نوشته شده توسط : hsi

صطفی فدایی‌فرد، رئیس کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب وابسته به «کمیته ملی سدهای بزرگ ایران» در اظهاراتی عنوان کرد، پدیده «فرونشست زمین» که ناشی از برداشت بی‌رویه آب و تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی است، باعث کوچ اجباری بیش از 37 میلیون نفر به غرب و شمال این کشور خواهد شد.

فدایی‌فرد در این زمینه به خبرگزاری«ایلنا» گفت: «از کشاورزان در زمین‌های خشک، صنایع ثروت‌آفرینِ بی‌آب‌مانده و تالاب‌های در معرض نابودی گرفته تا سیاست‌گذاران در شهرهای تشنه آب، همگی با کمبود جدی آب مواجه هستند.»

مهاجرت داخلی

او با انتقاد از «احداث بی‌رویه سدها در کشور» مواردی مانند «انتخاب مدیران نالایق، عدم پاسخگویی مدیران، توسعه روزافزون فساد سیستماتیک و رانت، اولویت تفکر ایدئولوژیک بر اصول توسعه پایدار، اصرار بر اجرای سیاست‌های کلان داخلی و خارجی نابخردانه، نبود سیستم قضایی مقتدر و بی‌توجهی به مطالعات پایه» را از عوامل شکل‌گیری بحران آبی در ایران دانست.

وی با انتقاد از طرح انتقال آب به کلان‌شهرها افزود که «با تمرکز امکانات در کلان‌شهرها، مقدمات افزایش بی‌رویه جمعیت در کلان‌شهرها فراهم شده است.»

بر اساس یک مطالعه صورت‌گرفته توسط «مرکز پژوهش‌های مجلس ایران»، 282 شهر این کشور، سال جاری، در معرض «تنش آبی» قرار گرفته‌اند.

تهیه‌کنندگان این پژوهش عنوان کرده‌اند که میزان بارندگی در ایران، در مقایسه با متوسط بارندگی در 52 سال گذشته، 36 درصد کاهش داشته است. این عدد برای استان‌هایی همچون هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بیشتر است و متوسط بارش باران در این استان‌ها 50تا 85 درصد کاهش یافته است.

ایران برای دو دهه با پدیده کمبود آب مواجه است. بر اساس آخرین برآورد «موسسه منابع جهان» ایران در رده چهارم کشورهایی است که با «بحران فوق‌العاده» در زمینه آب مواجه هستند. طبق این برآورد، ایران در لبه «روز آخر» قرار گرفته است. روزی که منابع آبی این کشور ممکن است به پایان برسد.

 

 

با وجود این‌که برخی از عوامل محیطی مانند افزایش دما و تغییرات اقلیمی در شکل‌گیری این بحران دست داشته‌اند اما اقدامات دولتی نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان و شکل‌گیری این بحران ایفا کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

سبقت قیمت ویلا‌ در شمال از نرخ مسکن پایتخت

 

ارزش یک ویلا در شمال کشور تقریبا با یک خانه در منطقه ۱۹ یا ۱۲ تهران برابر است. همچنین با نصف پول مورد نیاز برای خرید خانه‌ای در منطقه پنج پایتخت به‌عنوان منطقه محبوب‌ خریداران مسکن می‌توانید ویلایی در شهر رامسر خریداری کنید. بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی سایت دیوار نشان می‌دهد تابستان امسال رامسر، چالوس، نوشهر، تنکابن و بندرانزلی به‌ترتیب گران‌ترین ویلا‌های شمال کشور را در خود جا داده‌اند. برای خرید هر مترمربع ویلا در رامسر باید به‌طور متوسط ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول داشته باشید. متوسط قیمت ویلا در چالوس، نوشهر، تنکاین و بندانزلی هم به‌ترتیب متری ۱۵، ۱۴، ۱۱.۵ و ۱۱ میلیون تومان است. به این ترتیب ویلا‌های رامسر تقریبا نصف قیمت خانه‌های منطقه پنج تهران ارزش دارند و ارزش ویلا‌های چالوس و نوشهر تقریبا اندازه خانه‌های مناطق ۱۸ و ۲۰ تهران است.

موج افزایش قیمت در بازا ر ویلا‌ شمال کشور

به گزارش سایت طلا، قیمت خانه در مناطق شمالی تهران ظرف یک‌سال گذشته نهایتا ۳۱ درصد بالا رفته، اما قیمت ویلا‌های شمال در همین مدت بین ۳۵ درصد تا ۱۸۸ درصد افزایش پیدا کرده است. تنها در مازندران شاهد رشد ۹۹ درصدی قیمت ویلا‌ها بوده‌ایم. کمترین رشد قیمت ویلا‌های شمال در بابل اتفاق افتاده و بیشترین مقدار رشد قیمت را در رامسر شاهد بوده‌ایم. در آمل، نوشهر، بابلسر، چالوس، محمودآباد و بندرانزلی رشد قیمت ویلا‌ها بالای ۱۰۰‌درصد گزارش شده است. به‌جز بندرانزلی، در بقیه نقاط گیلان، میزان افزایش قیمت ویلا نهایتا ۷۷ درصد است که در آستارا اتفاق افتاده است. در این شهر باید برای خرید یک متر ویلا به‌طور متوسط ۱۱ میلیون پول پرداخت کرد، اما هنوز هم گران‌ترین ویلا‌های مازندران در رامسر، چالوس و نوشهر قرار گرفته‌اند که برای هر متر آن‌ها به‌طور متوسط باید به ترتیب ۱۸، ۱۵ و ۱۴ میلیون تومان پول داد.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

