باشد.

کشف بقایای مادها در شمال شرق ایران

سرپرست ایرانی فصل نهم کاوش باستان‌شناسی مشترک ایرانی- آلمانی محوطه تاریخی ریوی ادامه داد: یکی از مهمترین سؤالات علمی در مطالعات باستان‌شناسی محوطه تاریخی ریوی کشف نام تاریخی این شهر بوده است که اهمیت زیادی در مطالعات تاریخی شمال شرق ایران دارد.

وی افزود: با توجه به یافته‌ها و مدارک باستان‌شناسی که طی ۹ سال پژوهش‌های باستان‌شناسی از محوطه تاریخی ریوی به‌دست آمده می‌توان این محوطه را سکونت‌گاهی مهم دانست که از ۳۷۰۰ سال قبل (اواخر دروان مفرغ) تا یک‌هزار سال قبل (قرون اولیه اسلامی) توالی استقراری داشته است.

جعفری همچنین گفت: بر اساس دیدگاه‌های مقدماتی علمی، محوطه ریوی را می‌توان یک سکونت‌گاه شهری معرفی کرد که همزمان با امپراتوری مادها شکل گرفته و طی دوران‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی نیز همچنان هویت شهری داشته است.



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

عضو شورای شهر:
خشکی گاوخونی شمال ایران را تهدید می‌کند

خشکی تالاب گاوخونی موجب شور شدن آب در اصفهان می‌شود - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency
رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تالاب گاو خونی یک میراث طبیعی ارزشمند است، اما با اتفاقات سال‌های اخیر خشک شده و سبب برخاستن ریزگردها و انتشار آن تا محدوده زیادی از مناطق اطراف می‌شود که این ریزگردها حتی تا شمال کشور هم رفته و آسیب‌زا بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی در یک برنامه زنده رادیویی اظهار کرد: در مدتی که اصفهان معضل کمبود آب و خشکی زاینده رود داشت اقدامات زیادی انجام شد، اما نتوانست جریان رودخانه را دوباره دائمی کند. مدیران ارشد استان، اندیشمندان دانشگاهی و سازمان‌های مردم نهاد و شهروندان نیز به سبب دل نگرانی‌هایشان برای اصفهان اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه باید ابتدا مسئله را شناخت و سپس برای رفع آن اجماع ملی وجود داشته باشد، افزود: اقداماتی مانند طرح‌های انتقال آب و ابرآوری در این سال‌ها انجام شده اما در کنار آن مدیریت منابع نیز حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مجموعه اداری استان و دانشگاهیان که به موضوع اشراف دارند، در حال انجام وظایف خود هستند، ادامه داد: کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار نیز با دعوت از آن‌ها به طور مستمر هر هفته یک جلسه رسمی برگزار می‌کند و در طول هفته نیز ارتباط زیادی با کسانی که در حوزه آب کار کردند، داریم.

نادرالاصلی تصریح کرد: از همه کسانی که می‌دانند و می‌توانند در این راه به رفع مسائل و مشکلات موجود اصفهان کمک کنند درخواست می‌کنم که راهکارهای خود را ارائه دهند، زیرا میلیاردها متر مکعب آب از حوضه‌های آبریز زاینده رود و فلات مرکزی خارج می‌شود که باید مدیریت آن بهتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم با یک تفاهم منطقه‌ای، اتفاق ملی و گفتمان واحد در شهر و استان، بخشی از آب مورد نیاز شهروندان که حتی برای شرب هم مشکل دارند را فراهم کنیم، اضافه کرد: در تابستان برخی از مناطق و محلات اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شد؛ شهری که در مرکز ایران قرار دارد و به پرآب‌ترین شهر شناخته می‌شد اکنون دچار بحران شده و این یک معضل است.



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 92
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

جاذبه‌های دیدنی شمال ایران

این سه استان جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی دارد. برای رسیدن به شهرهای شمالی از مسیرهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید. هر کدام از این استان‌ها برای مسافرت‌های چند روزه می‌توانند شما را سرگرم کنند. فریدون‌کنار، جواهرده، نمک‌آبرود، چالوس، نوشهر، بندرترکمن، بابلسر، رامسر، نور، تنکابن و... قسمتی از شهرهای استان‌های شمالی هستند.

کاخ چایخوران؛ چالوس

چالوس یکی از شهرهای استان مازندران است. شهر چالوس اماکن گردشگری زیاد دارد. یکی از این مکان‎ها کاخ چایخوران است. کاخ چایخوران یک بنای تاریخی است. چایخوران یک استراحتگاه است که در دوره پهلوی اول مورد استفاده بوده است. بنای چایخوران هفتاد سال پیش ساخته شده است.

چایخوران که نزدیک به ۴ هزارمتر وسعت دارد با معماری اروپایی بنا نهاده شده است. دلیل نام‌گذاری کاخ چایخوران همان‌گونه که از اسمش پیداست محلی برای استراحت و نوشیدن چای بوده است. تزئینات کاخ چایخوران بسیار ساده کار شده است. چایخوران دو ورودی در قسمت شرقی و غربی ساختمان دارد.

بخش‌های کاخ نیز شامل دو قسمت خدماتی و اصلی است. عمارت کاخ چایخوران یک طبقه اصلی و یک طبقه زیرزمین دارد. کاخ اصلی چایخوران از یک بالکن، دو تالار مربع و یک تالار مستطیل تشکیل شده است. این بنا در سال ۱۳۵۴ در لیست آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است.        

اقامتگاه؛ چالوس

اجاره ویلا در چالوس از سال‌های دور به یک تفریح محبوب بین ایرانی‌ها تبدیل شده است. اگر شما هم شهر چالوس را برای سفر و اقامت خود انتخاب می‌کنید نیاز به یک اقامتگاه خواهید داشت. سایت جاباما حدود صد هتل، سوئیت، اقامتگاه، مجتمع اقامتگاهی، آپارتمان و... دارد. ورود به این سایت شما را با انبوهی از سکونتگاه‌ها روبه‌رو خواهید شد. آپارتمان دوخوابه یاس، سوئیت دوخوابه رنگارنگ، مجتمع اقامتگاهی سناتور، ویلا سه خوابه تریبلکس بهار و... تعدادی از اقامتگاه‌هایی است که در شهر چالوس با مراجعه به سایت جاباما می‌توانید انتخاب کنید.

آبشار کبودوال؛ علی‌آبادکتول

همیشه وقتی صحبت از شمال می‌شود شهرهای محدودی به ذهن خطور خواهد کرد. یکی از شهرهای جذاب شمال علی‌آبادکتول در استان گلستان است. این شهر آبشاری به اسم کبودوال دارد. آبشار کبودوال در قلب جنگل هیرکانی قرار دارد.

کبودوال از دو واژه کبود و وال به معنای آبی و جوی تشکیل شده است. این آبشار نوعی آبشار تمام خزه در ایران است. مسیر این آبشار دارای یک پیاده‌رو است. این پیاده‌رو، پلکان برای آسانی رفت و آمد بازدیدکنندگان دارد. آبشار کبودوال در دامنه کوه هارون قرار گرفته است. این آبشار میان دره اصلی است.

مجموع آبشارها در دامنه کوه هفت عدد است اما آبشار اصلی که آبشار کبودوال است در رده پنجم قرار گرفته است. آب تمامی آبشارها از چشمه اصلی تامین می‌شود. این چشمه در بالای آبشار هفتم قرار گرفته است. زیبایی این آبشار دو دلیل دارد. قدمت آبشار دلیل اول اهمیت آبشار است.

دومین دلیل اهمیت آبشار، سرچشمه این آبشار است. این آبشار پاک‌ترین و تمیزترین آبشار ایران نام گرفته است. آبشار کبودوال آب بسیار گوارایی دارد



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 91
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

تاوان مهمانی ملکی در «شمال»

آخر هفته گذشته یک برج مسکونی ۱۷ طبقه در «شمال»، با جرقه آتش در یکی از طبقات فوقانی، ظرف ۱۲ ساعت تبدیل به «خاکستر» شد.

به گزارش ایسنا، «دنیای اقتصاد» در ادامه نوشت: مطابق آنچه خبرگزاری‌های محلی استان مازندران اعلام کردند، عصر چهارشنبه گذشته، برج مسکونی «رامیلا» واقع در یک شهرک در شهرستان چالوس دچار آتش‌سوزی در یکی از طبقات بالا می‌شود که علت یا منشأ آتش را هم کابل‌های برق ساختمان اعلام کرده‌اند. غروب چهارشنبه عنوان می‌شود به خاطر «ترافیک در خیابان‌ها» امکان مهار آتش وجود ندارد؛ بامداد پنج‌شنبه اما خبر درباره این برج این‌گونه منتشر می‌شود که «در ساعات پایانی چهارشنبه، آتش در بالای برج تقریبا مهار شده بود اما با وزش باد در بامداد پنج‌شنبه، شعله آتش زبانه کشید و کل ساختمان در آتش سوخت». حادثه «رامیلا» حاوی سه پیام درباره «رامیلا»های شمال است که مخاطب خاص آن، «دولت محلی» و البته «ویلاباز»ها در این استان هستند.

شهرها و روستاهای «شمال»، انبار اصلی «خانه‌های دوم» محسوب می‌شود که طی سه سال گذشته، بر حجم این املاک (ویلا و برج‌ویلا) با شدت بیشتر از سال‌های قبل‌تر، افزوده شده است. «دولت محلی» اما در مواجهه با این انبار، کاملا «منفعل» عمل کرده و بدون آنکه تکلیف «خرج انبار» را تعیین کند، «سرویس مجانی» به عوامل و بهره‌برداران این نوع املاک ارائه می‌کند. دود این ‌میهمانی، فعلا به چشم مالکان و ساکنان یکی از همین ساختمان‌ها رفت اما در آینده ممکن است، تاوان سخت‌تری داده شود.

آمار رسمی می‌گوید، سهم ساختمان‌سازی «شمال» از کل ساخت و سازهای کشوری، از زیر ۵ درصد در اوایل دهه ۹۰ به نزدیک ۱۰ درصد رسیده است. اشتهای بیشتر به «ویلاسازی» و «خرید ملک» در مناطق شمال کشور طی این سال‌ها عمدتا با هدف «سرمایه‌گذاری در بازار رو به رشد و پرسود» یعنی بازار املاک شمال، به وجود آمد و نتیجه‌اش، خرید تهاجمی ویلا و آپارتمان در برج‌های «شمال» -با وجود محدودیت‌ها و ممنوعیت کرونایی سفر- شد و در نهایت، این بازار، جهش قیمت زمین و ویلا در دو سال گذشته را تجربه کرد.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 95
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

بازدید فرماندار رشت از اولین مرکز تمام مکانیزه تولید قارچ شمال کشور

فرماندار رشت با اشاره به اهمیت تولید و حمایت از فعالان این عرصه اظهار کرد: حمایت از واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان زمینه رشد اشتغال و افزایش درآمدهای استان را فراهم می آورد.

به گزارش ایلنا از رشت، علی فتح اللهی از واحد تولیدی قارچ مکانیزه دلجان (اولین مرکز تمام مکانیزه شمال کشور) ‌با ظرفیت تولید ۷۵۰ تن در سال و اشتغال ۷۴ نفر و همچنین مجتمع دامپروری میلاد با اشتغال مستقیم برای ۴۰۰ نفر در بخش مرکزی بازدید و مشکلات و مسائل این واحدها را از نزدیک بررسی کرد.

وی در این بازدید با تاکید بر این که تولید و اشتغال مهمترین دغدغه مردم و مسئولین در سطح شهرستان محسوب می شود، افزود: جهت حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران باید از همه ظرفیت های شهرستانی، استانی و ملی به درستی بهره گرفته شود.

فرماندار رشت ادامه داد: رفع مشکلات و موانع واحدهای تولیدی موجب ارتقا تولید و حمایت از تولیدکنندگان می شود.

فتح اللهی با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن اهمیت سلامت جامعه در حوزه غذایی، افزود: یکی از بخش‌هایی که امروز می‌توانیم به آن در حوزه تولید توجه ویژه داشته و برای تحقق فرمایشات رهبری از آن بیشترین استفاده را داشته باشیم، صنایع غذایی است، صنایعی که سهم بالایی از گردش اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند.

فرماندار رشت خاطر نشان کرد: در شرایطی که بحران کرونا جهان را فرا گرفته است تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم که از کالاهای اساسی است قطعا در اولویت بوده و بایستی دغدغه تولید کنندگان این حوزه با حمایت عملی مسئولین مرتفع شود.



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 86
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

در این خبر تبلیغی در عمان برای سفر به شمال ایران را می‌بینید که در آن اشاره شده فقط با ۲۵ ریال عمانی می‌توانند به شمال ایران سفر کنند.

 کاهش ارزش پول ملی ایران باعث شده که سفر خارجی‌ها به ایران از نظر اقتصادی برای آنها به صرفه باشد. هرچند در دوره کرونا صنعت گردشگری ایران روزهای بدی را پشت سر گذاشته اما اکنون به نظر می‌رسد به تدریج این صنعت در حال احیا شدن است.

از آبان ماه امسال نیز مجوز حضور گردشگران خارجی در ایران صادر شده و تاکنون نیز چندین گردشگر خارجی به ایران آمده‌اند.

اما سفر به ایران برای گردشگران خارجی مثلا از کشور عمان چقدر برای آنها هزینه دارد؟

یک کاربر ایرانی در توییتر با انتشار یک تصویر نوشته است:

« تبلیغی در عمان برای سفر به شمال ایران، فقط با ۲۵ ریال عمانی.

حداقل دستمزد شهروند عمانی ۳۵۰ ریال عمانی است، یعنی با کمتر از ده درصد حقوق یک ماهشون می‌تونن ۷ شب و ۸ روز در شمال ایران گردش کنند.

با ده درصد حداقل دستمزد در ایران چه کارهایی میشه انجام داد؟»

 

 

این درحالیست که متوسط حقوق کارمندان و کارگران ایران قطعا به میزانی نیست که بتوانند چند روزی را به کشورهای عربی سفر تفریحی داشته باشند.



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 84
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

مقدمات ثبت ملي و جهاني آيين‌هاي مرتبط با زعفران تربت‌حيدريه فراهم شد

 

مقدمات ثبت ملي و جهاني آيين‌هاي مرتبط با زعفران تربت‌حيدريه فراهم شد

تربت‌حيدريه- ايرنا- دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران گفت: مقدمات ثبت ملي و جهاني آيين‌هاي مرتبط با زعفران تربت‌حيدريه و همچنين پيوستن نام اين شهرستان در شبكه شهرهاي خلاق و يادگيرنده جهاني فراهم شده‌ است.

حجت‌الله ايوبي روز جمعه در بازديد از آثار تاريخي و مزارع زعفران تربت‌حيدريه افزود: با كمك وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به سمت ثبت ملي و جهاني آيين‌ها و آداب و رسوم مرتبط با كاشت، داشت، برداشت و فرآوري زعفران اين خطه حركت خواهيم كرد.

