نوشته شده توسط : hsi
زیارتگاه دانای علی,بقعه دانای علی در رشت, تصاویر زیارتگاه دانای علیبقعه دانای علی در رشت

 

زیارتگاه دانای علی (رحمة الله علیه) ـ رشت

دانای علی حدود دو قرن پیش در محله (عینک) و به روایتی (سیاه اسطلخ) رشت می زیست که اصالتاً زنجانی بود او از کودکی در رشت زندگی می کرده و شغل او زراعت بود و نیز از طریق فروش علف به صاحبان دام امرار معاش می کرده است.

 

این عبد صالح خدا همچون کربلائی احمد (حافظ کل قران) و شیخ رجبعلی خیاط عارف و زاهد و … به علت ایمان و تقوا و صداقت در گفتار و رفتار و سلامت نفس به مناعت طبع و دستگیری و یاری نیازمندان و رعایت حرام و حلال و روحیه شجاعت، علیرغم اینکه نه امام زاده بودند و نه سید، هم در حیات خود رافع مشکلات مردم بودند و هم در ممات خود واسطه خیرات و برکات برای زوار و متوسلین به قبر خود میباشند.

 

زیارتگاه دانای علی,بقعه دانای علی در رشت, تصاویر زیارتگاه دانای علیعکسهای بقعه دانای علی در رشت


این عارف زاهد به علت داشتن طی الا رض، مریدانی داشت و از هر پیرمرد رشتی اگر درباره دانای علی سوال شود با شور و شعف داستان نجات یک حاجی رشتی که در مکه گرفتار راهزنان و سارقان شده بود و تمام پول و مال خود را از دست داده بود و سرانجام توسط دانای علی با طرفه العینی با سلامت به زادگاهش برگشته بود. از جمله پیران سریه ای است که در حدود سال 1264ه.ق وفات کرده و این بقعه از بقاع مشهور و مورد علاقه مردم و از جاهای دیدنی رشت است.

 

 

زیارتگاه دانای علی,بقعه دانای علی در رشت, تصاویر زیارتگاه دانای علیتصاویر بقعه دانای علی در رشت


پیران قوم و محله می‌گفتند این بقعه از آن پیری دانا و مومنی پرهیزگار است که به مقام طی‌الارض رسیده و نمازهای روزانه خود را در مکه معظمه می‌خواند و همین نکته علاوه بر دانش بالای این فرد در زمان خود او را متمایز از دیگران کرده بود. همچنین در روایات آمده است هنگامی که راز فارغ از زمان و مکان بودن او توسط دیگر افراد کشف شد دانای علی برای همیشه ناپدید شد و برخی نیز فوت او را به همین واقعه نسبت می‌دهند.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi
جاهای دیدنی رشت,دیدنی های رشت,رشت نقاط محبوب

جاهای دیدنی رشت

 

دیدنی های رشت

هر قسمت از شمال کشور جذابیت دیدنی و منحصر به فرد خود را دارد که آن را تبدیل به منطقه ای دیدنی کرده است. یکی از این مناطقی که جز دسته بندی سفرهای شمالی می شود، شهر رشت است که از پیشرفته ترین و بزرگ ترین شهرهای ایران است. دراین مقاله قصد داریم شما را با جاهای دیدنی رشت آشنا کنیم.

رشت کجاست؟

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان گیلان در شمال ایران، و مرکز شهرستان رشت است و مادرشهر استان گیلان و بخش‌هایی از استان‌های همجوار است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. از لحاظ اقلیم آب و هوایی و همچنین پوشش گیاهی، رشت یکی از سبزترین استان های کشور با آب و هوایی همیشه دلنشین و معتدل است که دارای تابستان‌های گرم و شرجی و زمستان‌های سرد و مرطوب است. این شهر در زمره ی شهرهای بسیار پر جمعیت ایران نیز قرار می گیرد. رشت تنها ۲۵ کیلومتر با دریا فاصله دارد.

 

هر آن چیزی که ممکن است تا شما به آن احتیاج داشته باشید را می توانید در این مراکز و بازارها پیدا کنید. از انواع و اقسام سوغاتی ها، تولیدات سنتی این شهر و محصولات خوراکی تازه گرفته تا انواع و اقسام لباس های زنانه، مردانه و بچه گانه، کیف و کفش. حضور در بازارهای سنتی بزرگترین شهر شمال کشور و خرید در آن ها، از جاذبه های پیشنهادی سفر است.

 

این شهر همواره می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای سفر در فصل پاییز و  زمستان باشد و خاطرات دل‌انگیزی را از مسافرت برای شما خلق کند.

 

مهمترین جاهای دیدنی رشت:

شهر كیاشهر رشت:

 جاهای دیدنی رشت,دیدنی های رشت,رشت نقاط محبوب

عکس كیاشهر رشت

 

یکی از دیدنی ترین و بکرترین مناطق شمالی ایران بدون تردید شهر کیاشهر است. این شهر که قبلا با نام فرحناز شناخته می شد در فاصله ۱۷ کیلومتری آستانه اشرفیه و ۵۰ کیلومتری رشت قرار دارد. برای رسیدن به این بندر و ساحل دوست داشتنی و بکر باید از جاده هایی فوق العاده دیدنی عبور کنید. كیاشهر در كنار مردابی‌ زیبا آرمیده‌ است‌ و پوشش‌ گیاهی‌ و هوای‌ دل‌انگیزی‌ دارد. اسكله‌ چوبین‌ مرداب‌ كلبه‌هائی‌ برای‌ اتراق‌ و ماهیگیری‌ دارد. در پارك‌ جنگلی‌ نزدیک‌ دریا نیز مهمانسرا و رستورانی‌ برای‌ آسایش‌ مسافران‌ ساخته‌ شده‌ است‌.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

آثار تاریخی رشت, دیدنی های رشت, آثار باستانی رشت

زیبایی های منحصر به فرد رشت

 

رشت با زیبایی های منحصر به فرد و طبیعت سرسبز و دیدنی‌اش، اولین مقصد خیلی از مسافرهایی است که شمال کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند. شهری که دیدنی‌های تاریخی‌اش از جاذبه‌های طبیعی آن چیزی کم ندارد.

 

اگر قرار است این بار چمدانتان را به مقصد رشت ببندید، پیشنهاد می کنیم گشت و گذاری در مرکز گیلان داشته باشید و از جاذبه های تاریخی آن در کنار دیدنی‌های طبیعی‌اش دیدن کنید.
 
خانه میرزا کوچک جنگلی
خانه میرزا کوچک خان جنگلی می تواند یکی از اولین گزینه های گردشگری تاریخی شما در رشت باشد. خانه ای که بعد از 85 سال به حال خود رها شدن و به صورت مخروبه در آمدن، عاقبت در سال 1382 دوباره رونق گرفت و با کمک های مردمی و با استناد به اسناد و عکس های جمع آوری شده به همان صورت اول بازسازی شد. 

آثار تاریخی رشت, دیدنی های رشت, آثار باستانی رشت

 خانه میرزا کوچک خان جنگلی یکی از جاذبه های تاریخی رشت

 

 خانه موزه و مرکز اسناد میرزا کوچک جنگلی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 13 و جمعه ها از ساعت 10 صبح تا 17 عصر یکسره باز و افتخار میزبانی شما عزیزان را دارد.کتابخانه نیز در ایام هفته 8 تا 13 باز است. اگه به رشت سر زدید از خانه موزه و مرکز اسناد میرزا کوچک جنگلی دیدن کنید.


نشانی: رشت خ استادسرا کاشی 15

 

خانه ابریشمی رشت
خانه ابریشمی از بناهای زیبای عصر قاجار و در محله صیقلان رشت واقع است. این خانه دارای دو تالار به نام های چینی خانه و تالار آیینه است. هر یک از تالار ها با تزئینات پر کار آرایش یافته اند. در تالار چینی خانه ظروفی منقوش به نقش گل و مرغ، در دوایری که با گچ بری ها احاطه شده، به جای گرفته اند.