ادامه مطلب



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 92
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

رستمی تصریح کرد: رویشگاه های سرخدار در جنگل های شمال ایران به مثابه تاریخ زنده و سرپای این سرزمین به شمار می روند و از زمان های قدیم، عنوان سمبل ابدیت را به خود اختصاص داده اند اما متاسفانه با ناملایمات فراوانی همچون قطع غیرمجاز روبرو است.

حفاظت و حمایت جامع نیاز ضروری ذخیره‌گاهای جنگلی گلستان

به گزارش ایرنا ، جنگل های پونه آرام و افرا تخته در ارتفاعات جنوبی علی آباد کتول و ۶۰ کیلومتری گرگان با ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۸۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد، مساحت این مجموعه ۴۰۰ هکتار بوده که از توده های سوزنی برگ نادر است و به صورت خالص در ایران باقی مانده است.

حفاظت از ذخیره گاه های جنگلی به تاکید کارشناسان نیازمند عزم و اراده جدی تر مدیران ارشد کشور است تا با اختصاص اعتبارات مکفی این گنجینه های ارزشمند را به نسل های آینده برسانند.

وابستگی معیشتی جنگل‌نشینان به فعالیت‌های ناسازگار با حفاظت جنگل همانند دامداری، زراعت، تأمین سوخت و تغییرکاربری در کنار دغدغه های دیگری همچون نارسایی قوانین و مقررات مربوط و نبود ضمانت اجرایی قوانین موجود، نبود توجه به پیامدهای محیط زیستی و ناهماهنگی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در عرصه‌های جنگلی به ویژه  مناطق ذخیرگاه های ۱۵ گانه استان گلستان متغیرهایی هستند که به عنوان یک چالش پیش روی این گنج های ارزشمند قرار دارند.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 81
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

فارس نوشت: نماینده ماکو در مجلس با اشاره به آرامش مرزهای شمال‌ غربی کشور گفت: نیروهای مسلح کشورمان با اقتدار وضعیت منطقه و تحرکات عوامل خارجی را رصد می‌کنند که موجب شده تریلی‌های ایران روزانه به ترکیه و ارمنستان رفت و آمد کنند.

آخرین وضعیت امنیتی شمال غرب کشور از زبان نماینده ماکو

محمد علیپور نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت امنیتی مرزهای شمال غربی کشورمان اظهار داشت: در پی تحولات اخیر در مناطق شمال غربی کشورمان در فضای عمومی جامعه این گونه استنباط شد که مشکل حادی بین جمهوری آذربایجان و ایران و برخی کشورها منطقه وجود دارد اما با نمایش اقتداری که نیروهای مسلح کشورمان در مرزها داشتند پیام بسیار قاطعی به افرادی که احساس می‌کردند امکان شیطنت در منطقه را دارند مخابره شد.

وی افزود: هم‌اکنون هیچگونه تنش، درگیری و مشکل خاصی در مرزهای شمال غربی کشورمان نداریم. ضمن اینکه در چند روز اخیر هم مرز آستارا بازگشایی شد و مردم آن منطقه هم اظهار شادمانی کردند.

 نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم ایران با مردم آذربایجان اشتراکات بسیار زیادی دارند و موقعیت‌های سرزمینی و مرزهای جغرافیایی ظاهر فیزیکی محسوب می‌شوند، در حالی که اشتراکات قومی، نژادی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی بین ایران و آذربایجان هیچگاه با ممانعت مردم مواجه نخواهد شد و مردم این دو کشور همواره یکدل هستند.



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 89
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۰۸/۱۶

هواشناسی ایران 1400/08/16| هشدار بارش شدید باران و کولاک برف در 8 استان

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در چهارمحال و بختیاری، یزد، کرمان، هرمزگان، شمال و شرق خوزستان، برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، اصفهان، خراسان جنوبی، لرستان، جزایر تنگه هرمز و خلیج‌فارس رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق تهران، البرز و سمنان بارش‌های پراکنده پیش بینی شده است.

فردا دوشنبه بارش‌ها در استان‌های فارس، بوشهر، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، اصفهان، جزایر تنگه هرمز و خلیج‌فارس و برخی مناطق استان‌های هرمزگان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری ادامه خواهد داشت. در این مدت بارش‌ها در مناطق مرتفع و سردسیر به شکل برف خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در بیشتر مناطق کشور جو آرام و پایدار حاکم است، از این رو افزایش آلاینده‌های جوی برای شهرهای صنعتی و پرتردد به‌ویژه تهران و کرج پیش بینی شده است.

از اواخر وقت چهارشنبه با نفوذ جریانات شمالی روی دریای خزر، بارش‌ها در استان‌های گیلان و اردبیل آغاز می شود و روز پنجشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل و شمال آذربایجان شرقی بارش پیش بینی می‌شود.

همچنین از فردا تا چهارشنبه در نیمه شمالی کشور افزایش تدریجی دما پیش بینی شده و روز پنجشنبه در شمال غرب و استان‌هیا ساحلی دریای خزر کاهش محسوس دما روی می‌دهد



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 92
|
تعداد امتیازدهندگان : 28
|
مجموع امتیاز : 28
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال گفت: از فردا صبح (دوشنبه) مسیر شمال به جنوب آزادراه تهران- شمال و از اواخر وقتِ روز (سه‌شنبه) نیز مسیر جنوب به شمال این آزادراه بازگشایی می‌شود.
 

 مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال گفت: از فردا صبح (دوشنبه) مسیر شمال به جنوب آزادراه تهران- شمال و از اواخر وقتِ روز (سه‌شنبه) نیز مسیر جنوب به شمال این آزادراه بازگشایی می‌شود.

«سعید شهسواری» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از فردا (دوشنبه) دهم آبان‌ماه، مسیر شمال به جنوب آزادراه تهران- شمال بعد از دو هفته بازگشایی خواهد شد.

وی افزود: هم چنین از اواخر وقت روز سه‌شنبه هفته جاری نیز مسیر جنوب به شمال آزادراه بازگشایی می‌شود و مسافران می‌توانند برای سفر به شمال کشور بار دیگر از قطعه یک آزادراه استفاده کنند. 

تصمیم‌گیری درباره حذف یک صخره پنج هزار تنی که برای ایمنی مسافران این مسیر تهدیدی مهم محسوب می‌شد، انسداد دو هفته‌ای این مسیر را در پی داشت.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال امروز صبح درباره زمان بازگشایی و چگونگی پاکسازی مسیر به ایرنا توضیح داد و گفته بود: بعد از مرحله آخر انفجار که روز (پنج‌شنبه) هفته گذشته انجام شد، اکنون در حال انجام عملیات ریزش برداری‌های حاصل از انفجار هستیم و از شب گذشته (شنبه) حمل مواد حاصل از انفجار و پاکسازی محور انجام شده است و تا اواسط هفته محور، پاکسازی و پایه چراغ ها نصب خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

مواد لازم


برنج ۴ پیمانه
گوشت (ترجیحا گوسفندی) ۵۰۰ گرم
کشمش ۱ پیمانه
 
 

طرز تهیه کشمش پلو


مرحله اول
برنج را که از قبل با آب ولرم و نمک خیس کرده بودید، به روش معمول آبکش کنید و بگذارید تا دم بکشد.

مرحله دوم
پیاز‌ها را خرد کنید و کمی تفت دهید. نیاز نیست پیاز خیلی سرخ شود. وقتی پیاز سبک شد، زردچوبه را اضافه کنید و بعد از یک تفت تکه‌های گوشت را که درشت خرد کردید با پیاز تفت دهید. کاری و دارچین را هم همراه با کمی زعفران به گوشت اضافه کنید.

مرحله سوم
گوشت را با مقدار کمی آب و شعله خیلی ملایم بپزید. اینکه آب گوشت کم باشد خیلی مهم است و باعث خوش طعم شدن آن می‌شود. هر وقت آب گوشت تمام شد و به روغن افتاد، دوباره کمی آب اضافه کنید تا گوشت بهتر بپزد. در نهایت مایع گوشت شما باید یک استکان آب غلیظ داشته باشد.

مرحله چهارم
کشمش را از قبل خیس کنید. کره را با مقداری روغن بگذارید روی حرارت تا داغ شود و کشمش را سرخ کنید.

مرحله پنجم
برای سرو این غذا برنج را با مقداری زعفران و کشمش مخلوط کنید و داخل ظرف بکشید و همراه با گوشت سرو کنید. می‌توانید به جای گوشت، از مرغ هم در این غذا استفاده کنید.


:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi
هواشناسی ایران 1400/08/10| بارش باران و برف 6 روزه در 17 استان/ دمای هوا 9 درجه کاهش می‌یابد

سازمان هواشناسی از بارش باران و برف طی امروز تا شنبه آینده در ۱۷ استان و کاهش ۵ تا ۹ درجه‌ دما در برخی مناطق از جمله سواحل دریای خزر خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان،‌ زنجان،‌ ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین،‌ البرز و تهران افزایش ابر گاهی بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی شده است.

در شهرهای تهران،‌کرج، اصفهان،‌ اراک و مشهد افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پیش بینی شده است. چهارشنبه با گذر امواج تراز میانی جو در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران،‌ غرب اصفهان و ارتفاعات شمال خوزستان ابرناکی، رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود. به تدریج با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر،‌ خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی آغاز می‌شود.

پنجشنبه بارش در مناطق مذکور افزایش می‌یابد و گستره آن استان‌های چهارمحال و بختیاری، شمال فارس،‌اصفهان و غرب یزد را فرا خواهد گرفت.

 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی دو روز آینده دریای خزر مواج است و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف پیش بینی می‌شود. روز جمعه از میزان بارش در نوار شمالی کشور کاسته می‌شود و در مناطقی از غرب، جنوب غرب،‌ جنوب، مرکز و شرق کشور باران،‌وزش باد و گاهی رعدوبرق پیش بینی شده است.

طی روزهای چهارشنبه تا جمعه در سواحل دریای خزر، شمال غرب و شمال شرق و طی روزهای پنجشنبه و شنبه هفته آینده در دامنه‌های جنوبی البرز،‌غرب،‌مرکز و شرق کشور کاهش دما 5 تا 9 درجه‌ای پیش بینی شده است.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

در بازدید از ساحل گیسوم و سایر سواحل شمال، اجاره ویلا شمال یا کلبه‌های اقامتی، از قرص‌ترین انتخاب‌ها برای سفر به شمال است که نسبت به کمپینگ‌های انفرادی در چادر از امنیت بالاتری برخوردار خواهد‌بود.

شمال به داشتن سواحل زیبا و حیرت‌انگیز معروف‌ترین است! با این‌حال یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای دریادوستان، ساحل گیسوم در استان گیلان است.

اگر می‌خواهید از هیاهوی شهر فرار کنید و با یکی از آرام‌ترین سواحل عمرتان رو‌به‌رو شوید، انتخاب گیسوم یک انتخاب بدون نقص است.

همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به این ساحل، تجربه انواع ورزش‌های آبی و تفریحاتی مانند جت‌اسکی است که طرفداران خاص خودش را دارد. گیسوم نه‌تنها به‌عنوان ساحل، بلکه به‌لطف جنگل سراسر سبز گیسوم در نزدیکی همین ساحل، محبوبیت دیرینه‌ای دارد که بازدید از آن‌جا هم می‌تواند برای ذخیره انرژی در روزهای پرهیاهوی شهری قوت قلب مسافران باشد.

از متل‌قو قدیم تا سلمان‌شهر امروز

ازآن‌جایی‌که این شهر، شهر شلوغ و توریستی شمال به حساب می‌آید، اگر برای چند روزی تفریح به متل‌قو سفر می‌کنید، بهترین گزینه برای تجربه سفری آرام و امن، اجاره ویلا در متل‌قو است؛ مخصوصا ویلاهایی در کنار دریای خزر که با چشم‌انداز سواحل ماسه‌ای بی‌نظیر متل‌قو، تماشایی‌تر می‌شود.

به‌طور‌قطع اسم متل‌قو را به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای ساحلی شنیده‌اید؛ شهری که شهر شگفتی‌ها است؛ چون دریا، غار،جنگل، دریا و بهترین آب‌وهوا را درکنارهم دارد.

متل‌قو گل سرسبد مقصدهای شمالی هم محسوب می‌شود؛ چون در هم‌نشینی با دریای خزر قرار دارد.

سواحل خاص ایران که از دیدن آن‌ها حیرت خواهید کرد

جالب است بدانیدکه شهر ساحلی متل‌قو باعنوان "سلمان‌شهر" هم شناخته می‌شود. این شهر زیبای ساحلی از یک سمت نظر به دریا دارد و از سویی دیگر رو به جنگل است.

از دیگر امکانات و تفریحات این ساحل جذاب می‌توان به شنا در مناطق مجاز، گرفتن حمام آفتاب در تابستان،  تفریحات ساحلی مانند جت‌اسکی، قایق‌سواری و پاراسل اشاره کرد.

کیش، بهترین انتخاب برای هر وقت از سال

یکی از محبوب‌ترین مقاصد مسافران دوست‌دار امواج دریا و آرامش ساحل، سواحل کیش است که در استان هرمزگان قرار دارد.

می‌توانید لذت سفر به جزیره را با اجاره ویلا در کیش تکمیل کنید و درکنار تفریح، آسایشی از جنس بهترین ویلاهای جزیره را به خودتان هدیه دهید!

معمولا بازدید از جزیره کیش در طول زمستان به دلیل آب‌وهوای گرم و مطلوب جزیره  طرفداران بیشتری دارد. از تجربه‌های حیرت‌انگیز سفر به کیش، قدم‌زدن درمیان ماسه‌های سفید و گرم ساحلی است.

اگر بخواهیم از امکانات جزیره بگوییم کلمه‌ها در مقابل‌شان کم می‌آورند! همین‌قدر بدانید که جزیره کیش مصداق بارز" آن‌چه خوبان همه دارند، تو یک‌جا داری" است و کلیه تفریحات مدرن در این جزیره، برای علاقه‌مندان به هیجان و ورزش‌های آبی مهیا است.

به‌عنوان‌مثال، غواصی در سواحل جزیره کیش، به‌واسطه چشم‌انداز فوق‌العاده و شگفت‌انگیزش، یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات ساحلی است.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

روستای ناش در استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش خورگام، منطقه عمارلو و بین روستا‌های نوده و اسطلح قرار دارد. این روستا از سمت غرب توسط کوه‌های گلنگش و از سمت شرق توسط کوه‌های ناش محصور شده است. از طرف شمال نیز به اسطلح کوه و از سمت جنوب نیز به نوده متصل شده است.

شغل اغلب مردم این روستا کشاورزی و دامداری است.

 

مردم روستای ناش از قوم دیلم هستند و زبان آن‌ها تاتی است. البته اقوام مختلفی در این روستا رندگی می‌کنند که عبارتند ازترک، لر، کرد و.

با این که مردم این روستا از اقوام مختلفی هستند، اما با شادی و مهربانی در کنار هم زندگی می‌کنند.

از خصوصیت‌های بارز مردم روستای ناش می‌توان به مهمان نوازی آن‌ها اشاره کرد.

شکل روستای ناش به صورت روستا‌های متمرکز است که در اطراف آن زمین‌های کشاورزی متعددی وجود دارد.


مناظر طبیعی روستای ناش
مناظر طبیعی زیبایی در این روستا وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند در ادامه به چند مورد از این منظره‌ها اشاره خواهیم کرد:


غار ناش: در بخش غربی ناش در میان سلسله کوه‌ها این غار قرار گرفته است.

وستای ناش؛ روستایی زیبا و سرسبز در شمال ایران

غار سنگ سرک: این غار در بخش شرقی ناش قرار دارد و بسیار جذاب و دیدنی است.


آبشار شار شاربن: آب این آبشار از چشمه‌های طبیعی که در روستای ناش قرار دارند تأمین میشود و بسیار زیبا و دیدنی است. همچنین چشمه‌های آب طبیعی و زیبایی در روستای ناش قرار دارد که آب آشامیدنی روستا از آنجا تأمین می‌شود.

دریاچه طبیعی خرس چاک: یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و زیبای روستای ناش دریاچه طبیعی خرس چاک است. این دریاچه در بخش شرقی روستا قرار دارد و بالای غار سنگ سرک واقع شده است.

امکانات روستای ناش
همانطور که می‌دانید روستا‌های کشور ایران از امکانات زیادی برخوردار نیستند و در حد رفع ناز‌های اولیه زندگی به روستا‌ها امکانات داده می‌شود. از این رو روستای ناش که یک روستای دور دست محسوب می‌شود نیز تنها از امکانات اولیه برخوردار است. این امکانات عبارت است از: آب لوله کشی شده، برق، تلفن، مدرسه راهنمایی و خانه بهداشت.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

فرصت سرمایه گذاری امن و کم ریسک در شمال ایران زیبا تنکابن شهسوار به همراه آژانس املاک تاوا

فرصت های سرمایه گذاری در ایران زیبا، سرمایه گذاری در ایران همیشه با چالش های فراوانی همراه بوده و پیش بینی شرایط در آینده نزدیک و دور بسیار مبهم و دور از دسترس می باشد،اما یک مورد همیشه و همیشه در کوتاه یا بلند مدت جواب این سوال است که کجا و چطور سرمایه گذاری کنیم؟ که در ادامه به آن می پردازیم

امروزه، به دلیل ازدیاد جمعیت جوان ایران، نیاز به مسکن از جمله چالشهای دولتمردان و همچنین مردم کشورمان است و در این میان این صنعت و صنایع وابسته به آن، همیشه رو به رشد بوده و فرصت سرمایه‌گذاری در این صنعت، همیشه سودآور بوده و هست.

آژانس املاک تاوا با در اختیار گذاشتن اطلاعات شفاف و دقیق برای همراهان و مشتریان، درصد خطا، درانتخاب را کاهش، و درصد موفقیت و سود دهی را افزایش می دهد.

همراهی یک مشاور کاربلد، آموزش دیده و با تجربه و در اختیار داشتن یک بانک اطلاعاتی از فایل‌های متعدد، امکان مقایسه و قدرت انتخاب بالا را برای سرمایه‌گذاران فراهم می سازد.

تاوا برآنست با انعکاس مطالب مفید و کاربردی در مجله تاوا ، منطقه بکر و زیبا، خوش آب و هوا، با فرصت های سرمایه گذاری فوق العاده را خدمتتان معرفی کند.منطقه سلیمان آباد آژانس املاک تاوا

سلیمان آباد منطقه ای با مناظر تکرارناشدنی، میان کوه و دریا، با داشتن پوشش گیاهی فوق انبوه، رودها و چشمه های آب سرد و گرم در منطقه ای آرام و دنج، در شهر تنکابن - شهسوار در همسایگی شهر رامسر قرار دارد. این منطقه به تازگی مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته و شهرک‌های مسکونی در این منطقه در حال ساخت می باشد. با توجه به بالارفتن ساخت و ساز مسکن و شهرک های ویلایی در منطقه تنکابن، نیاز به صنایع وابسته به صنعت ساختمان هم مورد توجه قرار گرفته که با توجه به بالا بودن استفاده از این مواد سرمایه‌گذاری مطمئنی را برای شما به همراه خواهد داشت.

 



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

صطفی فدایی‌فرد، رئیس کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب وابسته به «کمیته ملی سدهای بزرگ ایران» در اظهاراتی عنوان کرد، پدیده «فرونشست زمین» که ناشی از برداشت بی‌رویه آب و تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی است، باعث کوچ اجباری بیش از 37 میلیون نفر به غرب و شمال این کشور خواهد شد.

فدایی‌فرد در این زمینه به خبرگزاری«ایلنا» گفت: «از کشاورزان در زمین‌های خشک، صنایع ثروت‌آفرینِ بی‌آب‌مانده و تالاب‌های در معرض نابودی گرفته تا سیاست‌گذاران در شهرهای تشنه آب، همگی با کمبود جدی آب مواجه هستند.»

مهاجرت داخلی

او با انتقاد از «احداث بی‌رویه سدها در کشور» مواردی مانند «انتخاب مدیران نالایق، عدم پاسخگویی مدیران، توسعه روزافزون فساد سیستماتیک و رانت، اولویت تفکر ایدئولوژیک بر اصول توسعه پایدار، اصرار بر اجرای سیاست‌های کلان داخلی و خارجی نابخردانه، نبود سیستم قضایی مقتدر و بی‌توجهی به مطالعات پایه» را از عوامل شکل‌گیری بحران آبی در ایران دانست.

وی با انتقاد از طرح انتقال آب به کلان‌شهرها افزود که «با تمرکز امکانات در کلان‌شهرها، مقدمات افزایش بی‌رویه جمعیت در کلان‌شهرها فراهم شده است.»

بر اساس یک مطالعه صورت‌گرفته توسط «مرکز پژوهش‌های مجلس ایران»، 282 شهر این کشور، سال جاری، در معرض «تنش آبی» قرار گرفته‌اند.

تهیه‌کنندگان این پژوهش عنوان کرده‌اند که میزان بارندگی در ایران، در مقایسه با متوسط بارندگی در 52 سال گذشته، 36 درصد کاهش داشته است. این عدد برای استان‌هایی همچون هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بیشتر است و متوسط بارش باران در این استان‌ها 50تا 85 درصد کاهش یافته است.

ایران برای دو دهه با پدیده کمبود آب مواجه است. بر اساس آخرین برآورد «موسسه منابع جهان» ایران در رده چهارم کشورهایی است که با «بحران فوق‌العاده» در زمینه آب مواجه هستند. طبق این برآورد، ایران در لبه «روز آخر» قرار گرفته است. روزی که منابع آبی این کشور ممکن است به پایان برسد.

 

 

با وجود این‌که برخی از عوامل محیطی مانند افزایش دما و تغییرات اقلیمی در شکل‌گیری این بحران دست داشته‌اند اما اقدامات دولتی نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان و شکل‌گیری این بحران ایفا کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

سبقت قیمت ویلا‌ در شمال از نرخ مسکن پایتخت

 

ارزش یک ویلا در شمال کشور تقریبا با یک خانه در منطقه ۱۹ یا ۱۲ تهران برابر است. همچنین با نصف پول مورد نیاز برای خرید خانه‌ای در منطقه پنج پایتخت به‌عنوان منطقه محبوب‌ خریداران مسکن می‌توانید ویلایی در شهر رامسر خریداری کنید. بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی سایت دیوار نشان می‌دهد تابستان امسال رامسر، چالوس، نوشهر، تنکابن و بندرانزلی به‌ترتیب گران‌ترین ویلا‌های شمال کشور را در خود جا داده‌اند. برای خرید هر مترمربع ویلا در رامسر باید به‌طور متوسط ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول داشته باشید. متوسط قیمت ویلا در چالوس، نوشهر، تنکاین و بندانزلی هم به‌ترتیب متری ۱۵، ۱۴، ۱۱.۵ و ۱۱ میلیون تومان است. به این ترتیب ویلا‌های رامسر تقریبا نصف قیمت خانه‌های منطقه پنج تهران ارزش دارند و ارزش ویلا‌های چالوس و نوشهر تقریبا اندازه خانه‌های مناطق ۱۸ و ۲۰ تهران است.

موج افزایش قیمت در بازا ر ویلا‌ شمال کشور

به گزارش سایت طلا، قیمت خانه در مناطق شمالی تهران ظرف یک‌سال گذشته نهایتا ۳۱ درصد بالا رفته، اما قیمت ویلا‌های شمال در همین مدت بین ۳۵ درصد تا ۱۸۸ درصد افزایش پیدا کرده است. تنها در مازندران شاهد رشد ۹۹ درصدی قیمت ویلا‌ها بوده‌ایم. کمترین رشد قیمت ویلا‌های شمال در بابل اتفاق افتاده و بیشترین مقدار رشد قیمت را در رامسر شاهد بوده‌ایم. در آمل، نوشهر، بابلسر، چالوس، محمودآباد و بندرانزلی رشد قیمت ویلا‌ها بالای ۱۰۰‌درصد گزارش شده است. به‌جز بندرانزلی، در بقیه نقاط گیلان، میزان افزایش قیمت ویلا نهایتا ۷۷ درصد است که در آستارا اتفاق افتاده است. در این شهر باید برای خرید یک متر ویلا به‌طور متوسط ۱۱ میلیون پول پرداخت کرد، اما هنوز هم گران‌ترین ویلا‌های مازندران در رامسر، چالوس و نوشهر قرار گرفته‌اند که برای هر متر آن‌ها به‌طور متوسط باید به ترتیب ۱۸، ۱۵ و ۱۴ میلیون تومان پول داد.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

بهترین شهر شمال و جنوب ایران برای مسافرت رفتن در پاییز

کیش جزیره‌ایست با مساحتی حدود 91 کیلومتر مربع که در استان هرمزگان و در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اتاقک، کیش سال‌های سال است که در لیست محبوب‌ترین مقصدهای مسافرتی ایرانیان قرار دارد. دلیل این محبوبیت، جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که در این جزیره، جلوه‌گری می کنند؛ جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی.

از جنوب ایران:

کیش، جغرافیای کیش

جزیره کیش در میان آب‌های خلیج فارس قرار گرفته و از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است. طول این جزیره حدود 12 کیلومتر از جهت مشرق تا مغرب و عرض آن حدود 7 کیلومتر است و مساحت آن 90 کیلومتر مربع می‌باشد. ارتفاع جزیره از سطح دریا، در بالاترین نقطه به 35 تا 40 متر می‌رسد. فاصله کیش تا مرکز استان یعنی بندرعباس 350 کیلومتر و تا مرکز شهرستان، بندر لنگه 150 کیلومتر می‌باشد. جزیره کیش دارای فرودگاه بین‌المللی است که در سال 1347 تاسیس شده است.

جاذبه‌های دیدنی کیش

کیش یکی از جزایر مرجانی معروف و شناخته‌شده در جهان است که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، آب و هوا و ساحل بی‌نظیر و... همه و همه کیش را به یکی از پربازدیدترین مناطق ایران تبدیل کرده است. علاوه بر این‌ها، باید به نقش سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد مراکز رفاهی و اقامتی متعدد و با کیفیت نیز اشاره کرد. در اینجا به بررسی چند جاذبه از این جزیره خواهیم پرداخت.

کشتی یونانی 

پارک آبی کیش

آکواریوم

شهر تاریخی حریره

اسکله تفریحی

باغ پرندگان

پارک دلفین کیش

و...

از شمال ایران :

رامسر و دیدنی های آن

شهررامسر یکی از شهرهای استان مازندران است که به دلیل دارا بودن مناظر طبیعی خیره‌کننده، یکی از پربازدیدترین شهرهای شمالی کشور می‌باشد. این شهر در بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از گردشگرانی است که می‌خواهند به دامان طبیعت پناه ببرند. به همین دلیل در بهار و تابستان، جمعیت زیادی از گوشه و کنار کشور به رامسر سفر می‌کنند.

رامسر یا سخت‌سر سابق در غربی‌ترین نقطه استان مازندران واقع شده است. از جنوب با کوه‌های البرز، از غرب با چابکسر و از شرق با شهرستان تنکابن مجاور است. جاذبه‌های طبیعی فراوان، چشمه‌های آب گرم، باغ‌های زیبا، شالیزارها و... از جمله زیبایی‌های این شهر سرسبز به شمار می‌روند. در این جا به برخی از جاذبه‌های این منطقه خواهیم پرداخت.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی یکی از محبوب‌ترین جنگل‌های شمالی در میان طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. این جنگل بسیار زیبا و به‌صورت نیمه‌کوهستانی با ارتفاع تقریبی ۸۰۰ متر است که برخوردار از مناظر بکر و جاذبه‌های تماشایی و طبیعی است. جنگل دالخانی که نام خود را از روستای دالخانی وام گرفته، در فاصله 30 کیلومتری از جنوب شرق رامسر واقع شده است. یکی از منحصربفردترین ویژگی‌های این جنگل، مه غلیظ آن است که تصویری بکر در پیش چشمان گردشگران قرار می‌دهد.

روستای جواهرده

روستای جواهرده به ‌دلیل برخورداری از آثار طبیعی و تاریخی فراوان، می‌توان از جذاب‌ترین مناطق استان مازندران دانست؛ مسجد سید سعید آقا و مسجد آدینه با قدمتی حدود هفت قرن و گورهای گبری از جمله دیدنی‌های تاریخی در جواهرده رامسر محسوب می‌شوند. علاوه بر این، بافت و فرهنگ بومی روستا نیز از دیگر عوامل محبوبیت جواهرده به شمار می‌رود.

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر در فاصله 5 کیلومتری از غرب رامسر واقع شده و مسیر آن از کنار ساحل خزر تا ارتفاعات سرسبز امتداد دارد. تله کابین رامسر را می‌توان بزرگترین تله کابین کشور نامید که طول آن 2 کیلومتر است و 40 کابین دارد. علاوه بر مسیر مسحورکننده‌ای که تله کابین از آن رد می‌شود، امکانات تفریحی و پذیرایی نیز از دیگر دلایل محبوبیت این جاذبه گردشگری هستند.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi
جاده مسحور کننده شمال ایران

جاده اسالم به خلخال، جاده ای است تماشایی و چشم نواز به طول 70 کیلومتر که از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می شود.

 

به گزارش برنا؛ جاده اسالم به خلخال، جاده ای است تماشایی و چشم نواز به طول 70 کیلومتر که از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می شود و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می شود. 