 از دیگر قسمت های این بنا تالار آیینه با آینه کاری های دقیق و ظریف است. تزئینات بی شمار سقف، گیلویی ها، طاق ها، طاقچه ها و سردرها به همراه گچ بری های ظرفی در اطراف پیش بخاری این بنای مسکونی را در ردیف زیباترین منازل دوره قاجاریه قرار داده است. از آنجا که این بنا در گذشته به حاجی میرزا ابریشمی تعلق داشت. امروزه نیز با نام صاحب اولیه آن خوانده می شود.     

جاذبه های گردشگری رشت,مکانهای دیدنی رشت

 

خانه ابریشمی از بناهای زیبای عصر قاجار و در محله صیقلان رشت

 
نشانی: محله صیقلان رشت


 چشمه آب شور لاکان
در میانه‌ جاده‌ رشت‌ - لاكان‌، در شرق‌ روستای‌ آقاداناپیر، جنگل‌ انبوه‌ و زیبا دامن‌گسترده‌ است‌. چشمه‌ آب‌ شورلاكان‌، در دل‌ این‌ جنگل‌ و در جنوب‌ رشت‌ قرار دارد. آب‌ چشمه‌ در حوضچه‌ای‌باتلاقی‌ می‌ریزد. دیواره‌های‌ چشمه‌ از رسوب‌های‌ آهكی‌ پوشیده‌ است‌.

 آب‌ چشمه‌ به‌ علّت‌ برخورداری‌ از نمك‌فراوان‌، شور است‌ و بهمین‌ سبب‌ «آب‌ شور» نیز نام‌ گرفته‌ است‌. مردم‌ منطقه‌، چشمه‌ را مقدس‌ می‌دانند و درفصل‌ تابستان‌ برای‌ درمان‌ بیماریهای‌ پوستی‌ با آب‌ چشمه‌ حمام‌ می‌كنند.   



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شهرستان شوشتر در استان خوزستان و جنوب غربی ایران واقع شده است. این شهر تاریخی قدمتی دیرینه دارد و بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری متعددی را در دل خود جای داده است. به همین دلیل سالانه گردشگران بسیاری به شوشتر سفر می کنند. از مهم ترین بناهای تاریخی شوشتر می توان به خانه مرعشی اشاره نمود که معماری فوق العاده آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. اگر می خواهید با خانه مرعشی بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه خانه مرعشی شوش

خانه مرعشی از ارزشمند ترین بناهای تاریخی شوش است که قدمت آن به دوران قاجاریه و پهلوی باز می گردد. این بنا در میان آبشارها و آسیاب های زیبا شوشتر قرار گرفته است. این عمارت متعلق به شخصی به نام سید محمد حسن مرعشی است. خانه مرعشی در ابتدای ساخت فاقد حیاط بود و حیاط و تعدادی از اتاق ها در دوره پهلوی به این بنا افزوده شدند. این موضوع باعث شده است که خانه مرعشی دارای دو سبک معماری قاجاری و پهلوی باشد. معماران این بنا در دوره قاجاریه و پهلوی به ترتیب دو معمار برجسته و مشهور به نام های حاج محمد تقی معمار و استاد محمد علی هدایت بودند. ویژگی های منحصر به فرد و سبک معماری خاص این بنا و همچنین چشم انداز زیبایی که به سازه های آبی شوشتر دارد موجب شده خانه مرعشی در سال 1348 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شود. این خانه امروزه به دفتر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تبدیل شده است.

تاریخچه خانه مرعشی شوش

نقشه و معرفی بخش های مختلف

خانه مرعشی بر روی صخره ای بلند و عمودی در کنار رودخانه مشرف به سازه های آبی شوش قرار گرفته، از این رو دارای چشم اندازی فوق العاده زیبا به آبشارها و آسیاب ها است. ترکیب معماری قاجاری و پهلوی به کار رفته در این بنا موجب شده است که از آن به عنوان یک شاهکار معماری ایرانی یاد کنند. خانه مرعشی دارای ساختمانی سه طبقه است که دوطبقه آن به صورت زیر زمین هستند و طبقه سوم بنا همکف است. ساخت اولین طبقه که همان زیر زمین است و دمایی ثابت در تمامی روزهای سال دارد در دوره قاجاریه انجام شده است. سبک معماری و نقوش به کار رفته در این طبقه که برگرفته از معماری قاجاریه است نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. از تزئینات این بنا می توان به آجرکاری های خاص آن که خوون چینی نام دارد اشاره نمود که موجب شده بنا شکوه و عظمت خاصی داشته باشد. محله ای که این بنا در آن واقع شده شیشه گران نام دارد و مردم این منطقه در گذشته به این حرفه مشغول بودند به طوری که شیشه های آبی رنگی نیز از زیر زمین خانه مرعشی کشف شده است.

 

https://mrbilit.com/mag/marashi-historical-house/



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

در حال حاضر اکوتوریسم به عنوان «سفر به مناطق طبیعی که موجب حفظ محیط زیست، حفظ رفاه مردم محلی و تفسیر و آموزش می شود» تعریف شده است. البته در این ایران اکوتوریسم را طبیعت گردی نیز معنا کرده اند که البته بهتر است گردشگری پایدار آن را بنامیم، که به معنی نگهداری و حفظ طبیعت نیز است. در سال های اخیر، رشد علاقه به مسافرت های طبیعت گردی با اختلاف زیادی از گردشگری سنتی پیشی گرفته است. سفر برای روح و روان ما خوب است و ذهن و قلب ما را باز می کند و به ما کمک می کند تا مهم ترین هدف زندگی، یعنی دوست داشتن و احترام به همه اطرافمان و ایجاد جهان به مکانی بهتر برای انسان ها و حیوانات، را درک کنیم. اما هر بار که چمدان خود را جمع می کنیم و برای یک ماجراجویی جدید راهی می شویم، رد پایی را پشت سرمان به جای می گذاریم. این ردپا شامل تمام تخریباتی، که به طبیعت و محیط اطرافمان می زنیم، می شود. اکوتوریسم این پیغام را به ما می دهد که باید به گونه ای سفر کنیم که کمترین آسیب را به محیط اطرافمان بزنیم. بنابراین زمانی که به طبیعت گردی می پردازیم این موضوع را فراموش نکنیم. در این بخش از مجله مستر بلیط یکی از جاذبه های طبیعی استان اصفهان و شهرستان سمیرم به نام چشمه ناز را انتخاب کرده ایم.

درباره چشمه ناز

درباره چشمه ناز

همه ما نیاز به گردش در طبیعت و در دوره ای از زندگیمان احتیاج داریم زمانی را در دل طبیعت بگذرانیم. ما به دلایل مختلفی این کار را انجام می دهیم که از آن جمله می توان به برای لذت بردن از عظمت طبیعت، برای فرار از فشارهای زندگی شهری، برای فرار از دیگران، کاوش در مناظر مختلف، برای تجربه ماجراجویی در یک محیط طبیعی، یادگیری در مورد محیط زیست و مشارکت در حفظ محیط زیست اشاره کرد. یکی از جاذبه های طبیعی که می توانیم با سر زدن به آن لحظاتی خاص را تجربه کنیم، چشمه ناز نام دارد. چشمه ناز در شهرستان سمیرم و در نزدیکی شهر ونک قرار دارد. این چشمه را می توان یکی از بکر ترین و ناب ترین مراکز گردشگری دانست که با سفر به آن و گذران وقت در آنجا می توانید انرژی از دست رفته تان را باز یابید. این چشمه در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر ونک با جاده های خاکی و در ۳۶ کیلومتری شهر سمیرم واقع شده است. این چشمه که در منطقه ای کوهستانی قرار دارد، زیستگاهی مناسب برای انواع مختلفی از گیاهان و درختان به شمار می آید.

 

 

https://mrbilit.com/mag/naz-spring/



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 استان گیلان یکی از سرسبز ترین و زیباترین مناطق ایران است که همچون نگینی در خطه‌ی جنوبی دریای خزر می‌درخشد و به دلیل داشتن منطقه ای بکر و طبیعتی مثال زدنی همیشه مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. استان گیلان که مرکز آن شهر رشت است با مساحت ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع در میان رشته کوه های البرز و تالش در شمال ایران، واقع شده است. در ادامه به معرفی ۴ اثر تاریخی این استان می پردازیم.


آثار باستانی مارلیک

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان گیلان/آثار باستانی مارلیک، کاخ ییلاقی سردار امجد، کاروانسرای تی تی، قلعه لیسار

در کرانه شرقی سفیدرود رودبار، دره زیبای گوهررود واقع شده است که به علت حاصل خیزی خاک و رطوبت و ملایمت هوا از بهترین جاهای منطقه رحمت آباد رودبار می باشد. در این منطقه، تپه های بزرگ و کوچکی به چشم می خورد که از دوران باستان به جا مانده است. تپه مارلیک یکی از مهم ترین آن ها می باشد. این تپه بقایای یکی از گورستان های باستانی پادشاهان محلی و گنجینه ای ارزنده از هنر و تمدن بشری رو در طول قرن ها در خودش پنهان کرده است. گروهی از پژوهشگران معتقدند که نام مارلیک برگرفته از انبوه مارهایی که در این تپه زندگی می کنند. اما بعضی واژه مارلیک رو واژه تاریخی می دانند که از دو جزء «مارد» و « لیک» به معنیِ « قوم مارد» ساخته شده است. اگه این نظریه درست باشد، گنجینه مارلیک به قوم آمارد تعلق دارد.


آرامگاه های مارلیک از سنگ و گل ساخته شده است. برای ساخت این آرامگاه ها از تخته سنگ های بزرگ طبیعی استفاده شده که در سطح تپه وجود داشته است. سنگ های زرد رنگی که از ۱۵ کیلومتری دره گوهر رود به این محل آورده شده در این آرامگاه ها اشیایی مثل ظرف های نقره ای با لوله بلند طلا و نقش های افسانه ای، تَبَر مِفرغیِ دو سر و سرِ پیکان مفرغی بسیار زیاد پیدا شده است. آثار باستانی مارلیک ظرف های سفالی، دکمه های تزئینی، انواع سر گُرز، پیکان، شمشیر، خنجر، مجسمه های بُرنزی و سفالی، کلاه خود، سر نیزه، مچ بند و ابزار دیگه هم پیدا شده که نشان دهنده شیوه زندگیِ اقوام این منطقه است. سوزن های طلایی و مفرغی، دوک پشم ریسی و ابزاری از این دست، پیشرفت صنعت بافندگی رو در این منطقه نشون می دهد. از بین اشیاء به دست آمده، چند جامِ زرین، شهرت جهانی دارد. یکی از این جام ها، جام طلایی مارلیک می باشد و ارتفاع آن ۵/۱۷ سانتی متر و قطر دهانه آن ۱۴ سانتی متر است. این جام از طلای نسبتا خالص و خاصیت شکل پذیری دارد. روی این جام، چهار گاو بالدار نقش شده که در حال بالا رفتن از درخت تزیین شده می باشند. یکی دیگر از جام های معروف مارلیک، جام افسانه ی حیات است که ارتفاعش ۲۰ و قطر دهانه اش ۱۴ سانتی متراست. روی این جام هم در چهار ردیف شکل هایی ترسیم شده است. تاکنون کمتر دیده شده که در کاوش های باستانی، گنجینه ای چنین گرانبها به دست بیاید.

کاخ ییلاقی سردار امجد

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان گیلان/آثار باستانی مارلیک، کاخ ییلاقی سردار امجد، کاروانسرای تی تی، قلعه لیسار
کاخ ییلاقی سردار امجد از مهمترین بناهای حکومتی گیلان در شهر تالش (هشتپر) به شمار می رود. سردار امجد که از اواسط دوره ی ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه حاکم کرگانرود تالش بود، از قدرت و نفوذ زیادی در منطقه تالش برخوردار بود و برای قدرت نمایی و تدارک مکانی مناسب برای پذیرایی از بزرگان و درباریان قاجار تصمیم به ساخت این بنا می گیرد. بنابر روایت منابع محلی احداث و تکمیل این بنا ۲۵ سال به طول انجامیده است. سنگ های بکار رفته در بنا از ارتفاعات ییلاقی تالش به این مکان آورده شده اند و کارگران زیادی به طور روزانه در ساخت این بنا مشغول به کار بوده اند. این بنا محل استقرار اطاقسرا نامیده می شد که اکنون در ضلع غربی میدان اصلی شهر تالش ( هشتپر ) واقع گردیده است. این بنای آجری با نمای بیرونی آبی رنگ و به همراه طاق نماها و درگاه های هلالی توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. طبقه اول این بنا، دارای دو درب ورودی بزرگ در شمال و جنوب است که قرینه به صورت چهار پنجره بزرگ در طبقه دوم نیز در چهار جهت تکرار شده است . طبقه سوم دارای چهار کلاه فرهنگی با پنجره های بادگیر است. در سال های اخیر با ترک برداشتن برخی از نماها و نم گرفتن طبقه فوقانی آن، سقف این بنا با حلب پوشانیده شده است.

کاروانسرای تی تی

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان گیلان/آثار باستانی مارلیک، کاخ ییلاقی سردار امجد، کاروانسرای تی تی، قلعه لیسار

زمانی که تی تی خانم، عمه یکی از شاهان صفوی، تصمیم گرفت کاروانسرای زیبایی به نام خود بنا کند، بنیان یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل گذاشته شد. بنایی سنگی و آجری به نام کاروانسرای تی تی که تاریخ ساخت آن به دوران صفویه بر می گردد و اگر گذارتان به آن بیفتد، می توانید ساختمانی از سنگ رودخانه ای، آجر و ملات گچ و ساروجرا ببینید که ورود شما را به یک حیاط مرکزی، یک گذرگاه هشتی و دو ایوان کوتاه خوشامد می گویند. این بنا با شماره ثبت ملی ۱۷۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. کاروانسرای تی تی را باید در شهرستان سیاهکل و در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان، بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و میثم ‌رود ببینید. جایی درست در ۱۰ كیلومتری جاده سیاهكل به دیلمان و بر پای تپه ای نسبتا بلند و سرسبز که در گذشته راه اصلی كاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است. تی تی در زبان گیلکی به معنی شکوفه است و بنابراین تی تی کاروانسرا، کاروانسرای شکوفه معنی می دهد. ساخت این کاروانسرا، آن هم در روزهایی که کاروانسراهای کمی در شمال کشور ساخته می شد، گوشه ای از اهمیت مسیر عبوری سیاهکل را روایت می کند. روایتی که البته این روزها ناقص و ناتمام باقی مانده است.