 

 

قرار گرفتن این جاده در منطقه شمالی کشور، آن را تحت تاثیر اقلیم خاص این منطقه قرار داده؛ به طوری که در اغلب فصول سال بارش باران در آن مشاهده می شود. ارتفاع زیاد جاده نیز در نزدیکی خلخال باعث شده تا دمای هوا حتی در تابستان نیز سرد باشد و تجربه ای متفاوت برای تان رقم بزند. رطوبت و مه نیز مهمان همیشگی این جاده است چرا که در همسایگی آن، دریای خزر قرار دارد و همین بر جاذبه های جاده می افزاید.

با آغاز این مسیر از شهر اسالم، ابتدا جاده‌ای پیچ در پیچ و پوشیده از درختان جنگلی پیش روی تان قرار می گیرد. با دور شدن از اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، با دشت های سرسبز احاطه می شوید و مناظر شگفت انگیزی را خواهید دید. شاید به همین دلیل است که این جاده را به عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران می شناسند و آن را رویایی ترین مسیر جنگلی ایران می پندارند.

 

1- طبیعت تماشایی | از لوکیشن فیلم حضرت سلیمان تا دشت های پوشیده از گل

در هر قسمت از جاده مناظری سحرانگیز پیش روی تان قرار می گیرند و شما را وادار به توقف می کنند؛ پس در گذر از این جاده رویایی صبور باشید و وقتی را هم به لذت بردن از این زیبایی ها اختصاص دهید:

آب و هوایی دور از انتظار: در ابتدای ورود به جاده، باید در هر لحظه منتظر غافلگیر شدن باشید. ممکن است هوا صاف باشد؛ اما به یک باره در بخشی از جاده مه به سراغ تان می آید و در قسمتی دیگر شاهد بارش باران باشید.

رودخانه: آنچه که بر زیبایی های این جاده می افزاید رودخانه ای است که از ابتدای مسیر شما را با جوش و خروش خود همراهی می کند. در بیشتر قسمت های مسیر می توانید این رودخانه را ببینید و حتا لحظاتی را در کنار آن اتراق کنید.

چهره متفاوت طبیعت: پس از کمی رانندگی در جاده متوجه می شوید که طبیعت در آن هر لحظه به رنگی در می آید و با چهره ای متفاوت پیش روی شما قرار می گیرد؛ گاه با درختان سر به فلک کشیده و جنگل و گاه با دشت های سرسبز و مخملی.

حضور حیوانات اهلی: حضور گله های اسب و رمه های گوسفندان که در حال چرا در جای جای دشت های سرسبز این جاده هستند، یکی از رویایی ترین تصاویر را پیش روی تان قرار می دهد که هیچ گاه آن را از یاد نمی برید.

دشت های گل: در ماه های اردیبهشت و خرداد طبیعت تماشایی این جاده، لباسی از گل های شقایق بر تن می کند و با غرق شدن در مه، شگفتی خاصی را به نمایش می گذارد. بخشی از این دشت ها بالاتر از ییلاقی به نام متش و نرسیده به گردنه الماس در ییلاق کرمون واقع شده اند و می توانید به دیدن آنها بروید.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

آنچه باید قبل از خرید ویلا در شمال بدانید

خرید ویلا و آپارتمان و یا اجاره ملک در شمال ایران به دلیل خوش اب و هوا بودن منطقه جغرافیای امروزه رونق گرفته، از این رو سازندگان بسیاری در این منطقه شروع به ساخت و ساز کرده و ویلاهای متعددی ساخته شده و به فروش میرسد،اما انتخاب در بین این تعداد شهرک های خصوصی و یا ویلاهای اختصاصی کار دشواری است، اول از همه باید بگوییم مراحل انتخاب برای اجاره ویلا و یا خرید ویلا در شمال کاملا متفاوت است.

 

شفاف سازی هدف خرید ویلا در شمال

اما اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید اول از همه به این توجه کنید که ویلا را برای اسکان کوتاه مدت میخواهید و یا دایمی، اگر ویلا را برای روزهای تعطیل و یا اسکان موقت میخواهید باید به طبیعت و چشم انداز آن توجه ویژه ای داشته باشید، اگر طرفدار دریا و یا گشت و گذار در جنگل هستید ، توجه کنید که ملک مورد نظر چقدر به دریا و یا جنگل نزدیک است و علاوه بر آن دقت کنید در حوالی ویلا چه امکانات تفریحی و رفاهی دیگری قرار گرفته است.

انتخاب شهر و محدوده جغرافیایی خرید ویلا  در شمال

اگر قصد شما از خرید ویلا سرمایه گذاری و یا کسب درآمد است باید به نزدیکی منطقه نسبت به شهرهای کلان مثل تهران توجه کنید و شهری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید که توریستان و مسافران زیادی به آنجا سفر می کنند.

شهر های پر رفت آمد شمال مثل : نور و نوشهر و...  میتوانند انتخاب مناسبی برای خرید آپارتمان و ویلا در شمال باشند.

بعد از انتخاب شهر باید به شرایط اجاره و امنیت منطقه توجه کنید در حال حاضر در تمامی شهرک های شمال نگهبان 24 ساعته برای حفظ امنیت املاک و ساکنین  وجود دارد و در برخی از شهرک ها با نظارت مدیریت شهرک ویلاهای صاحبان اجاره داده میشود. پس انتخاب ویلا و یا آپارتمان در یک شهرک حجم  زیادی از دغدغه های آینده شما را کاهش میدهد.

در شهرک های شمال ملک ها با متراژ ها و امکانات متفاوت احداث شده اند که شما با توجه به نیاز خود و بودجه ای که در نظر گرفتید میتوانید یکی را انتخاب کنید،اما قبل از اینکه به فکر این باشید که کدام ویلا و آپارتمان را انتخاب کنید باید به این فکر کنید که کدام شهرک برای سرمایه گذاری و یا تفریح مناسب تر است.

اگر قصد خرید ویلای نوساز و لوکس را دارید به دنبال شهرک های لوکس شمال بگردید، که علاوه بر معماری داخلی ویلا اهمیت ویژه ای به فضا سازی بیرونی شهرک داده شده است.

102

کدام شهرک برای خرید ویلا در شمال مناسب است؟

از شهرک های لوکس و پر طرفدار شمال میتوان به شهرک امیردشت، شهرک دشت نور و شهرک خزرشهر اشاره کرد.

برای انتخاب شهرک بعد از موقعیت جغرافیایی، معماری و فندانسیون ساخت بنا ها باید امکانات آن شهرک را مورد بررسی قرار داد.با بررسی تمام شهرک ها لیستی از امکانات تفریحی و رفاهی آنها تهیه شده که این امکانات شامل:

باشگاه ورزشی بدنسازی ، باشگاه سوارکاری، خدمات ماساژ و اسپا، جاده تندرستی برای پیاده روی و دوچرخه سواری، باشگاه لیزرتگ، باشگاه آرچری تگ، بازی مدرن فوتبال حبابی، قایق سواری، اسکله ماهیگیری، زمین های ورزشی نظیر(فوتبال، والیبال، تنیس، بسکتبال و ...) ، زمین گلف و مینی گلف، پارک بازی کودکان، کافی شاپ و رستوران و استخر چهار فصل نام برد .

باید بگوییم مجتمع تفریحی و توریستی دشت نور که در شهر نور واقع شده از نظر امکانات تفریحی و رفاهی نسبت به دیگر شهرک های شمال سبقت چشمگیری گرفته و تمامی امکانات ذکر شده در این شهرک احداث شده است.

 

خرید نقدی یا اقساطی آپارتمان و یا ویلا در شمال

 



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

اگر اهل جنگل‌نوردی باشید، خوب می‌دانید جنگل دو فصل فوق‌العاده زیبا دارد؛ بهار و پاییز. البته بعضی جنگل‌ها ویژگی بهاری‌شان آنها را معروف کرده و بعضی‌ها هم ویژگی پاییزی‌شان اما «ابر» از آن دسته جنگل‌هاست که دیدنش در هر دو فصل خالی از لطف نیست.

جنگل ابر

به گزارش همشهری آنلاین، اگر اهل جنگل‌نوردی باشید، خوب می‌دانید که جنگل دو فصل فوق‌العاده زیبا دارد؛ بهار و پاییز. البته بعضی جنگل‌ها ویژگی بهاری‌شان آنها را معروف کرده و بعضی‌ها هم ویژگی پاییزی‌شان اما جنگل «ابر» از آن دسته جنگل‌هایی است که دیدنش در هر دو فصل خالی از لطف نیست. درخت‌های این جنگل در این فصل از سال تنوع رنگ فوق‌العاده‌ای دارند؛ از نارنجی کمرنگ گرفته تا قرمز آتشی را می‌توانید روی برگ‌های درخت‌های این جنگل ببینید. جنگل ابر که در ۵۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود، پشت بسطام به علی‌آباد کتول و دشت گرگان قرار گرفته، مقصد ما برای یک جنگل‌نوردی پاییزی است؛ پاییزی که شاید به جرأت می‌توان گفت فقط در این منطقه چهره واقعی‌اش را به ما نشان می‌دهد.

 

شعاع باریک نور خورشید از لابه‌لای شاخه‌های درخت‌ها خودش را به پای درخت بلندبالای وسط جنگل رسانده است. حالا می‌شود امتداد روز را گرفت و از لای برگ‌ها صاف توی چشم‌های خورشید ظهر پاییز خیره شد؛ خورشیدی که هرچند رمق روزهای تابستان را ندارد اما با تابیدن روی برگ‌های زرد و قرمز درخت‌ها، جنگل ابر را به جنگل هزار و یک رنگ تبدیل کرده است.

بهشتی که همین نزدیکی است

هنوز دو – سه ساعتی به ظهر مانده که ما به تپه بالای روستای ابر می‌رسیم؛ همان تپه‌ای که پیرمرد از روستا نشانش داده و گفته بود «بهشت درست پشت همان تپه است»؛ بهشتی که تا با چشم‌های خودمان ندیدیم، باورمان نشد. درست بعد از دو راهی «قرق» و سربالایی نه چندان تند تپه، دهانه‌ ورودی جنگل خودش را نشان داد؛ ورودی‌ای در عمق دره. اما از این بالا و تا جایی که کوه‌ها اجازه می‌دادند، می‌شد جنگل باشکوه ابر را دید؛ جنگلی با گونه‌های متنوع درخت‌های «رامش» و «کوله خاص» که در این فصل سال دیگر خبری از برگ‌های سبز سوزنی‌شان نیست. حالا انگار که نقاشی ماهر بخواهد تابلویی از پاییز بکشد و جنگل سراسر به تابلوی نقاشی‌ای از رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی تبدیل شده است. هرچند کارشناسان محیط‌زیست دلیل تغییر رنگ برگ‌های درخت‌ها در این فصل از سال را ترشح هورمون‌های گیاهی می‌دانند اما ما ترجیح می‌دهیم برای توجیه این تغییر رنگ‌ پای همان نقاش و قلم‌موی نقاشی‌اش را وسط بکشیم؛ قلم‌مویی که جنگل ابر را تبدیل به یک کارت‌پستال پاییزی کرده است.

 

 

ایستاده با ابر

از ظهر خیلی نگذشته که سر و کله ابرها پیدا می‌شوند؛ ابرهایی که کم‌کم با سرد شدن هوا به جنگل سرازیر می‌شوند و تا کمتر از چند ساعت دیگر اقیانوسی از ابر، جنگل را محاصره خواهد کرد. درخت‌های جنگل ابر جایی تقریبا بین استان سمنان و گلستان از زمین سر بیرون آورده‌اند؛ جایی که از ضخامت کوه‌های البرز کم می‌شود و ابرها درست پشت این دیواره گرفتار می‌شوند. این اتفاقات باعث شده جنگل ابر رسم کویری منطقه خارتوران و گرمای بسطام و خرقان را زیر پا بگذارد و درست به همین علت است که تقریبا از بعدازظهر و با سرد شدن هوا جنگل روی ابرها سوار می‌شود؛ ابرهایی که جنگل را به رویایی‌ترین منطقه‌ای که می‌توانید در زندگی‌تان ببینید تبدیل می‌کنند؛ منطقه‌ای بین زمین و آسمان. حالا اینجا می‌شود دستت را دراز کنی و یک بغل آسمان ابری برای روزهای دل‌تنگی‌ات بچینی.

اما تصور اینکه این یک بغل آسمان ابری را می‌شود در فاصله ۲۰دقیقه رانندگی از دل یک منطقه کویری به دست آورد، کار چندان راحتی نیست. هرچند جنگل ابر رسم و رسوم منطقه کویری سمنان و شاهرود را زیرورو کرده اما کویر هم خوب با این سنت‌شکنی کنار آمده است؛ طوری که هر چه به شب نزدیک می‌شویم، سرمای استخوان‌سوز شب‌های کویر به سراغ جنگل می‌آید. این آب و هوای متفاوت باعث شده تا هرچند خیال شب‌مانی در منطقه را نداریم اما برنامه یکروزه جنگل ابر را با تجهیزات کامل انجام دهیم تا در طول مسیر پیاده‌روی چند ساعته مشکلی برایمان پیش نیاید.

 

 

فسیل زنده سلطنتی

ما از قسمت‌های جنوبی وارد جنگل ابر شدیم؛ یعنی قسمت‌هایی که به قول کارشناسان محیط زیست به تمدن نزدیک‌تر هستند. پوشش گیاهی این منطقه نسبت به قسمت‌های دیگر جنگل تُنُک‌تر است اما هرچه از این قسمت جنگل به داخل می‌رویم، پوشش گیاهی بیشتر و انبوه‌تر می‌شود.

مشهورترین درخت این قسمت از جنگل «اورس» است؛ درختی با ریشه‌های بلند و قطور که روی زمین می‌خزد. این پوشش گیاهی میراث دوره سوم زمین‌شناسی یا همان عصر یخبندان است؛ دوره‌ای از یخ و برف که کوه‌های البرز مانع پیشروی آن در داخل ایران می‌شود و همین باعث شده تا گونه‌های جنگل که در اروپای مرکزی وجود داشته، در نیمه شمالی البرز و این منطقه هم دیده شود. به عبارتی کارشناسان محیط‌زیست جنگل‌های حال حاضر شمال را فسیل‌های زنده جنگل‌های ماقبل تاریخ اروپا می‌دانند.

به جنگل ابر که روی لبه‌های شرقی البرز قرار گرفته، به دلیل همین تنوع زیستی به شدت متنوعش جنگل «سلطنتی» هم می‌گویند؛ جنگل سلطنتی از انواع تونالیته رنگ که حالا دیگر نه تنها در خاورمیانه که در دنیا هم بی‌نظیر است. این تنوع رنگ- از قرمز آتشی گرفته تا زرد ملایم- برگ‌های پاییزی را فقط می‌توانید در جنگل ابر ببینید؛ جنگلی پر از تپه‌های شیبدار پوشیده از درخت که باعث می‌شود چندان پیاده‌روی آسانی هم نداشته باشید. اما بهترین قسمت جنگل برای یک برنامه یکروزه همین قسمت جنوبی است که تپه‌هایش هم پوشش گیاهی تنکی دارند. از روی همین تپه‌ها می‌توانیم «قلعه ماران» دوره عیلامی‌ها را ببینیم که روی نوک کوه ساخته شده.