قلعه لیسار

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان گیلان/آثار باستانی مارلیک، کاخ ییلاقی سردار امجد، کاروانسرای تی تی، قلعه لیسار

قلعه لیسار دژ محکم تالش باستان است. دژی که در ۱۵ کیلومتری شمال شهر تالش و در جنوب شهر لیسار نزدیک به دهکده نومندان واقع شده و با بارویی بسیار مستحکم بر بلندای تپه ای صد متری و در فاصله چهار کیلومتری از دریای خزر قرار دارد. ساختمان این دژ بر روی یک صخره سنگی قرار گرفته و دیوارهای آن با استفاده از سنگ و یا آجر با ملات یا ساروج استوار شده است. قلعه لیسار را سلسال هم می نامند. سلسال در لغت به معنی آب خنک و خوشگوار است و از آنجایی که در ساخت قلعه ها، آب و آب انبار همیشه به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته می شد، به نظر می رسد نامگذاری این قلعه به سلسال با نظریه ای درباره حمل آب بسیار خنک و خوشگوار این قلعه از طریق لوله های سفالین (تنبوشه) به آب انبار مرتبط باشد. عده ای دیگر معتقدند که نام اصلی این قلعه با املای صلصال درست است که در لغت به معنای گل خشکیده ورز داده شده و آماده جهت کوزه گری و سفالگری است که با توجه به طبیعت این منطقه و خاکهای رسی قرمز و زرد رنگ حاصل از فرسایش دامنه های کوهستانی تالش درست به نظر می رسد. قلعه لیسار از دو قسمت تشکیل شده است، اولین قسمت آن، بخش خارجی است که محوطه نسبتاً وسیعی را در بر می گیرد و توسط دیوار پهنی از زمینه ای اطراف جدا می شود. از این دیوار خارجی که از سنگ رودخانه ای قرمز و تقریبا یک دست ساخته شده، این روزها چیزی به جا نمانده و تنها بقایای سنگ های به کار رفته در حصار خارجی در گوشه و کنار آن به صورت توده های انبوه مشاهده می شود.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

وجه تسمیه ماسوله

نام شهر ماسوله با تلفظ اصلی «موسلاه» (Mooslah) به زبان تالشی از قرن هشتم و نهم هجری به بعد به همین صورت کنونی بوده است. برخی افراد نام شهر ماسوله را برگرفته از نام کوهی در جوار ماسوله به نام «ماه‌سالار» می‌دانند. این عده می‌گویند که نام این ناحیه در ابتدا «ماسالا» بوده است و بعدها به ماسوله تبدیل شده است.

طبق روایتی دیگر، کلمه «ماسوله» از دو واژه «ماس» به‌معنای «کوه و مانع» و «اوله» به‌معنای «بلند» تشکیل شده ‌است که در ترکیب با «های» تصغیر به مفهوم «مانند» آمده ‌است. به همین علت می‌توان نام ماسوله را «کوه بلند» و «کوه مانند» معنا کرد. در زبان‌های سانسکریت و پهلوی، ماسوله به‌معنای «ماه کوچک» یا «سرزمین ماه کوچک» نیز است.

طبق گفته برخی افراد نام ماسوله برگرفته از «موصل»، شهری در اقلیم کردستان است. این عده اعتقاد دارند که اهالی ماسوله در ابتدا کرد بوده‌اند و آیین آن‌ها ایزدی بوده است. البته این روایت، پشتوانه تاریخی محکمی ندارد و بسیاری از پژوهشگران، آن را یک تعبیر سطحی می‌دانند.

با توجه به شباهت نام ماسوله به نام «ماسال» (شهری در نزدیکی ماسوله) و روستایی به نام «ماسوله خانی» در شهرستان ماسال و همچنین «کهنه ماسوله» در زبان تالشی، می‌توان با قطعیت گفت که مردم ماسوله از کهنه ماسوله به شهر فعلی ماسوله در قرن هشتم هجری نقل مکان کرده‌اند. 

معماری ماسوله

معماری ماسوله

معماری ماسوله، متعلق به دوران زندیه است و مانند بسیاری از یگر نقاط کوهپایه‌ای کشورمان به‌صورت پلکانی ساخته شده است. از روستاها و شهرهای پلکانی ایران می‌توان به روستای کنگ در خراسان رضوی، اورامان در کردستان، کزج در اردبیل و وفس در استان مرکزی اشاره کرد. ماسوله به فراخور آب و هوا، شیب زمین، برای دفاع راحت‌تر در برابر غارتگران و البته برخورداری از معماران متبحر به‌صورت زنجیروار ساخته شده‌ است. 

مصالح استفاده شده در خانه‌های پلکانی ماسوله، چوب، سنگ و خشت است. این خانه‌ها معمولا دو طبقه هستند و خانه یک طبقه یا سه طبقه کمتر در این شهر دیده می‌شود. دالان، سیاهچال، انبار، پله‌های بلندی که ارتباط طبقه‌ همکف و طبقه دوم را میسر می‌کنند، پشن (توالت)، چغم (اتاق نسبتا بزرگ برای پذیرایی از مهمان)، نشیمن‌گاه دائمی ساکنان خانه که اتاق کوچکتری نسبت به هال است، «سومه» (مقر زمستانی خانواده) و تالار که ایوان کوچکی را شامل می‌شود، از جمله بخش‌های اصلی یک خانه در ماسوله هستند.

به‌طور کلی هر خانه ماسوله از دو قسمت تشکیل می‌شود؛ قسمت زمستانی و قسمت تابستانی. قسمت زمستانی که در زبان محلی با عنوان «سومه» شناخته می‌شود، اتاق کوچکی است که در عقب خانه قرار دارد و نور چندانی به آن نمی‌تابد. تنها نقطه نورگیر این اتاق کوچک، «لون» نام دارد. در وسط قسمت زمستانی خانه‌های ماسوله، یک کوره برای آشپزی و درست کردن غذا و البته تامین گرما تعبیه شده است. شما همچنین در این بخش از خانه با طاقچه‌هایی روبه‌رو می‌شوید که روی آن‌ها ظروف چینی و مسی چیده شده‌اند.

قسمت تابستان‌نشین یا «اتاق پیشخوان»، دارای پنجره‌های ارسی چوبی مزین به شیشه‌های زیبا و رنگارنگ و چند طاقچه جانبی برای ظروف و وسایل است. از این بخش خانه تنها در فصل تابستان استفاده می‌شود. در برخی از خانه‌های ماسوله، علاوه بر قسمت تابستان‌نشین، اتاقکی روی بام ساخته شده است که در زبان محلی به آن، «برج» می‌گویند. بام خانه‌های ماسوله متمایل به کوه ساخته می‌شوند و قسمت پیشین منازل بر عقب آن‌ها مسلط است.

 



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

تعدادی از آثار تاریخی لاهیجان را به شما معرفی خواهیم کرد. لاهیجان، شهری که به عروس استان گیلان معروف است.

این شهر با طبیعت بکر و ناب خود و همچنین آثار زیبای تاریخی مربوط به دوره های گذشته، هر ساله پذیرای مسافران بسیار زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان می باشد.

 

 

پل خشتی از آثار باستانی لاهیجان

پل خشتی لاهیجان که پیشینه تاریخی آن مربوط به دوران کیانیان می باشد، در محله “پرده سر” در غرب شهرستان لاهیجان قرار دارد. این پل ۵ چشمه معلق دارد که قدمت آن به قرن ۹ هجری می رسد.

دنبال یک راه خوب برای افزایش سرمایه‌ات هستی؟َ | بیت 24

دنبال یک راه خوب برای افزایش سرمایه‌ات هستی؟َ | بیت 24

مشاهده
تبلیغ

نام این پل در کتاب “میر ظهیرالدین مرعشی” نیز آمده است و وی اذعان کرده که در سال ۱۲۷۱ ه.ق در ابتدای حکومت قاجاریه این پل توسط “حاج جعفر کاشانی” کاملاً مرمت و بازسازی شده و پل آجری جایگزین پل سنگی قدیمی شده است.

این پل با آجر های قرمز آهک و ساروج با ۵۰ متر طول، ارتفاع ۱۱ متر و ۴ و نیم متر عرض احداث شده است.

پل خشتی لاهیجان

 

 

مسجد اکبریه لاهیجان

طبق کتیبه ی موجود در این مسجد که از سنگ مرمر است، تاریخ ساخت این مسجد، در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار و در سال ۱۲۳۹ ه.ق نوشته شده است.

مسجد اکبریه از مکان های توریستی و بناهای تاریخی شهرستان لاهیجان است که در جنوب غرب این شهر واقع شده و از لحاظ فرهنگی و تاریخی بسیار ارزشمند است. معماری داخلی این مسجد بسیار زیبا و تحسین برانگیز می باشد.

مسجد اکبریه در زمان ساخت خود نیمه کاره باقی مانده و بقیه آن در حدود صد سال پیش ساخته شده است. بنابراین این مسجد به دو نیمه تقسیم شده که توسط یک در بزرگ به هم ارتباط پیدا می کنند.