بعد از عبور از تپه‌های ریز و درشت به رودخانه‌ای درست وسط جنگل می‌رسیم. امتداد رودخانه در انتهای یکی از دره‌ها به آبشاری به نام «شرشر» ختم می‌شود؛ آبشاری که به قول یکی از بچه‌ها اگر یکی دو ماه دیگر گذرمان به این طرف‌ها بیفتد، یخ‌ زده و پر است از قندیل‌های یخی که جان می‌دهد برای عکاسی. اما چون مسیر رسیدن به آبشار چندان راحت نیست و وقت چندانی هم برایمان نمانده، آبشار شرشر را می‌گذاریم برای یک وقت دیگر و به طرف چشمه «ترش» می‌رویم. برخلاف مسیرهای کوهستانی، راه پاکوب در این جنگل خیلی کم است و نمی‌خواهیم گرفتار تاریکی جنگل بشویم.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: تا روز پنجشنبه (۱۵ مهرماه) رگبار و رعد و برق و کاهش دما در شمال کشور پیش‌بینی می‌شود.

بارش باران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اظهار کرد: تا روز پنجشنبه (۱۵ مهر) در استان‌های ساحلی خزر، اردبیل و شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وقوع رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در نوار شمالی کشور کاهش دما رخ می‌دهد. دریای خزر نیز در این مدت مواج خواهد بود.

او گفت: بارندگی در استان‌های حاشیه خزر روز جمعه (۱۶ مهرماه) تداوم خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: دریای عمان، تنگه هرمز و نیمه شرقی خلیج فارس طی ۲ روز آینده مواج پیش‌بینی می‌شوند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده هم اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۳ مهر) صاف و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی روز چهارشنبه (۱۴ مهر) نیز صاف تا نیمه ابری و همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۲ و ۱۳ مهر) اهواز با بالاترین دمای ۴۳ و ۴۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با بیشینه دمای ۱۶ و ۱۱ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان‌های کشور هستند.

فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی کشور هم در گفتگویی با میزان در خصوص آخرین وضعیت آب و هوایی کشور گفت: از امروز بعدازظهر تا روز شنبه استان‌های ساحلی دریای خزر همچنین استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار باران و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی را خواهند داشت.

وی ادامه داد: در نوار شمالی کشور شاهد کاهش دمای هوا خواهیم بود و طی این مدت دریای خزر هم مواج خواهد شد. امروز در نواحی غربی دریای خزر و نیز مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان و غرب مازندران بارش‌ها به نسبت شدیدتر خواهد بود.

این کارشناس هواشناسی اظهار کرد: در جنوب کشور هم با ادامه فعالیت سامانه چرخند حاره‌ای شاهین امروز دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس علاوه بر اینکه افزایش ارتفاع موج را خواهند داشت، رگبار و رعد و برق و وزش بادهای خیلی شدید را هم در نواحی فراساحلی خواهند داشت.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

سفر به شمال ممنوع است؟/کدام مسافران یک میلیون جریمه می‌شوند؟

نکته دیگری که وجود دارد این است که اسامی هیچ کدام از شهرهای شمالی و پرتردد در لیست شهرهای قرمز کرونایی نیست و احتمالاً محدودیت‌هایی که برای سفر به شهرهای قرمز وضع شده بود، شامل مسافران شهرهای شمالی نمی‌شود.

نقشه کرونایی استان مازندران در تاریخ ۱۱ مهرماه کاملاً زرد است و حتی برخی از شهرهای این استان وضعیت آبی دارند. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سفر به شهرهای زرد و آبی مجاز است و مسافران نباید جریمه شوند. پس مسافران استان مازندران جریمه نمی‌شوند.

اما وضعیت استان گیلان کمی متفاوت است. در نقشه کرونایی موجود، وضعیت استان گیلان نارنجی و زرد است و البته چند شهر با وضعیت آبی هم در این استان وجود دارد.

این نقشه هم نشان می‌دهد که سفر به برخی از شهرهای استان گیلان هم در تعطیلات مهرماه مجاز است و تردد خودروهای شخصی به این استان‌ها مشمول جریمه یک میلیون تومانی نمی‌شود. اما ممکن است مسافران برخی از شهرها مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شوند.

لیست شهرهای قرمز ۱۲ مهرماه

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، چند استان در غرب و شمال غربی ایران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. برای مثال شهرستان‌های سرپل ذهاب، پاوه، کرمانشاه، جوانرود، گیلانغرب و هرسین همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

بر این اساس مسافرانی که به این شهرها سفر می‌کنند منتظر جریمه یک میلیون تومانی هستند. اما سفر به شهرهای استان مازندران مشمول جریمه نمی‌شود. چون هیچ کدام از شهرهای استان مازندران قرمز یا نارنجی نیست.

جریمه ۲۰۰ هزار تومانی مشمول چه کسانی است؟

اگرچه ممنوعیت تردد به شهرهای شمالی برداشته شده، اما آنگونه که پلیس راهور ناجا خبر داده ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه صبح در تمام شهرها با وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی برقرار است و متخلفان ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 | جنوب شرق همچنان تحت تاثیر طوفان شاهین | وضعیت جوی تهران در ۲ روز آینده

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش ۳ تا ۷ درجه‌ای دما در برخی استان‌های شمال کشور و بارندگی شدید و وزش باد شدید در جنوب شرق در پی فعالیت طوفان حاره‌ای شاهین خبر داد.

طوفان حاره ای - طوفان شاهین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه ‌پیش‌بینی کلی براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری اظهار کرد: امروز و فردا (۱۱ و ۱۲ مهر) بارش باران در استان‌های اردبیل و گیلان و گاهی بارش ‌پراکنده در برخی مناطق مازندران و گلستان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: از سه‌شنبه تا جمعه (۱۳ تا ۱۶ مهر) در اردبیل و سواحل خزر بارش باران و روند کاهش دما حدود ۳ تا ۷ درجه ‌پیش‌بینی می‌شود همچنین  رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت تا آخر هفته جاری در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در برخی ساعات مورد انتظار است.

به گفته ضیاییان، دریای خزر امروز (۱۱ مهر) مواج است و از سه‌شنبه (۱۳ مهر) تا آخر هفته جاری نیز مواج ‌پیش‌بینی می‌شود.

 

 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن بیان اینکه طی ۲ روز آینده در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل و شرق کرمان در برخی ساعت وزش باد شدید با احتمال خیزش گرد و خاک ‌پیش‌بینی می‌شود، گفت: با ورود سامانه کم فشار حاره‌ای از روی اقیانوس هند به دریای عمان و تاثیر آن در جنوب شرق کشور، امروز (۱۱ مهر) در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و دریای عمان بارندگی شدید و وزش باد شدید ‌پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: آب‌های دریای عمان و تنگه هرمز طی این مدت مواج و این شرایط به صدور هشدار قرمز در این نواحی منجر شده است.

 

 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۲ مهر) صاف، همراه با غبار صبحگاهی و در بعدازظهر قسمتی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه (۱۳ مهر) نیز صاف، همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi


•    بهترین شهر مازندران برای زندگی


تعدادی از بهترین شهرهای شمال از جمله رامسر، چابکسر، تنکابن، محمودآباد، قائمشهر و بابلسر در این استان قرار دارند. آیا میدانستید که تعداد افرادی که به استان مازندران مهاجرت می کنند از تعدادی که آن را ترک می کنند، بیشتر است؟ این یعنی اینکه مردم از میان بهترین شهرهای شمال، این جا را انتخاب می کنند. البته که جای تعجب هم ندارد. آب و هوای فوق العاده ی شهرهای مختلف آن، نزدیکی به دریا، طبیعت بکر و دست نخورده از جمله دلایل این محبوبیت می باشد. 

 

 


شهر رامسر

یکی از زیباترین و بهترین شهرهای شمال که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد، شهر رامسر است. اینجا را عروس شهرهای شمالی می دانند. هیچگاه از سفر کردن به رامسر خسته نخواهید شد. این شهر که در گذشته سخت سر نام داشته است، تعدادی از زیباترین روستاها و مناطق جنگلی بکر کشور را به خود اختصاص داده است. شما در هر سمت این شهر که قدم بردارید به روستاهای دیدنی مانند جواهرده خواهید رسید که ماوای درختان بلند و آبشارهای خروشان هستند. از دیدنی های رامسر می توان به دریاچه قو، غار یاغی لوکا، صفارود، آبشار ایج، جنگلی دالخانی، منطقه ییلاقی گرسماسر و .. اشاره کرد.


آمل

آیا می دانستید که مهاجرپذیرترین شهر در میان شهرهای استان مازندران، شهر آمل است. زیبایی های این شهر تمامی ندارد. از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری آن می توان به غارهای دستکند، آبگرم استراباکو، پارک مشهور میرزا کوچک خان، جنگل الیمستان و ... اشاره کرد. از آنجایی که این شهر از نظر اقتصادی، گردشگری، معیشتی و اجتماعی در جایگاه خوبی قرار دارد، توانسته در لیست بهترین شهرهای شمال برای مهاجرت قرار بگیرد. 


تنکابن 

باغ های بسیار زیبایی در شهر تنکابن وجود دارد. باغ های کیوی و پرتقال که دل هر مسافری را می برد. تنکابن را پایتخت مرکبات کشور می دانند. البته این تمام ماجرا نیست. مناطق ساحلی و جنگلی این شهر نیز در نوع خود بسیار دیدنی هستند. از جمله آنها می توان به ییلاق دینارسرا، خشکه داران، آبشار فرهادجوی، غار دانیال، مزرعه پرورش ماهی و ... اشاره کرد. 
 

بهترین شهرهای شمال کدامند؟
جنگل های شمال

 



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰ درصد از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از ۳۳ درصد مازندران به مناطق مسکونی تبدیل شده و طبیعی است که با رونق مسکن‌سازی و سفته‌بازی آن، تولید محصولات دامی و کشاورزی رو به کاهش باشد.
 
                                                   یک سوم شمال ایران، ویلا شد!

به گزارش تابناک، روزنامه فرهیختگان در گزارشی با اشاره به بحث تغییر کاربری اراضی در شمال ایران به‌خصوص در دو استان مازندران و گیلان از رشد عجیب ویلاسازی در این مناطق خبر داد.

۳۳ درصد مراتع و جنگل‌های استان‌های شمالی در ۲۵ سال اخیر تبدیل به مسکن و ویلا شده است.

۲۰ درصد «مشاوران املاک» کشور در ۳ استان شمالی


۲۰ درصد از کل بنگاه‌های املاکی کشور که چیزی حدود ۳۰ هزار مورد است در ۳ استان شمالی قرار دارد؛ بنابراین حجم عظیم بنگاه‌ها در سه استان مازندران، گیلان، گلستان و افزایش ۱۳ هزارتایی آن‌ها در سال‌های اخیر درکنار محدودیت‌های اراضی مسکونی این سه استان قطعا پاسخگوی نیاز معاملاتی این همه بنگاه‌های املاکی و همچنین تقاضای شمال‌نشینی برخی هموطنان نخواهد بود، به همین دلیل دو پدیده «درخواست‌های تغییر کاربری اراضی» و همچنین «پدیده جنگل‌خواری» می‌تواند از نشانه‌های افزایش بی‌حدوحصر تعداد مشاوران املاک باشد.

 

قیمت هر متر مسکن در شمال؛ ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان
متوسط قیمت مسکن در مناطق و شهر‌های شمالی به محدوده ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان رسیده. درحالی‌که در سال گذشته و در چنین روز‌هایی از ۹ میلیون تومان بیشتر نبود.» به گفته این افراد برای اولین‌بار است که خبری از تهرانی‌ها در شمال نیست و این خریداران جنوبی و جنوب غربی کشور هستند که اقدام به سرمایه‌گذاری‌های گسترده کرده‌اند.

نکته قابل‌توجه اینکه این افراد معمولا از تمکن مالی بالایی برخوردارند و به همین دلیل برای خانه‌ای که یک مازندرانی ۳۰۰ میلیون تومان بابتش بیشتر پول نمی‌دهد، این خریداران جدید بدون چانه‌زنی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون بالاتر می‌پردازند. به‌قدری هجوم سرمایه‌گذاران به شمال افزایش یافته که در برخی شهر‌های شمالی اخباری پیچیده که قرار است تا مدتی فروش واحد‌های آپارتمانی، زمین و ویلا به افراد غیرشمالی ممنوع شود.

مازندران و گیلان معدن ویلا‌های ۱۰۰ میلیاردی
جست‌وجو در فایل‌های مشاوران املاک نشان می‌دهد رنج قیمتی ویلا‌هایی که درحال حاضر می‌توان در باستی‌هیلز خرید حدودا بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد است، درحالی‌که مازندران و گیلان معدن این ویلاهاست. نمونه‌اش یک ویلای ۱۹۰۰ متری در نوشهر است که تنها ۷۸۰ متر کاربری مسکونی داشته و ساختمان آن تک‌طبقه با تعداد اتاق‌خواب‌هایی بیش از ۵ است. این ویلا دو روز پیش با قیمت هر مترمربع حدود ۵۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان و قیمت کل ۹۹ میلیارد تومان به فروش گذاشته شده است.

مازندران و گیلان دو استان شمالی کشور با دارا بودن مراتع حاصلخیز فراوان باید بسیار بیشتر از ظرفیت موجود در ابعاد مختلف اقتصاد به‌خصوص اقتصاد کشاورزی موفق باشند، اما همان‌طور که گفته شد، طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰ درصد از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از ۳۳ درصد مازندران به مناطق مسکونی تبدیل شده و طبیعی است که با رونق مسکن‌سازی و سفته‌بازی آن، تولید محصولات دامی و کشاورزی رو به کاهش باشد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

محمد گائینی : مدت‌‌ها بود که به سفر با قطار و عکاسی از مسیرهای خاص ایران فکر می‌کردم اما هر بار به دلیل یک مشکل اصلی، از این سفر منصرف می‌شدم؛ مشکل من پنجره‌های قطار بود که هیچ‌وقت اجازه خروج نمی‌دادند! برنامه تماشای بدون واسطه مسیر زیبای راه‌آهن تهران به سمت شمال با من همراه بود تا اینکه در یکی از سفرهایی که به گرگان داشتیم، قطاری سوار شدم که پنجره‌های آن به فرم قطارهای قدیمی بود و به سمت پایین باز می‌شد!

سفر روی ریل شمال

راه‌آهن سراسری شمال ایران یک قطار درجه دو دارد که صندلی‌دار ولی کوپه‌ای است. این قطار صبح ساعت ۶ از تهران به مقصد ساری حرکت می‌کند و حدود هشت ساعت طول می‌کشد تا از کوه البرز جنگل‌های هیرکانی عبور کند و به نزدیکی دریای کاسپین برسد.

برای برگشت هم، بهترین گزینه قطار کوپه‌ای تختخواب‌شو است که آخر شب از ساری به سمت تهران حرکت می‌کند. خوبی این قطار این است که شب را می‌توانید تا تهران استراحت کنید.

 

 

مسیر خط آهن شمال از زیباترین مناطق استان‌های تهران، سمنان و مازندران عبور می‌کند. شما زیباترین فرسایش‌ها را تا قبل از ایستگاه فیروزکوه مشاهده می‌کنید. رگه‌رگه کوه‌ها با رنگ‌هایی متنوع و نقش‌هایی ویژه که در تیررس نگاه شما و دریاچه چند‌قلوی آهنک فیروزکوه هم در همین نزدیکی است. اولین ایستگاه بُن‌کوه و بعد از آن کبوتردره است که دره‌هایی عجیب پیش چشممان به نمایش می‌گذارد. قطار به ایستگاه سیمین‌دشت که می‌رسد می‌‌توانید معماری ایستگا‌ه‌های دوره پهلوی اول را ببینید و در بین راه جاذبه‌های زمین‌شناسی فراوان مانند آبشارهای نمکی زیبا را مشاهده ‌کنید. با گذشتن از ایستگاه زرین‌دشت ابتدا به مهاباد و سپس به فیروزکوه می‌رسید، در این ایستگاه نمای کلی شهر فیروزکوه را از داخل قطار می‌بینید.

آنچه معمولا از خط‌ آهن شمال به عنوان مسیر کوهستانی و صعب‌العبور و پرپیچ و خم در ذهن داریم، از ایستگاه فیروزکوه شروع می‌شود و تا ایستگاه ورسک ادامه پیدا می‌کند. حواس‌تان باشد زمانی که از پنجره قطار سر را بیرون برده و دوربین به دست مشغول عکاسی از مناظر اطراف هستید یک باره همه‌جا تاریک شده و شما ناخودآگاه خود را به درون قطار می‌کشید! اکنون وارد تونل شده‌اید و بوی دود قطار، همه‌جا را فرا گرفته است! شاید یکی از مهیج‌ترین قسمت‌های سفر با قطار در مسیر شمال ایران، همین لحظات ورود به تونل باشد. ۹۳ تونل به طول ۲۴ کیلومتر خط آهن ایران را از پایتخت به شمال کشور و مرکز استان مازندران متصل می‌کند.

به این نکته ایمنی توجه داشته باشید که تونل‌های مسیر بسیار تنگ است. دقت کنید هنگام نزدیک‌شدن قطار به تونل‌ها به هیچ وجه چیزی از پنجره قطار بیرون نباشد چه خودتان و چه وسایلتان. در این بخش از سفر شما از تونل گدوک به درازای حدود ۲ کیلومتر عبور می‌کنید (گدوک بلندترین تونل مسیر است و در عین حال، عریض‌ترین آن).

با عبور از تونل گدوک به ایستگاه دوگل می‌رسید و هیجان رسیدن به پل ورسک شدت می‌یابد. پل ورسک شگفت‌انگیزترین پل مسیر است که روایت‌های زیادی درباره آن نقل می‌شود. بدون شک اگر از جاده فیروزکوه راهی شمال کشور شده باشید، این پل را دیده و در حیرت مانده‌اید که چطور حدود ۹۰ سال پیش چنین ساخت‌و‌سازی در دل کوهستان البرز انجام شده است؟! ردپا و هیاهوی کارگران پرتعداد آن روزها در فضای ایستگاه ورسک حس می‌شود. در بخش مهمی از راه‌آهن شمال ایران، گویی مسیر خط‌آهن در سه طبقه احداث شده است! اولین نگاه از نمای دور این تصور غیرقابل باور را به شما می‌دهد. این راه‌آهن سه طبقه به سه خط طلا معروف است که در زمان خود یکی از راه‌حل‌های ناب مهندسی مسیرهای ریلی به حساب می‌آمده است. در واقع سه خط طلا با مهندسی جالب خود موجب شده که شیب مسیر کاسته شود و لکوموتیو با قدرت بیشتری بتواند کوه را دور بزند. یکی دیگر از عجایب مسیر ریلی شمال کشور تعداد پل‌های ساخته شده است؛ یک عدد چهار رقمی! تعداد ۱۴۸۷ پل ساخته شده است تا این قطار شمال کشور را به مرکز آن متصل کند.  از ایستگاه ورسک به سمت سرخ‌آباد و سوادکوه و پل‌سفید پیش می‌روید و به مرور از کوهستان البرز پایین می‌آیید. ساختمان بیشتر ایستگاه‌های این مسیر، قدیمی است و تقریبا فرم اولیه خود را حفظ کرده‌اند. فضای ایستگاه‌های بین راهی قطار، خاطرات گذشته را برایتان به ارمغان می‌آورد. خانه‌های سازمانی و سرخوشی از این همه اسباب بازی ممنوعه در خط و پشت خط!



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 دیگر مخاطب ایسنا هم خواسته که مجازات حبس ابد برای تخریب کنندگان جنگلهای شمال در نظر گرفته شود و این سوال را طرح کرده که چگونه است وقتی یک شکارچی دو خرگوش شکار می کند آن را پیدا می کنند و آیا انتظار دارند مردم عادی در این بحرانهای کرونایی و گرانی  به دفاع و جلوگیری از تخریب جنگلها بپردازند؟ اگر محیط زیست و اداره جنگلها و مراتع رسیدگی نکنند آیا مردم عادی باید این کار را انجام دهند؟!"

چرا جلوی مافیا و دلال تخریب جنگل گرفته نمی شود

مخاطبی دیگر این سوال را مطرح کرده که چرا جلوی مافیا و دلال که با تخریب جنگل در اصل دارند به ایران لطمه میزنند گرفته نمی شود ؟!

یک شهروند معتقد است، " دست قاچاقچیان چوب با جنگلبانی توی یک کاسه است و درآمد را بین خودشان تقسیم می کنند."                          

یک مخاطب احساسش را نسبت به قاچاقچیان چوب اینگونه بیان کرده که " چگونه یک انسان دلش می آید موجود به این زیبایی که سراسر فایده است را نابود کند؛ چقدر باید سنگ دل باشند و این انسان های بی وجدان باید به اشد مجازات برسند چرا که ما مسئولیم."                           

مخاطب دیگری از ایسنا برای تلاشش در جهت حفظ جنگلهای شمال تشکر کرده و ادامه داده است"  دولت نباید نظاره گر باشد."     

 طبیعت ایران توسط بساز بفروش ها و قاچاقچیان خاک و چوب در حال از بین رفتن است

 یک شهروند از وضعیت قاچاق چوب شکایت دارد و می گوید" کل طبیعت ایران را بساز بفروش ها، قاچاقچیان خاک و چوب و... از بین می برند ! شمال ایران با ویلاسازی های انبوه و بدون نظارت و قاچاق چوب و ماهیگیری غیر مجاز نابود شده است. اینها سرمایه ملی هستند، با همین طبیعت و توریسم میشود ۳-۴ برابر پول نفت درآمدزایی کرد، شغل ایجاد کرد. حداقل از این منابع حمایت شود، حتی با زور توسط نیروی انتظامی و محیط بان چرا که اگر طبیعت ایران از بین برود دیگه هیچ برای آن باقی نمی ماند.

مخاطب دیگری هم از وضعیت موجود جنگل خواری تاسف خورده است.

شهروندی که احتمالا گیلانی است و در این استان زندگی می کند از شرایط قاچاق چوب در آن استان نیز گلایه مند است و از شواهدش در ارتباط با قاچاق چوب می گوید. او هر زمان در استان گیلان از خانه بیرون می رود ۴ تا ۵ تا کامیون می بیند که در حال بردن چوب ها هستند. او تعجب می کند از اینکه مگر چند تولیدی وابسته به چوب، در کشور وجود دارد؟

 



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شما می‌توانید در مسافرت خود به استان گیلان و شهر فومن، این کلوچه را سریعا بعد از پخت با چای یا شیر نوش جان کنید. کوکی هم یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی استان گیلان محسوب می شود که مرکز اصلی پخت آن شهر لاهیجان به شمار می رود. گردو، کشمش، تخم مرغ، کره، وانیل و کاکائو مواد تشکیل‌دهنده کوکی هستند که به آن طعم بسیار خوبی می دهد.

بهترین سوغات شمال؛ برای یک ماجراجویی خوشمزه آماده باشید!

سوغاتی های شمال :چای
چای مشهور ‌ترین و اصلی ‌ترین نوشیدنی ایرانیان است که خیلی پر مصرف بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوشیدن یک استکان چای ایرانی با بو و مزه مخصوص به خودی که دارد، این توانایی را دارد تا خستگی یک روز را کاملا از تن جدا کند و آرامش را بهتان برگرداند. مرغوب ترین چای ایران در استان گیلان و شهر لاهیجان کشت می‌شود. مرغوبیت چای لاهیجان درجه یک است. کیفیت چای ‌هایی که در خارج کشت می شوند و به ایران نیز وارد می شوند به هیچ عنوان جای چای ایرانی را نمی‌ گیرد و هیچ وقت مزه و بو آن را ندارد. خوب است این موضوع را بدانید که لاهیجان به شهر چای شهرت دارد و تاریخچه آن به سال ۱۳۱۴ هجری قمری یعنی زمانی که کاشف‌السلطنه؛ پدر چای ایران، تخم و نهال آن را برای کاشتن و عمل آوری از هند به ایران آورد، برمی‌گردد.

سوغاتی های شمال :برنج
یکی دیگر از سوغات خوراکی شمال که دارای کیفیت خیلی زیادی است  برنج مرغوب آن است. شغل خیلی از اهالی خطه شمال کشور کشاورزی است و از طریق کشت و فروش برنج هزینه های زندگی خود را تامین می کنند. برنج هم در استان گیلان و هم در استان مازندران کشت می‌شود، ولی برنج گیلان به سبب بو و مزه بسیار خاص و خوبی که دارد، دارای شهرت زیادی است و بسیارهوا خواه دارد.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

ییلاق اولسبلنگاه ماسال از جاهای دیدنی بینظیر ماسال استان گیلان است.که می توان به عنوان یکی از جاذبه گردشگری کمتر شناخته شمال ایران از آن نام برد. اولسبلنگاه نامی تالشی می باشد. و از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل گشته است. اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی مکان مرتفع می باشد. اولسبلنگاه یعنی جایگاه رویش درخت ممرز. اولسبلنگاه، روستایی بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان واقع شده است.

جایی که مردم ماسال آنرا برای ییلاق خود انتخاب کرده اند. و هر بهار و تابستان از شهر به اینجا کوچ می کنند. ییلاق بینظیر اولسبلنگاه، در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا واقع شده است. و هنوز هم شکل قدیمی خود را حفظ کرده. و در هجوم امروزه سنگ ها و سیمان ها به خانه های روستایی، هنوز با خانه های چوبی و تخته ای و سقف های رنگارنگ جلوه بینظیری را خلق کرده است.

روستای اولسبلنگاه برای هم نشيني اش با ابرها مشهور گشته است. امکان شب مانی در خانه چوبین گرم و روستایی و هم صحبتی و همراهی هر چند کوتاه با روستاییان باصفای ییلاق اولسبلنگاه بر لذت این روستاگردی افزوده است. این روستای زیبا واقع در  گیلان – ماسال‎ در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری شمال غرب این شهرستان و در ارتفاعات کوه های تالش می باشد.

 

ییلاق اولسبلنگاه ماسال، گردشگری شمال ایران



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

افراد زیادی هستند که شمال را به خاطر مکان های تفریحی انتخاب می کنند و عموما به این منطقه سفر می کنند تا از بخش های تفریحی آن بازدید کنند. اگر بخواهیم به مکان های تفریحی شمال ایران نگاهی انداخته و چند مورد را معرفی کنیم، باید به مکان های زیر اشاره کرد:

  • پارک قصر بازی رشت

اگر به دنبال تفریح و هیجان در رشت هستید، شهر بازی سرپوشیده پارک قصر بازی گزینه بسیار خوبی برای شما محسوب می شود. بیلیارد، بولینگ، کافی شاپ، رستوران و بازی های مهیج تفریحاتی هستند که می توانید در این پارک تجربه کنید.

  • تله کابین لاهیجان

تله کابین سواری یکی از جذاب ترین تفریحات در شمال محسوب می شود. تله کابین لاهیجان یکی از بهترین تله کابین های نصب شده در شمال ایران است که مسافت آن 1500 کیلومتر است. 

  • پاراگلایدر هزار پیچ گرگان

اگر به ورزش پاراگلایدر علاقه مند هستید و دوست دارید این ورزش را در مناطق سرسبز و زیبای شمال ایران امتحان کنید، هزار پیچ گرگان بهترین منطقه برای شما است. سایت پاراگلایدر این منطقه با ارتفاع 250 متر، منطقه مناسبی برای عاشقان پاراگلایدر محسوب می شود. 

 

پاراگلایدر گرگان

 

 

  • اسکله تفریحی بابلسر

برای افرادی که عاشق ماهیگیری و قایق سواری هستند، اسکله تفریحی بابلسر یک مکان جذاب و آرامش بخش است. شما می توانید در این اسکله لحظه های آرام و لذت بخشی را تجربه کنید.

بهترین رستوران های شمال ایران

غذاهای شمال طرفداران بسیار زیادی دارد و به همین دلیل اگر به شمال سفر کردید، حتما باید سری به رستوران های منطقه شمال زده و غذاهای خوشمزه آن را امتحان کنید. اگر نمی دانید که برای صرف یک ناهار یا شام خوشمزه باید به کدام رستوران در شمال رفته و کدام یک را انتخاب کنید، پس این بخش را تا انتها مطالعه کنید چون در آن قرار است بهترین رستوران های شمال ایران را معرفی کنیم.

  • رستوران شور کلی رشت

برای افرادی که در تور گیلان به دنبال یک رستوران خوب هستند تا غذاهای شمالی با کیفیتی را نوش جان کنند، گزینه ای بهتر از رستوران شور کلی رشت وجود دارد. در این رستوران شما در محیطی صمیمی و دوستانه، با انواع غذاهای خوشمزه و رنگارنگ شمالی و مخصوص شهرستان رشت پذیرایی می شوید.

  • رستوران سنتی نیمروی لاهیجان

اگر دلتان برای یک غذای سنتی تنگ شده است، رستوران سنتی نیمروی لاهیجان با اتمسفر هیجان انگیز خود، بهترین رستوران برای شما است. شما می توانید در این رستوران انواع غذاهای شمالی به خصوص غذاهای محلی شهرستان لاهیجان را امتحان نموده و خاطره بی نظیری از طعم و لذت غذای شمالی را برای خود بسازید.