باستان شناس معماری مسجد اکبریه را به مسجد (ایاصوفیه) در کشور ترکیه شبیه می دانند.

 

 

حمام گلشن لاهیجان

یکی دیگر از آثار گردشگری شهرستان لاهیجان حمام گلشن می باشد. ظاهراً این حمام در زمان قدیم خزینه ها و حوضچه های بسیار زیادی داشته است که امروزه از بین رفته اند و اثری از آنها نمانده است.

بنای حمام گلشن به صورت چند ضلعی می‌باشد که برای ساخت آن مصالحی همچون آجرهای قرمز رنگ، گِل آهک و ساروج به کار رفته است.

حمام تاریخی گلشن در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار، در ضلع شمال شرقی میدان وحدت شهرستان لاهیجان بنا شده است.

امروزه به دلیل گسترش شهر، ساخت خیابان و میدان، بخشی از این حمام تاریخی از بین رفته است.

 

 

تالاب سوستان

یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان لاهیجان پدیده‌ای است طبیعی به نام «تالاب سوستان» که به تکه‌ای از بهشت می‌ماند و گردشگران به محض قرارگرفتن در نزدیکی این شاهکار خلقت، زبان تحسین به خالق زیبایی‌ها می‌گشایند.

جالب است بدانید که این جاذبه‌ی دوست‌داشتنی در فصل زمستان و پاییز مملو از آب شیرین است و داخل و گرداگرد آن را درختانی باشکوه، گیاهان مردابی و نیزارها محصور کرده است.

مکانی که به دلیل آب و هوای مناسب پوشش گیاهی مطلوب و آب شیرین، زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلفی است. از ویژگی‌های این تالاب، مسیر دسترسی بسیار زیبا با چشم‌اندازهای خارق‌العاده است که به دلیل حضور منطقه‌ای سرسبز، مکان‌های بکر و دست‌نخورده و همچنین مسیر دسترسی آسان، به یکی از نقاط گردشگری شمال کشور تبدیل شده است.

 

 

استخر لاهیجان

یکی از زیباترین مناطق گردشگری در شهرستان لاهیجان، در دامنه‌ی «شیطان کوه» و در بخش شرقی لاهیجان قرار دارد که به «استخر لاهیجان» شهرت یافته است.

این جاذبه‌ی زیبای گردشگری، در زمینی به وسعت ۱۷ هکتار و با عمقی نزدیک به ۴ متر قرار گرفته است که در دوران گذشته به عنوان مخزن آب جهت آبیاری شالیزارهای برنج استفاده می‌شد.

از زیبایی‌های این استخر طبیعی، وجود جزیره‌ زیبا است که در مرکز آن قرار گرفته و پیشتر به آن «میان پشته» گفته می‌شد. این جزیره، توسط یک پل سیمانی که دارای طولی نسبتا بلند است، به بخش جنوبی استخر وصل شده است.

این منطقه از لاهیجان که به نظر می‌ر سید به دستور «شاه عباس صفوی» ساخته شده، محبوب گردشگران و مردم محلی است و همواره تعداد زیادی از مسافران از آن دیدن می‌کنند.

 

 

تله کابین لاهیجان (بام سبز لاهیجان)

از دیگر تفرجگاه‌ها و مکان‌های گردشگری در شهرستان لاهیجان، «تله کابین احرار» است که از آن به «بام سبز» نیز یاد می‌شود.

این جاذبه‌ی گردشگری در سال ۱۳۸۴ و با ۲ ایستگاه، ۵ دکل و ۳۳ کابین، احداث شد. «بام سبز» نام ایستگاه اول با ۱۲۳ متر و «تاج خروس» نام ایستگاه دوم با ۳۱۳ متر است که می‌توان چشم‌اندازهای زیبایی را از این منطقه تماشا کرد.

غرفه‌های صنایع دستی و خوراکی و کافی شاپ در این دو ایستگاه قرار دارد و روزانه به طور میانگین ۱۰۰۰ نفر را با خود منتقل می‌کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

نمایی زیبا از خانه‌های پلکانی، بالکن‌های مزین به گل‌های شمعدانی، جنگل‌های بکر و سرسبز، آبشارهای خروشان و کوه‌های بلند، از آن دسته مناظری است که قطعا شما را عاشق خود خواهد کرد. آب و هوای مطبوع، مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز، غذاهای باکیفیت و فضای رویایی روستای ماسوله گیلان، آن‌قدر جذاب است که شما را بارها و بارها به‌سمت خود خواهد کشاند.

این روستا در ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به‌عنوان میراث فرهنگی و طبیعی و اولین شهر تاریخی زنده کشور به‌صورت یک مجموعه کامل به ثبت رسید. در حال حاضر، ماسوله زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اداره محیط زیست استان قرار دارد و خوشبختانه به‌خوبی از آن مراقبت می‌شود. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با سفر به ماسوله با این شهر دلربا و زیبا آشنا شویم.

هرآنچه باید درباره ماسوله گیلان بدانید:

  • ماسوله کجاست
  • ماسوله گیلان
  • تاریخچه ماسوله
  • وجه تسمیه ماسوله
  • معماری ماسوله
  • آب و هوای ماسوله
  • جاهای دیدنی ماسوله
  • اقامتگاه‌های ماسوله
  • رستوران‌های ماسوله
  • غذای سنتی ماسوله
  • سوغات شهر ماسوله
  • جاده ماسوله و مسیر دسترسی به آن
  • امکانات رفاهی ماسوله
  • روستاهای اطراف ماسوله
  • جمعیت ماسوله
  • شغل مردم ماسوله
  • شهر ماسوله به چه چیزی معروف است؟
  • تصاویر ماسوله

ماسوله کجاست؟

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن واقع شده است. ماسوله با شهر فومن تنها ۳۵ کیلومتر و با شهر ماکلوان، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌رسد. فاصله مرکز ماسوله تا مرز استان زنجان حدود ۲ کیلومتر و تا محدوده استان اردبیل یعنی منطقه گیلوان، حدود ۱۰ کیلومتر است.

آدرس ماسوله

گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن (مشاهده روی نقشه)

 

ماسوله کجاست

شهر کنونی ماسوله در مختصات جغرافیایی با طول ۴۸ درجه و ۵۹ دقیقه شرقی و عرض ۳۷ درجه و ۹ دقیقه شمالی در دل رشته کوه‌هایی زیبا و بی‌بدیل قرار دارد. وسعت شهر فعلی ماسوله، معادل ۱۰۰ هکتار است و از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه‌ها و از طرف شرق بر دره‌های سرسبز اشراف دارد. ارتفاع ماسوله از سطح دریاهای آزاد، ۱,۰۵۰ متر است. جالب است بدانید که به‌دلیل پلکانی بودن این روستا، بین پایین‌ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد. اطراف این شهر، پوشیده از جنگل است و راه اصلی ارتباطی آن، جاده فومن است.

ماسوله گیلان

ماسوله گیلان

ماسوله گیلان با وجود خانه‌های زردرنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ در دنیایی مه‌آلود، بیشتر شبیه به یک تابلو‌ نقاشی یا کارت پستال است

ماسوله گیلان از جاهای دیدنی فومن و شهری سنتی و قدیمی است که با وجود خانه‌های زردرنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ در دنیایی مه‌آلود، بیشتر شبیه به یک تابلو‌ نقاشی یا کارت پستال است. ماسوله یکی از معدود شهرهای بدون وسیله نقلیه موتوری در دنیا است که با کوچه باغ‌های باریک و پله‌پله، تردد هرگونه وسایل نقلیه را غیرممکن کرده است. 

اگر به‌دنبال فرار از شلوغی شهر هستید، به ماسوله پناه ببرید؛ شهری که هر روز صبح با آواز خروس‌ها و بوی مطبوع نان محلی بیدار می‌شود. در سفر به ماسوله گیلان طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل یک شب در این شهر اقامت داشته باشید؛ زیرا پیاده‌روی شبانه و تجربه قدم زدن در صبحگاه مه‌آلود ماسوله به‌قدری فوق‌العاده است که نباید به‌سادگی از آن غافل شوید. 

ماسوله، بدون شک یکی از بهترین مناطق ایران برای خستگی در کردن و پناه بردن به طبیعت است. شما در ماسوله به‌محض بیرون آمدن از در اقامتگاه خود، حس می‌کنید که به یک قرن پیش و در دل یک روستای تاریخی سفر کرده‌اید.  

تاریخچه ماسوله

تاریخچه ماسوله

ماسوله، شهری با قدمتی از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال است. ماسوله قدیم که با نام «کهنه ماسوله» نیز شناخته می‌شود، در فاصله پنج کیلومتری غرب جاده ماسوله به خلخال و ۶ کیلومتری شمال غرب شهر فعلی ماسوله قرار گرفته است و سکونتگاه اولیه و قدیمی اهالی این شهر بوده است. نخستین کاوش‌های باستانی در این محوطه توسط هیئت پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی استان گیلان از شهرستان فومن در شهریور ماه ۱۳۷۴ انجام شد. 

یافته‌های باستان‌شناسان از معادن آهن و کوره‌های ذوب فلزات نشان داد که کهنه ماسوله در قرن پنجم تا هشتم هجری از مراکز مهم ایران در زمینه فلزکاری به شمار می‌رفته است. یکی از کشفیات گروه باستان‌شناسی، سفال‌های آبدار با رنگ‌های متنوع، متعلق به دوره سلجوقی بود که اهمیت و اعتبار تاریخی این شهر را نشان می‌دهند. پس از این کشفیات، کهنه ماسوله در شهریور سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

دلیل کوچ اهالی ماسوله از کهنه ماسوله به شهر فعلی، به نظر زلزله‌ای بزرگ در سال ۸۹۰ هجری قمری بوده است. البته طبق روایتی دیگر، همه‌گیری بیماری طاعون در سال ۹۴۳ هجری قمری، دلیل اصلی کوچ مردم بوده است. بنابراین، شهر فعلی ماسوله از قرن هشتم هجری (قرن چهاردهم میلادی)، محل زندگی اهالی کهنه ماسوله و دیگر نقاط مختلف ایران بوده است.

از تحولات معاصر در ماسوله فعلی می‌توان به تاسیس کتابخانه عمومی ماسوله با هزار جلد کتاب خطی در سال ۱۲۸۹، تاسیس نخستین مدرسه دولتی در سال ۱۲۹۳، رویارویی قوای جنگل با قوای روس در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی اول در بهمن ۱۲۹۴، تاسیس اداره پست در سال ۱۲۹۵، تاسیس شهرداری در سال ۱۳۱۱، تعطیلی شهرداری در سال ۱۳۱۸ (شروع مجدد در سال ۱۳۴۱) و راه‌اندازی تلفن در سال ۱۳۱۶ اشاره کرد. اهالی ماسوله نقش مهمی در تاریخ جنبش جنگل در برابر تهاجم روسیه و بریتانیا به عهده داشته‌اند. ماسوله‌ای‌ها به قوای جنگل کمک می‌کردند و عده‌ای مانند شهید باباغلامعلی در کنار آن‌ها می‌جنگیدند.

پس از احداث جاده ارتباطی جدید بین گیلان و آذربایجان، جنگ جهانی دوم و هرج و مرج ناشی از آن و قحطی ۱۳۲۰، ماسوله بیشتر جمعیت خود را از دست داد و کاروان‌سراهای شاه‌راه ارتباطی شمال و آذربایجان و همچنین بازار داد و ستد، صنایع فلزی و چرم ماسوله از رونق افتادند. ماسوله زمانی نقطه اتصال زنجان، گیلان و آذربایجان بود؛ اما احداث جاده جدید، ماسوله را به انزوا کشاند. به همین دلیل، بسیاری از مردم ثروتمند ماسوله به پایتخت، سایر شهرهای بزرگ و خارج از کشور مهاجرت کردند.

نحوه پیدایش ماسوله

نحوه پیدایش ماسوله

یکی از فرضیه‌های شکل‌گیری شهر ماسوله به قرن سوم هجری قمری برمی‌گردد؛ زمانی که «آقاسید جمال الدین اشرف» در حال فرار از طارم بود و «عون بن محمد بن علی»، یکی از همراهان مجروح او به این منطقه پناه آورد. وی قبل از مرگ از چوپانی درخواست کرد تا او را در همین محل به خاک بسپارد. گفته می‌شود پس از خاکسپاری عون بن محمد بن علی، چوپان‌ها کم کم گرد مزار او جمع شدند و در گذر زمان، خانه‌ها و بناهایی در آنجا ساختند و کهنه ماسوله به‌تدریج شکل گرفت.

برخی نیز بر این باور هستند که پس از مرگ «سالوک معلم» به‌همراه دو تن از شاگردانش به نام‌های «عین علی» و «زین علی» که از مبلغین دین اسلام بودند، مردم گرد مزار آن‌ها جمع شدند و کهنه ماسوله را شکل دادند. 

ماسوله در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار، تحت اختیار ارتش بود و وظیفه ساخت گلوله برای توپخانه ایران را به عهده داشت. در زمان «رابینو»، سرکنسول دولت بریتانیای کبیر در شهر رشت در اوایل قرن بیستم، ماسوله دارای ۵ محله، دو یا سه کاروان‌سرا، دو حمام و بازاری با ۴۰۰ دکان بود که در زمستان‌ها خالی می‌ماندند.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

از جمله با شکوه ترین و زیباترین مساجد در بناب می توان مسجد کبود را نام برد که در ساخت آن معماری بسیار خاصی به کار رفته است. معمولا اغلب مساجدی که کبود نام دارند، دارای پوششی از کاشی‌ های آبی، مینایی و یا فیروزه ‌ای هستند اما در این مسجد، هیچ گونه اثری از چنین کاشی ‌کاری ‌هایی دیده نمی شود. برخی از افراد احتمال می دهند که کاشی کاری ها و رنگ آمیزی به کار رفته در مسجد به علت گذر زمان یا توسط برخی عوامل طبیعی و انسانی، دچار فرسایش شده اند و دیگر قابل مشاهده نیستند. در حال حاضر نیز تنها پوشش مسجد کبود بناب آجرهای ساده ای هستند که در کنار یک دیگر قرار گرفته اند. البته این مسجد در عین سادگی، ویژگی های بسیار جالبی دارد که در ادامه مجله مستر بلیط قصد داریم بیشتر درباره آن ها بپردازیم.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

شهر اسالم گیلان, جاذبه های گردشگری جاده اسالم به خلخال, دشت گل های شقایق در جاده اسالم به خلخال

جاده ی اسالم به خلخال یکی از زیباترین جاده های ایران است

 

معرفی جاده‌ی اسالم به خلخال 

همه می دانیم که کشور ایران به خاطر طبیعت چهار فصلش دارای جاذبه های منحصر به فردی است که نظیر آن در کم تر جایی به چشم می آید. بخش های شمالی کشور از آن جهت که دارای فضای سبز، وسیع و خیره کننده ای است مقصد بسیاری از مسافران داخلی یا خارجی قرار می گیرد.

سالانه مسافران زیادی در تعطیلات به خصوص تعطیلات نوروزی به سمت شمال روانه می شوند که بار ترافیکی سنگینی را به وجود می آورند. 

در این مقاله می خواهیم به شما یکی از زیباترین جاده های ایران را معرفی کنیم تا با مسافرت به آن جا لذت کافی را از طبیعت ایران برده باشید.

 

اسالم به خلخال, خلخال, جاده‌ی اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال هر ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر را جذب خود می کند

 

جاده ی اسالم تا خلخال در کجای ایران قرار دارد؟

 جاده اسالم به خلخال که طول آن 70کیلومتر است، از شهر اسالم واقع در استان گیلان شروع می شود و به شهر خلخال در اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان می رسد.