  • رستوران حاج حسن ساری

رستوران حاج حسن یکی از رستوران های بزرگ و مشهور مازندران است. طعم غذاهای این رستوران تا سال ها از ذهن شما پاک نخواهد شد. محیط و منظره جنگلی این رستوران نیز مزید علت شده تا رستوران حاج حسن ساری بهترین گزینه برای نوش جان کردن غذاهای محلی باشد.

  • رستوران کاسپین بندر ترکمن

یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکمنی، چکدرمه است. اگر دوست دارید تا این غذای لذیذ را امتحان کنید، بهترین رستوران برای این کار، رستوران کاسپین بندر ترکمن است. در این رستوران شما می توانید انواع غذاهای محلی و ایرانی را امتحان کنید. 



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شمال منطقه ای با طبیعت بسیا سرسبز و جاهای دیدنی جذاب است و همین جاهای دیدنی شمال ایران، دلایلی هستند که شاهد ترافیک های سنگین در مسیرهای شمالی کشور هستیم. در ادامه با ما همراه باشید تا 10 منطقه از جاهای دیدنی شمال ایران بیشتر آشنا شوید.

چشمه های باداب سورت

با اینکه اکثر گردشگران به غرب مازندران می روند تا از سواحل بکر و دیدنی و جنگل های سرسبز بازدید کرده و بهترین خاطرات سفر را برای خود رقم بزنند، در شرق مازندران نیز جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که کم نظیر بوده و پیشنهاد می کنیم حتی برای یک بار هم که شده، از آن ها بازدی کنید.

چشمه های باداب سورت از جمله مناطق دیدنی است که در دنیا کم نظیر بوده و به لطف این موضوع، گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان به استان مازنداران سفر می کنند تا نگاهی به چشمه باداب سورت ساری بیاندازند. این چشمه ها در بخش چهاردانگه شهر ساری قرار دارد و اگر شما هم قصد بازدید از این منطقه را  دارید کافیست به روستای سورت مراجعه کنید تا در نزدیکی روستاهای اورست و مال خواست، به چشمه های بی نظیر باداب سورت دومین اثر طبیعی ثبت شده در کشور برسید.

کلمه باداب به معنای آب گازدار و سورت به معنای شدت اثر می باشد و همچنین جالب است بدانید به این دسته از چشمه ها، چشمه های تراورتن می گویند. تراورتن نوعی سنگ های رسوبی یا تزئینی هستند که در چشمه های آبگرم مشاهده می شود لذا گرمای آب باعث تجمع گاز در حفره های سنگ ها شده و همچنین گرما بر روی رسوب گذاری سنگ ها نیز تاثیر قابل توجهی می گذارد لذا به لطف جریان آب و عوامل طبیعی، چشمه های باداب سورت به صورت پله پله هستند و جالب است بدانید آب این چشمه ها مملو از نمک بوده و در فصل زمستان یخ نخواهند زد.

 

چشمه های باداب سورت



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شمال ایران به حد فاصل بین جنوب دریای مازندران یا خزر تا شمال رشته کوه البرز گفته می شود. این منطقه به دلیل آب و هوای فوق العاده، وجود دریای خزر و... تبدیل به بهترین مکان برای تفریح ایرانیان شده است و سالانه میلیون ها نفر از سراسر ایران به این منطقه سفر می کنند.
شمال ایران شامل استان های گیلان، مازندران و بخش هایی از استان گلستان می شود که در این سه استان شاهد زیباترین شهرهای شمالی ایران هستیم. اگر به تور طبیعت گردی علاقه مند هستید، بهترین گزینه برای شما سفر به شمال ایران و لذت بردن از طبیعت فوق العاده آن است. 

 

شمال ایران

 

مسیر های اصلی دسترسی به شمال ایران

  • جاده هراز

جاده 77 یا جاده هراز یکی از مهم ترین جاده های تهران-مازندران است. این جاده از دره رود هراز گذشته و نزدیک ترین مسیر به قله دماوند محسوب می شود. جاده هراز یکی از زیباترین و تاریخی ترین جاده های جهان است و به انتخاب مردم ایران، پس از جاده چالوس، زیباترین جاده ایران به حساب می آید.

  • جاده چالوس

جاده چالوس یا جاده 59 یکی از جاده های مهم برای دسترسی مردم تهران و کرج به شمال ایران است. بسیاری از افراد، جاده چالوس را زیباترین جاده جهان می دانند. مناظر بکر و طبیعی باعث شده تا جاده چالوس جایگاه ویژه ای در بین مردم داشته باشد.

  • جاده فیروزکوه

جاده 79 که به جاده فیروزکوه نیز معروف است، از شهر تهران تا قائم شهر و سپس تا ساری امتداد دارد. این جاده طولانی ترین محور در بین جاده های استان به حساب می آید. به نسبت دیگر جاده های منتهی به شمال کشور، جاده فیروزکوه یا محور سواد کوه، کمترین آمار تصادفات جاده ای را دارد.

  • جاده ساری-سمنان 

جاده 81 از شهر ساری شروع شده و با عبور از استان سمنان و شهر دامغان، وارد کویر مرکزی استان یزد می شود. جاده 81 که از چهار استان عبور می کند، در شهرستان اردکان به پایان می رسد. 

  • جاده دامغان

جاده دامغان از این شهر در استان سمنان شروع شده و تا گلوگاه ادامه پیدا می کند. این مسیر که حدود 110 کیلومتر است، مردم استان سمنان به خصوص شهر دامغان را به شهرهای شمال کشور متصل می کند.

  • جاده قزوین-رشت

آزاد راه قزوین-رشت مسیری است که شهرهای قزوین و رشت را به یکدیگر متصل می کند. این آزاد راه بسیار مهم که طول آن 138 کیلومتر است، یکی از بخش های کریدور شمال-جنوب ایران است.

  • گردنه حیران

مسیر آستارا-اردبیل که به گردنه حیران نیز شهرت دارد، یکی از مسیرهای زیبا و چشم نواز منتهی به شمال کشور است. این گردنه در اکثر زمان ها زیر پوشش مه قرار دارد و در آن مناظر طبیعی بسیار زیادی نظیر دره ها، کوهپایه ها و... وجود دارد.

  • جاده مشهد-گرگان

یکی از مسیرهایی که گرگان را به مشهد وصل می کند، جاده مشهد-گرگان است. این جاده که در دو مسیر با طول 578 و 622 طراحی شده است، شرق کشور را به شمال متصل کرده و بسیاری از سفرهای مردم مشهد به شمال کشور از طریق این مسیر انجام می شود.
تمامی این جاده های اصلی زیبایی های منحصر به فردی دارند. اگر علاقه مند هستید تا زیباترین جاده های ایران را مشاهده کنید، موارد گفته شده که منتهی به شمال می شوند، بهترین جاده ها برای بازدید و رسیدن به شهر های شمالی کشور می باشند. 



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

سفر کردن به طبیعت و مناطق سرسبز هرگز تکراری نمی‌شود. این مقاصد برای هر کسی اولویت اول را دارند. احساس آرامشی که از طبیعت به ما انسان‌ها منتقل می شود، چیزی‌ست که از هیچ  راه دیگری به دست نمی‌آید. هر چقدر هم شهرها شلوغ‌تر و پر جمعیت‌تر می‌شوند، تمایل افراد برای پیدا کردن یک مقصد خوش آب و هوا، حداقل برای گذرندان تعطیلات آخر هفته بیشتر می‌شود.

به مرور زمان روستاهای سرسبز، مخصوصاً جاهایی که به تهران نزدیک هستند بین افرادی که علاقه مند به سفرند، محبوبیت بیشتری پیدا کرد. کم کم جاهای بکر برای سفر رفتن پیدا شد و تورهای مختلفی هم به سمت این مناطق به راه افتاد. تورهایی که شاید کمتر از یک روز زمان نیاز داشته باشند اما از لحظه اول تا ثانیه آخر با شادی و خوشی همراه هستند.

فصل پاییز یکی از بهترین فصل ها برای مسافرت رفتن، مخصوصا در مناطق شمالی ایران است. در این زمان است که درختان از ترکیب رنگ سبز، به رنگ‌های زیبایی پاییزی، یعنی همان زرد و نارنجی و قرمز تغییر شکل می‌دهند. انگار خدا با صبر و حوصله زیاد آبرنگ را برداشته و شروع به رنگ کردن بوم نقاشی بزرگی به وسعت یک جنگل کرده باشد.

پیشنهاد ما این است که حتماً در فصل پاییز (مخصوصاً در ماه آبان) برنامه‌ای برای سفر در نظر داشته باشید. حتی اگر فرصت ندارید، دو روز آخر هفته‌تان را برای سفر کردن خالی کنید. میزان انرژی و حس خوبی که این سفر کوتاه روی شما خواهد گذاشت، آنقدر زیاد است که قطعاً ارزشش را دارد.

مقاصد پاییزی برای سفر کردن در شمال ایران

در این مقاله امروز در مورد تمام مقاصدی شمال کشور که می‌توانید برای سفر کردن در پاییز از آن‌ها استفاده کنید، صحبت کرده‌ایم. این شهرها و روستاها را هم با ماشین شخصی می‌توانید به راحتی پیدا کنید و هم برنامه‌های تور مسافرتی زیادی برای این مقاصد وجود دارد. اگر دوست دارید با ماشین شخصی خودتان راهی سفر شوید هم نگران اجاره سوئیت یا اجاره ویلا در شمال نباشید. میتوانید

دقت کنید که در زمان سفرتان به این مناطق باید وظیفه‌هایتان به عنوان یک مسافر را به طور کامل انجام دهید. شما یک مقام مسئول نیستید که بتوانید امکانات لازم برای زندگی و رفاه را به این مناطق بیاورید؛ اما در نوع خودتان می‌توانید کمک کنید.

مثلاً همین که حواستان به زباله‌ها باشد، اثر زیادی در سالم باقی ماندن این مناطق دارد. حتی ته سیگار و پوست تخمه هم جزو زباله محسوب می‌شود؛ پس حواستان به زباله‌ها و تمیز ماندن مناطق طبیعی باشد. اگر وارد یک روستا می‌شوید باید مراقب حریم شخصی ملک‌ها باشید تا خدای نکرده از بین بومی‌های روستا کسی آزرده خاطر نشود. رعایت کردن همین موارد ساده می‌تواند بهترین کاری باشد که از دست شما برمی‌آید.



:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

اگر از آن دسته افرادی هستید که شمال ایران برای مسافرت را در ساحل گردی های آرامش بخشش تعریف می کنید، انتخاب های خوبی پیش رو دارید. از بهترین انتخاب ها در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساحل چمخاله

چمخاله یکی از زیباترین و تمیزترین سواحل شمال کشورمان می باشد که در استان گیلان واقع شده است. این ساحل با داشتن ماسه های نرم و محیطی آرام و تمیز توانسته است بعد از بندر انزلی بیشترین توریست را به سمت خودش جذب کند. در کنار قدم زدن و تماشای غروب زیبا و دلنواز می توانید در این منطقه قایق سواری کنید و لحظاتی را در آلاچیق های اطراف دریا استراحت نمایید.
یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث میشود تا چمخاله در لیست بهترین مقاصد شمال برای مسافرت قرار گیرد، وجود امکانات تفریحی و بازی های آبی آن می باشد. از جت اسکی گرفته تا شاتل و بناناسواری، موتور سواری، والیبال و فوتبال ساحلی و همچنین شنا در مناطق امن، همگی می توانند روزهایی به یادماندنی را در این ساحل زیبا برایتان به ارمغان آورند.

ساحل صدفی سیبلی

برای دیدن یکی از بهترین سواحل شمال ایران برای مسافرت و خوش گذرانی کافیست به ۷ کیلومتری آستارا بروید و سراغ ساحل صدفی سیبلی را از بومیان منطقه بگیرید. در این ساحل زیبا و دوست داشتنی می توانید علاوه بر امکانات رفاهی و تفریحی به منطقه ی زیبای و محافظت شده لوندویل بروید. تلفیق طبیعت سرسبز و دریای آبی و ساحلی شنی می تواند یکی از بهترین تصاویر سفر باشند.

ساحل چپکرود

ساحل چیکرود در استان مازندران و شهرستان جویبار یکی از بهترین جاهای شمال و طولانی ترین سواحل ماسه ای کشورمان می باشد که توانسته شرایط خوشگذرانی را تا ۱۸ کیلومتر فراهم کند. در این ساحل زیبا و تمیز، امکانات رفاهی و تفریحی و وسایل ورزش و بازی کودکان و همچنین والیبال ساحلی فراهم شده است. با مسافرت به شمال در تابستان می توانید گروه هایی را در نزدیکی ساحل چپکرود مشاهده کنید که با پاراگلایدرهای رنگارنگ در حال پرواز در آسمان پاک این منطقه هستند.

جنگل گیسوم

شمال ایران برای مسافرت؛ جنگل نوردی

یکی از دلایلی که شمال ایران برای مسافرت در تابستان تا این اندازه طرفدار دارد، جنگل های سرسبز و انبوهی می باشد که تا چشم کار می کند زیبایی و نعمت های الهی را به نمایش گذاشته اند. در بین تمام مناطق جنگلی می توان یکی از گزینه های زیر را انتخاب کرد و قدم به سرسبزترین نقطه از کشورمان گذاشت.



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi


برای رسیدن به شهرهای شمالی ایران و استان مازندران مسیرهای مختلفی ساخته شده . جاده هراز پر پیچ و خم ، جاده فیروزکوه زیبا و جاده چالوس بی مثال .

این بار از جاده چالوس پیش می رویم . برای دسترسی به این جاده زیبا کافیست به کرج بروید و از آنجا تابلو چالوس را دنبال کنید . اگر در فصل سرد عازم این جاده هستید حتما تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشید و با باک پر به جاده بزنید . 
جاده چالوس و رانندگی در این مسیر می تواند بسیار لذتبخش باشد . با آرامش رانندگی کنید و دیدنی های این راه پر پیچ و خم و سرسبز و گاهی مه آلود و برفی را تماشا کنید . مسافرت شما به زیباترین شهرهای شمالی ایران آغاز شده است . 
در مسیر جاده چالوس شما از روستاها و بخش های زیادی میگذرید . منطقه کندوان و سیاه بیشه و در آخر میدان معروف مرزن آباد که مرکز خرید سوغات شمال است . در امتداد جاده حرکت کنید و به شهر زیبای چالوس برسید . اما در این مقاله مقصد ما چالوس نیست . از چالوس به سمت غرب بروید . ما این بار میخواهیم در مورد شهرهای پرطرفدار و زیبای نمک آبرود ، متل قو و رامسر صحبت کنیم . 