این منطقه به دلیل قرار گیری در بخش شمالی کشور، اقلیم خاصی دارد؛ به گونه‌ای که در همه‌ی فصول سال، هوای خنک و مطبوعی دارد و رطوبت و مه در آن دیده می‌شود. حتی در تمام طول سال می‌توان شاهد بارش باران در این جاده بود.

 

حتی در طول تابستان هم در ارتفاعات این منطقه هوا تقریبا سرد است. مسافت این جاده را می توان تقریبا بین 1 تا 2 ساعت طی کرد . اسالم، هشتپر، تالش، کله سرا، روستای گیجاو، گردنه الماس، اندبیل، منطقه جنگلی بیلدیر و روستای ناو از معروف ترین روستاهایی هستند که در مسیر جاده اسالم به خلخال وجود دارند.

 

جمعیت شهر اسالم گیلان بیش از 10 هزار نفر است که در دوره هایی هم مرکز تالش بوده است . همچنین اسالم حدود 5 کیلومتر از  مرکز فعلی تالش یعنی هشتپر فاصله دارد.

یکی از معروف ترین رود های تالش ناو رود است که تالش را به دو بخش تقسیم کرده است و در نهایت به دریای خزر منتهی می شود.

خلخال نیز شهری در جنوب استان اردبیل است که با مساحتی بزرگ و جمعیت ۸۶ هزار نفری‌اش شناخته می‌شود.

 

مناظر زیبای جاده ی اسالم اردبیل, جاده ی اسالم خلخال, زیبا ترین جاده های ایران

جاده اسالم به خلخال همیشه هوای مرطوب و بارانی دارد

 

چرا باید از جاده ی اسالم تا خلخال دیدن کنیم ؟

در بین تمام جاده های پر ازدحام منتهی به شمال جاده ی اسالم تا خلخال دست نخورده باقی مانده و همچنان بکر و زیبا است به طوری که در بین مردم به رویایی ترین جاده ی جنگلی  ایران شهرت یافته است.

 

این جاده قطعه ای از بهشت است که تقریبا همه ی جاذبه ها را در کنار هم دارد جاذبه هایی مانند آبشار و دریاچه ، جنگل و دشت.

از دیگر دلایل سفر به این جاده می توان به رانندگی خسته ناپذیر در آن و کسب تجربه ی فوق العاده اشاره کرد.

از طعم بی‌نظیر غذاهای محلی، کباب چنجه گرفته تا عسل طبیعی، کره‌ی محلی، نان و لبنیات تازه همگی از خصوصیات خاص این منطقه هستند.

 

بازدید از این جاده توسط مسافران زیادی توصیه شده. یکی از مسافرین این گونه نوشته که این جاده در مهر ماه بسیار دیدنی است و همچنین از مزیت های کلبه های اجاره ای نوشت.

مردم بومی مهربان و گشاده رو سفری به یادماندنی را برای تان رقم می زنند. و اگر هنگام عبور از این جاده، به چیزی احتیاج پیدا کردید، مردمان روستاهای میان راه تا آنجا که بتوانند شما را یاری خواهند کرد.

 

این مسیر از مناطقی با نام‌های خرجگیل، شرشر، یالَ پیچ (پیچ بزرگ)، شوندَوْل، معدن، وَرگَه دَرَه، اسب بونی، مَتَش، لَرزَره، چَرَه سو، کرمان، گردنه معروف الماس، مجره و خوجین می‌گذرد. 

 

در تمام مسیر رودخانه‌ای همراه مسیرتان در حرکت است. این رودخانه در بخش‌هایی به جاده نزدیک است به طوری که ساحل زیبا و دلنشینی را به وجود آورده و در بخش‌هایی از جاده در پایین دست‌ها مسیرش را ادامه می‌دهد. اما همواره می توانید صدای شرشر آب رودخانه را بشنوید و از آن لذت ببرید .

 

 

جاذبه های گردشگری جاده اسالم به خلخال

•آب و هوای وصف ناپذیر 

•رودخانه

•ظاهر متفاوت طبیعت

•دشت گل های شقایق

 

شهر اسالم گیلان, جاذبه های گردشگری جاده اسالم به خلخال, دشت گل های شقایق در جاده اسالم به خلخال

دشت گل های شقایق در جاده اسالم به خلخال

 

•کلبه های کوچه و کندوهای عسل 

•حضور حیوانات اهلی

هر از گاهی می‌توان شاهد تاخت و تاز اسب‌های آزاد و گله‌های گاو و گوسفند در آن‌ جا بود. شاید هم بخت با شما یار بود و توانستید گوشه ای از حیات وحش این منطقه و حیواناتی همچون خرس، پلنگ و گوزن‌های زیبا را نیز ببینید.

همچنین از این جاده و طبیعت بکرش برای لوکیشن فیلم حضرت سلیمان استفاده شده است برای همین عجیب نیست اگر در ابتدای مسیر حس آشنایی نسبت به آن داشته باشید. اسالم به خوبی نقش اورشلیم را در این فیلم ایفا کرده .

 

تفریحات موجود در جاده اسالم به خلخال

1. چشمه ی آب گرم کیوی در نزدیکی خلخال

 برخلاف دیگر چشمه های آب گرم ایران که در اکثر مواقع شلوغ هستند چشمه ی آب گرم کیوی از معدود چشمه هایی است که شما می توانید از فضای خلوت آن استفاده کنید.

 

2. کوهنوردی در جاده مالرو

جاده ی قدیمی مالرو از آسفالت پوشیده نشده و کاملا خاکی است شما در این مسیر  از ارتفاع 330 متری به ارتفاع 2100 متری می رسید و در هر لحظه با جاذبه ای تازه روبه رو خواهید شد.

 

3. جنگل نوردی در روستای نهالستان پیرسون

روستای نهالستان پیرسون در 20 کیلومتری اسالم به خلخال است، مسیر جنگلی این روستا شما را به دره اشراف می رساند که چشم انداز شگفت انگیزی دارد.

 

4. دوچرخه سواری در مالرو

برخی از مردم دوچرخه سواری را به کوهنوردی و پیاده روی ترجیح می دهند و مسیر مالرو را با دوچرخه طی می کنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi
بزرگترین محوطه جنگلی حفاظت شده شمال ایران ,بزرگ ترین پارک ایران

بزرگترین پارک جنگلی

 

بزرگترین پارک جنگلی ایران

پارک جنگلی منطقه‌ای وسیع از طبیعت دست‌نخورده و مهار نشده است. معمولاً برای حفظ محیط زیست از این مناطق محافظت می شود که پارک حفاظت شده نامیده می‌شود. نخستین بار پارک ملی یلواستون در ایالات متحده در سال ۱۸۷۲ به پارک جنگلی تبدیل گردید. برای آشنایی با بزرگ ترین پارک های جنگلی کشور با ما همراه باشید.

پارک جنگلی منطقه ای بزرگ و بکر است که می توان آنها را ریه های شهر دانست و معمولا به صورت طبیعی وجود دارند اما گاهی با توجه به نیاز شهر به منطقه تفریحی، این پارک ها به صورت مصنوعی و دست ساز نیز به وجود می آیند.

 

پارک جنگلی باراجین (قزوین)

پارک جنگلی باراجین که به نام پارک جنگلی فدک نیز شناخته می شود در منطقه باراجین شهر قزوین قرار دارد. این پارک جنگلی با مساحت ۱۵۰۰ هکتار از بزرگترین از بزرگترین محوطه های جنگلی حفاظت شده کشور محسوب می‌شود. از  ویژگی‌های پارک جنگلی باراجین قله مردمی، رودخانه ارنزک، دسترسی آسان و اشراف به شهر قزوین می باشد.

 

پارک جنگلی باراجین از محبو‌ب‌ترین جاهای دیدنی قزوین است که در دو کیلومتری شمال شهر قروین واقع شده است. در پارک جنگلی باراجین می توانید شهر قزوین را زیر پای خود ببینید. 

 

بزرگترین محوطه جنگلی حفاظت شده شمال ایران ,بزرگ ترین پارک ایران

پارک جنگلی باراجین

 

پارک جنگلی نور (مازندران)

از بزرگترین محوطه های جنگلی حفاظت شده در شمال کشورمان پارک جنگلی نور است که دارای مساحت ۳۶۰۰ هکتار می باشد که بزرگترین پارک جنگلی طبیعی در خاورمیانه است. پارک جنگلی نور با پیوستن رستم رود به شهر نور اکنون در داخل شهر نور قرار گرفته است. ورودی غربی پارک جنگلی نور از جادهٔ اصلی نور به محمودآباد جدا می‌شود.  

 

بسیاری از مسیر در دل جنگل آسفالت است. کمی آن طرف تر می توانید خود را به ساحل برسانید و از جنگل و دریا هم زمان لذت ببرید. در مسیر نور به محمود آباد ، در میانه راه تابلویی وجود دارد که شما را به پارک جنگلی نور هدایت می کند، پارک جنگلی نور به پارک سعیدی آشتیانی نیز نام گذاری شده است. پارک جنگلی نور توسط حسین سعیدی آشتیانی بنیانگذار پارک‌های جنگلی در ایران ، طراحی و ساخته شد. پارک جنگلی نور بزرگترین پارک جنگلی ایران و خاورمیانه می باشد.

 

بزرگترین محوطه جنگلی حفاظت شده شمال ایران ,بزرگ ترین پارک ایران

پارک جنگلی نور

 

پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان (آمل)

پارک جنگلی میرزا کوچک خان با وسعت ۴۴۰ هکتار، در ۱۶ کیلومتری شهر آمل استان مازندران قرار دارد. اگر از جاده هراز به سمت مازندران بروید، در بین راه این پارک جنگلی را مشاهده خواهید کرد.

 پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان توسط اداره منابع طبیعی شهرستان آمل نگه داری می‌شود. این پارک زیبا دارای جنگل‌های انبوه و همراه با جاده‌ای زیبا است، رودخانه هراز از ضلع خاوری این پارک می‌گذرد و جلوه خاصی به جنگل بخشیده‌است.

 

پارک جنگلی میرزا کوچک خان دارای تعداد زیادی درخت کهنسال و تنومند می باشد که قدمت آنها به صدها سال بر می گردد. همچنین می توانید از میوه های خوشمزه درختان میوه بخورید و لذت ببرید. از جاذبه های این پارک جنگلی، هزار پله و همچنین چشمه آب سرد و آبشار ماهان اشاره نمود.

 

بزرگترین محوطه جنگلی حفاظت شده شمال ایران ,بزرگ ترین پارک ایران

پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان

 

پارک جنگلی سی‌سنگان (نوشهر)

پارک جنگلی سی‌سنگان در سال ۱۳۴۴ خورشیدی توسط مهندس سعیدی آشتیانی طراحی و ایجاد گردید. پارک جنگلی سی‌سنگان که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد. مساحت پارک جنگلی سی‌سنگان در حدود ۶۰۲ هکتار است و دارای انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است. پارک سی‌سنگان بخش همچنین دارای بخش ساحلی نیز می باشد. بخش‌های ساحل به مساحت ۳۰ هکتار در حاشیه جاده قرار دارد.

جانورانی نیز دردر جنگل سی‌سنگان ساکن می باشند که می‌توان به شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال اشاره نمود. آب ‌و هوای پارک جنگلی سی‌سنگان مرطوب است و زمستان‌های معتدلی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

جاهای دیدنی ماسال,ماسال شمال,مناطق دیدنی ماسال

ماسال و شاندرمن از جاهای دیدنی ایران به شمار می روند

 

آشنایی با جاهای دیدنی ماسال و شاندرمن

شهرستان ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل یافته که هر دو بخش با داشتن جاذبه های گردشگری و طبیعت زیبای خود پیوسته مورد توجه مردم استان گیلان و سایر گردشگران و مسافران کشور قرار داشته است.

شهرستان ماسال

شهرستان ماسال درگذشته قسمتی از شهرستان بزرگ تالش بود که در سال 1376 به شهرستان ماسال تبدیل گردید و شامل دو بخش، مرکزی و شاندرمن است. شهرستان ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل یافته و هر دو بخش دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری است. 

 

درصورتی که تصمیم سفر به شمال کشور را دارید بهتر است به مکان هایی سفر کنید که ناشناخته تر مانده اند. ماسال شهرستان دیدنی در استان گیلان است، شهرستانی که بیش از 70 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد. ماسال دومین شهرستان مرتفع استان گیلان بعد از رودبار است. ماسال در قدیم رودکنار نامیده میشد و محل تشکیل شنبه بازار کنونی بوده است. وجود همین شنبه بازار سبب رشد آبادی کوچک رودکنار گردید و نهادهای اداری بخش ماسال و شاندرمن ابتدا از بی تم به شاندرمن و بعد از آن از آن جا به ماسال انتقال یافتند.

  

جاهای دیدنی ماسال,مکان های دیدنی ماسال,مناطق دیدنی ماسال

جاهای دیدنی ماسال و شاندرمن

 

پهناورترین روستای استان گیلان هم در شاندرمن قرار دارد. این روستا که سیاهمرد نام دارد دارای چهل هزار نفر جمعیت است. شاندرمن قبلا اسم ایل بزرگی بوده  است که در این منطقه زندگی می کرده است. و زمانی که در سال 1906 میلادی، رابینو، جهانگرد ایتالیایی از این منطقه دیدن کرد، ایل شاندرمن از 12 طایفه تشکیل یافته بودند.

 

وجه تسمیه شاندرمن

واژه شاندرمن را چنین تشریح نموده اند که در گویش تالشی، شاندرمن به معنی با من رفتن است. به طوریکه برخی معتقد هستند بخاطر این که شاندرمن قبلا دارای کاروان سراهایی بوده و در واقع محل عبور و اتراق کاروان هایی به طرف تالش شمالی و خلخال بوده است، به این اسم، نامیده شده است. بعضی ديگر هم معتقد هستند در دوران قدیم این منطقه شاه نشین بوده و به همین علت آنرا شاندرمن( شاه در من) نامیده اند.

 

جاهای دیدنی ماسال,جاهای دیدنی ماسال گیلان,جاذبه های گردشگری ماسال

جاذبه های گردشگری ماسال و شاندرمن

 

جاهای دیدنی ماسال و شاندرمن

- آبشارهای ماسال

درصورتی که گذرتان به ماسال افتاد حتماً از آبشارهای آن هم دیدن کنید. آبشارهایی مانند آبشار ویوز در نزدیکی منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از 15 متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع 10 متر و همینطور غارهایی مانند غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال را میتوان در این شهرستان اسم برد.

 

- دیواره سنگی اسبه ریسه در ماسال

دیواره سنگی« اسبه ریسه» ماسال هم یکی از صخره های بلند سنگ نوردی کشور است که نه تنها فرصت سنگ نوردی را به حرفه ای های این ورزش می دهد، بلکه امکان کایاک سواری را هم به قایق ران هایی می دهد که دوست دارند در رودخانه پرخروش پائین صخره ورزش کنند.

 

- باغ پرندگان تمجیدی در شهر ماسال

بعضی پرندگان مختص به یک شهر یا کشور هستند و برای مشاهده آن ها باید به آن منطقه بروید. استان گیلان هم دارای پرنده های بومی است که تنها آن شهر دارد. باغ پرندگان تمجیدی یکی از ان اماکن هست که میتوانید با انواع پرندگانی که تابحال ندید آشنا شوید.

یک مزیت دیگری که این باغ دارد این است؛ اگر مسافر هستید میتوانید آن مکان دارای اقامت‌گاه های برای مسافران است. برای رفتن به این باغ پرندگان باید به طرف ییلاقات ماسال حرکت کنید و به طرف منطقه اسب ریسه بروید.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 خرداد 1400 | نظرات ()