مناطق دیدنی نمک‌آبرود
بعد از چالوس اولین منطقه‌ای که می‌بینید نمک‌آبرود است . شهری با کوه‌های جنگلی و ساحلی زیبا و مجتمع اقامتگاهی ، تفریحی و توریستی پرطرفدار .نمک‌آبرود مقصد گردشگری بسیاری از مسافران شمالی کشور است که جز شهرهای زیبای شمالی ایران می‌باشد .نمک‌آبرود دارای مناطق دیدنی و گردشگری بسیاری است .

یکی از محبوب‌ترین مناطق دیدنی نمک‌آبرود تله‌کابین نمک‌آبرود است که هر هفته شاید میزبان هزاران نفر از مسافران داخلی و خارجی باشد . تله‌کابینی که در میان کوه‌های جنگلی اوج می‌گیرد و شما می‌توانید بر فراز کوه‌ها نظاره‌گر دریای بی‌کران خزر باشید . 

از دیگر امکانات تفریحی نمک‌آبرود می‌توان به سورتمه مجتمع تفریحی ، باشگاه پینت بال در جنگل ، تفریحات آبی هیجان‌انگیز ، سایت پرواز با هواپیماهای دونفره و همچنین موتورسواری با  موتورهای چهارچرخ نام برد . هرکدام از این تفریحات هیجان خاص خود رادارند و در آب‌وهوای فوق‌العاده نمک‌آبرود می‌توانند لحظات بسیار خوشی را برای شما عزیزان بسازند . 

اجاره ویلا در نمک‌آبرود
برای اجاره ویلا در نمک آبرود نیازی نیست نگران باشید . افراد بسیاری را در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر می‌بینید که با تابلوی اجاره ویلا در دست جلوی شمارا می‌گیرند و ویلاهای خود را به شما معرفی می‌کنند . همچنین شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر قبل از مسافرت خود و به‌صورت اینترنتی ویلای دلخواه خود را رزرو نمایید . یکی از وب‌سایت‌های که این امکان را برای شما فراهم کرده است ؛ لوکس ویلا می‌باشد که شما می‌توانید برای اجاره ویلا در نمک‌آبرود از این سایت دیدن نمایید . 

 



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

در ایران پدیده های طبیعی گوناگونی وجود دارند که دارای این ویژگی ها هستند و یکی از مکان هایی که در استان چهار محال بختیاری و شهرستان اردل قرار دارد، آبشار زرد لیمه به شمار می رود، این آبشار در محلی قرار گرفته که دسترسی به آن بسیار سخت است.

معرفی آبشار زرد لیمه

معرفی آبشار زرد لیمه

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از پدیده های طبیعی با شما صحبت خواهیم کرد که در شهرستان اردل استان چهار محال بختیاری قرار دارد. شهرستان اردل یکی از شهرستان های استان چهار محال و بختیاری به شمار می رود که مرکز آن هم شهر اردل است. در مورد وجه تسمیه نام آن گفته می شود که کلمه ارد به معنی مقدس است، مثل اردکان یعنی معدن مقدس و اردل متشکل از دو کلمه ارد+ اله است که اله نیز به معنای کوه کوچک یا تپه به شمار می رود و معنای اردل تپه مقدس می شود. وجود یک تپه در محله قدیم اردل که امامزاده ای در آنجا مدفون است این موضوع را بیشتر روشن می کند. این شهرستان از جاذبه های طبیعی گوناگونی برخوردار است که آبشار زرد لیمه یکی از آنها به شمار می رود. این آبشار را عریض ترین آبشار ایران می دانند که در دره ای به همین نام قرار گرفته است. در مورد نام این آبشار می گویند که زرد به معنای بلندی است و لیمه نیز معنای پایین دست می دهد. که آن را می توان اینگونه تعبیر کرد که آبی که از بالا دست به پایین می ریزد را نشان می دهد. یکی از ویژگی های آبشار زرد لیمه این است که یکی از سرچشمه های رود کارون محسوب می شود. این آبشار در مسیر کوچ عشایر این ناحیه قرار دارد به طوری که قسمت بالای آن ییلاق و قسمت پایین آن قشلاق عشایر به شمار می آید.

راه های دسترسی به آبشار

در بخش های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که این آبشار یکی از پدیده های صعب العبور به شمار می رود. پس برای رفتن به این آبشار باید آمادگی لازم را داشته باشید. برای اینکه به این آبشار بروید می توانید در ابتدا بلیط اتوبوس را به صورت آنلاین از مستر بلیط خریداری کنید و خود را به شهر اردل برسانید. سپس با کمک وسایل حمل و نقل عمومی به ناحیه دیناران بروید و قسمتی از مسیر را نیز باید پیاده طی کنید. اگر هم با خودرو شخصی سفر می کنید از همان ابتدا به سمت دیناران حرکت کنید و ماشین را در جایی پارک کنید و باقی مسیر را هم پیاده بروید.

https://mrbilit.com/mag/zard-limeh-waterfall/



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

هر جنگلی برای هر شخصیت و فردی می تواند زیباترین باشد.

ارزشمندترین و بهترین جنگل های شمال

هر چه تعداد گردشگران بیشتری به مناطق شمالی کشور سفر می کنند، نام جنگل های بیشتری می شنوید. به این مناطق، زیباترین پارک جنگلی شمال را هم اضافه کنید. در مجموع جواب دادن به این پرسش که زیباترین جنگل شمال کجاست، جوابی سلیقه ای دارد. به همین دلیل اگر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید نام زیباترین جنگل های شمال را از حفظ خواهید شد.

بهترین جای شمال برای مسافرت در تابستان، جنگل سیاه بیشه

سیاه بیشه از بکر ترین و عجیبترین جنگل های مازندران است که در کنار روستای سیاه بیشه قرار گرفته است. مکانی که امروزه رو به نابودی است و به همین خاطر به منطقه حفاظت شده تبدیل شد. طبیعتی که زمانی از زیباترین جنگل های شمال ایران بود، سرنوشتی غم انگیز داشت. این جنگل یکی از بهترین روستاهای ایران را ساخته است.

  • مسیر دسترسی: جاده چالوس، روستای مرزن آباد، روستای سیاه بیشه در کنار جنگل آن

سیاه-بیشه-مناطق شکار ممنوع ایران

 جنگل های دالخانی معروف به دالان بهشت

در یکی از بهترین شهرهای شمال برای تفریح قطعا جنگل هم پیدا می کنید. کسانی که حال و هوای جنگلی مه آلود همانند جنگل های اروپایی را دوست دارند، به اینجا بیایند. از زیباترین جنگل های شمال که در ارتفاع ۸۰۰ متری با ۱۰ کیلومتر فاصله تا سطح دریا روییده است. میلیون ها سال طول کشیده تا جنگلی همانند جنگل های دالخانی اطراف رامسر شکل بگیرد. اگر کسی از شما پرسید بهترین جای شمال کجاست؟

با اطمینان می توانید جنگلهای دالخانی رامسر را معرفی کنید و از انتخاب خود مطمئن باشید. این جنگل در اکثر مواقع مه آلود بوده و مکان خوبی برای جنگل نوردی روی مسیرهای شیب دار است. البته که باید با تجهیزات مناسب طبیعت گردی و راهنمایی آشنا به این منطقه سفر کنید.

  • مسیر دسترسی و آدرس جنگل دالخانی: برای رسیدن به زیباترین جنگل شمال دو راه وجود دارد. ۷ کیلومتری جاده رامسر به تنکابن که به سه راهی جنت رودبار رسیدید، نیم ساعت رانندگی تا رسیدن به جنگل دارید. مسیر جاده میرزا کوچک خان هم (مسیر کتالم – هریس) مسیر دوم اینجاست.

جنگل دالخانی از زیباترین جنگل های شمال

النگدره گرگان از زیباترین جنگل های شمال

مکانی که زیبایی جنگلی با تفریحات دیگر با هم می آمیزد. در جاده که میان درختان افرا، بلوط و توسکا کشیده شده دوچرخه سواری کنید. جنگل النگدره یکی از میراث ملی ایرانیان است که در دامنه های جنوب غربی گرگان شکل گرفته اند. این جنگل برای افراد کم تجربه و کسانی که برای اولین بار به شمال می آیند، عالی است. نه تنها می توان درون جنگل کمپ نمود؛ بلکه امکان تفریح و استراحت هم دارید. مساحت این جنگل ۱۸۵ هکتار است؛ پس هنگام پیاده روی مراقب باشید تا مسیر درستی را انتخاب کرده اید.

  • مسیر جنگل النگدره در گرگان: جاده منتهی به ناهارخوران


:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شهری از بنادر قدیمی ایران که از دیرباز چه در صنعت گردشگری و چه در تجارت و حمل و نقل دریایی تاثیر به سزایی داشته است و نقش پررنگی را ایفا کرده است. همیشه یکی از  واقعیت های طبیعی که این شهر را همواره سرزنده نگه می دارد این است که این شهر و ساحل زیبایش در جایی پدید آمده اند که آب دریای خزر به زمین حاصل خیز این منطقه رسیده است و باعث رشد و نمو و شهر سازی در آن شده است. این ساحل یکی از زیباترین سواحل در ایران به حساب می آید و عمر آن به سال های بسیار دوری از زندگی آریایی ها در ایران می رسد. البته جدا از رصد تاریخ، می توان با نگاه به اولین اماکنی که همراه با پیدایش بشری بوده است، متوجه می شویم که در آن مکان خبری از آب و زمین حاصل خیز و کوهپایه بوده است. ساحل چمخاله نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تمام شاخصه های لازم را برای پیدایش یک تمدن داشته است.

جاذبه های گردشگری و محصولات کشاورزی

برای گشت و گذار در ساحل چمخاله کافی است تا از محل اقامت تان پا بیرون بگذارید تا از هر قدم که در این شهر ساحلی و بندر زیبا برمی دارید لذت ببرید. لنگرود در همسایگی لاهیجان و رودسر قرار دارد و هر سه شهر را می توانید روی خط ساحلی مازندران دنبال کنید و دریا را از چند موقعیت مکانی ببینید. روستاهای ییلاقی چمخاله در استان گیلان از آن دسته روستاهایی هستند که نمی توان نمونه آن را در جای دیگری پیدا کرد. شاید برای تان عجیب به نظر برسد اما روستاهای چمخاله و کومه های اطراف آن، هر کدام، ویژگی های خود را دارند و حتی گویش های متفاوتی را از آن خود کرده اند. صید ماهیان مختلف و خاویار در ساحل چمخاله همیشه و در فصل های مجاز، بازاری پررونق داشته است و محصولات غذایی دریایی این منطقه نه تنها به شهرهای ایران بلکه به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. زمین حاصل خیز و خاک نرم و مخصوص این ساحل بهترین شرایط را برای کاشت برنج دارد و کشاورزی محصولات صیفی مانند کدو و هندوانه نیز در این منطقه پر رونق و پر طرفدار است. کافی است تا با هر وسیله نقلیه ای که ترجیح می دهید به این بندر زیبا سفر کنید و چند روزی را در آرامش و زیبایی استان گیلان زندگی کنید.

 

چمخاله در برگ های تاریخ

این ساحل هم روزهای خوش به خود دیده است و هم ناخوشی هایی که همراه با دلاوری های مردم این منطقه بوده است. اگر بخواهیم در نگاشته های تاریخ این منطقه عمیق شویم، بی شک به دورانی خواهیم رفت که هنوز خط برای نگاشتن تاریخ اختراع نشده است اما می توان به همین ۳۰۰ سال پیش سر زد و با نگاه به دوه افشاریان، ردپای نادرشاه افشار را در این منطقه دید. بی شک جایی که منابع باشد همیشه چپاولگر هم حضور دارد. در این میان نادرشاه افشار که از اهمیت این ساحل و منطقه استراتژیک آن باخبر شده بود در گام اول به عقب راندن و تار و مار کردن راه زن ها و تاتارهای گیلان دست زد و همین امر باعث شد تا چمخاله برای اولین بار پتانسیل نهان خود را آزاد کند؛ به محض مستقر شدن حکومتی واحد و ارتشی نظام یافته در کشور، در ساحل چمخاله هم کشتی سازی رونق گرفت و هم پایگاه دریایی که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. این ساحل را  می توان نقطه آغازین توسعه تجارت بنادر در شمال ایران دانست. بعد از افشاریان و دوره های قدیمی تر حکومت در این منطقه، روزی بوده است که روس ها و انگلیس ها به قصد تاراج به این منطقه حمله کرده اند و البته بعد از مدتی با مردم غیور گیلان رو به رو شدند و بارها شکست خورده و سر آخر بالاجبار شر خود را از سر شمال زیبای ایران کم کرده اند. داشته ایم در تاریخ که بسیاری از مبارزان این مرز و بوم از مردم گیلان و چمخاله بوده اند. اگر دقیق تر بخواهیم به این ساحل اشاره کنیم باید نام کامل تری از آن را به زبان بیاوریم؛ ساحل چاف و چمخاله از دو بخش تشکیل شده که هر دو این قسمت به موازات هم دیگر توانسته اند شانه به شانه هم پیشرفت کنند و نشانی ماندگار از خود به جا بگذارند. این منطقه از چنان قدرت پذیرایی برخوردار است که در ادوار مختلف تاریخ، پذیرای بسیاری از مردمانی بوده است که از گوشه و کنار ایران، خسته از جنگ و قحطی، به آن پناه آورده اند و در حال حاضر، از شهروندان آن به حساب می آیند. دورانی که جنگ تحمیلی به مردم کرمانشاه و شهرهای جنوبی ایران فشار آورد و باعث ویرانی های بسیار شد، مردم چمخاله و استان گیلان با رویی گشاده پذیرای هم وطنان خود شده اند و این پذیرش و انعطاف و ادغام نشان از فرهنگ غنی این منطقه است.

ساحل چمخاله

جغرافیای ساحل شمالی ایران و ویژگی های آن

برای سفر به هر نقطه ای باید قبل از به راه افتادن به خوبی از راه رسیدن به آن آگاه شد و ساحل چمخاله هم برای مسافران و گردشگران خود می تواند مختصاتی را ارائه دهد تا شما به راحتی به این منطقه سفر کنید. چمخاله در ۱۰ کیلومتری لنگرود قرار گرفته است و یکی از نشانه های شهرش، همجواری آن با رودی بسیار بزرگ است که البته از عمق بسیار زیادی هم برخوردار است. از آن جایی که وزارت کشور چمخاله را در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی به عنوان بهترین ساحل گیلان نام گذاری کرده است، این ساحل در حال حاضر یکی از بنادر شناخته شده ایران در سطح جهانی است. بنابر قدرت اقتصادی و منطقه ای که چاف و چمخاله دارد، حق بوده که این شهر از سال ۱۳۸۸ بتواند بخش داری خود را داشته باشد و حتی بعد از مدت کوتاهی، شهرداری ویژه خود را هم تاسیس کند.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 16 صفحه بعد