بهترین شهر شمال و جنوب ایران برای مسافرت رفتن در پاییز

کیش جزیره‌ایست با مساحتی حدود 91 کیلومتر مربع که در استان هرمزگان و در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اتاقک، کیش سال‌های سال است که در لیست محبوب‌ترین مقصدهای مسافرتی ایرانیان قرار دارد. دلیل این محبوبیت، جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که در این جزیره، جلوه‌گری می کنند؛ جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی.

از جنوب ایران:

کیش، جغرافیای کیش

جزیره کیش در میان آب‌های خلیج فارس قرار گرفته و از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است. طول این جزیره حدود 12 کیلومتر از جهت مشرق تا مغرب و عرض آن حدود 7 کیلومتر است و مساحت آن 90 کیلومتر مربع می‌باشد. ارتفاع جزیره از سطح دریا، در بالاترین نقطه به 35 تا 40 متر می‌رسد. فاصله کیش تا مرکز استان یعنی بندرعباس 350 کیلومتر و تا مرکز شهرستان، بندر لنگه 150 کیلومتر می‌باشد. جزیره کیش دارای فرودگاه بین‌المللی است که در سال 1347 تاسیس شده است.

جاذبه‌های دیدنی کیش

کیش یکی از جزایر مرجانی معروف و شناخته‌شده در جهان است که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، آب و هوا و ساحل بی‌نظیر و... همه و همه کیش را به یکی از پربازدیدترین مناطق ایران تبدیل کرده است. علاوه بر این‌ها، باید به نقش سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد مراکز رفاهی و اقامتی متعدد و با کیفیت نیز اشاره کرد. در اینجا به بررسی چند جاذبه از این جزیره خواهیم پرداخت.

کشتی یونانی 

پارک آبی کیش

آکواریوم

شهر تاریخی حریره

اسکله تفریحی

باغ پرندگان

پارک دلفین کیش

و...

از شمال ایران :

رامسر و دیدنی های آن

شهررامسر یکی از شهرهای استان مازندران است که به دلیل دارا بودن مناظر طبیعی خیره‌کننده، یکی از پربازدیدترین شهرهای شمالی کشور می‌باشد. این شهر در بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از گردشگرانی است که می‌خواهند به دامان طبیعت پناه ببرند. به همین دلیل در بهار و تابستان، جمعیت زیادی از گوشه و کنار کشور به رامسر سفر می‌کنند.

رامسر یا سخت‌سر سابق در غربی‌ترین نقطه استان مازندران واقع شده است. از جنوب با کوه‌های البرز، از غرب با چابکسر و از شرق با شهرستان تنکابن مجاور است. جاذبه‌های طبیعی فراوان، چشمه‌های آب گرم، باغ‌های زیبا، شالیزارها و... از جمله زیبایی‌های این شهر سرسبز به شمار می‌روند. در این جا به برخی از جاذبه‌های این منطقه خواهیم پرداخت.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی یکی از محبوب‌ترین جنگل‌های شمالی در میان طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. این جنگل بسیار زیبا و به‌صورت نیمه‌کوهستانی با ارتفاع تقریبی ۸۰۰ متر است که برخوردار از مناظر بکر و جاذبه‌های تماشایی و طبیعی است. جنگل دالخانی که نام خود را از روستای دالخانی وام گرفته، در فاصله 30 کیلومتری از جنوب شرق رامسر واقع شده است. یکی از منحصربفردترین ویژگی‌های این جنگل، مه غلیظ آن است که تصویری بکر در پیش چشمان گردشگران قرار می‌دهد.

روستای جواهرده

روستای جواهرده به ‌دلیل برخورداری از آثار طبیعی و تاریخی فراوان، می‌توان از جذاب‌ترین مناطق استان مازندران دانست؛ مسجد سید سعید آقا و مسجد آدینه با قدمتی حدود هفت قرن و گورهای گبری از جمله دیدنی‌های تاریخی در جواهرده رامسر محسوب می‌شوند. علاوه بر این، بافت و فرهنگ بومی روستا نیز از دیگر عوامل محبوبیت جواهرده به شمار می‌رود.

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر در فاصله 5 کیلومتری از غرب رامسر واقع شده و مسیر آن از کنار ساحل خزر تا ارتفاعات سرسبز امتداد دارد. تله کابین رامسر را می‌توان بزرگترین تله کابین کشور نامید که طول آن 2 کیلومتر است و 40 کابین دارد. علاوه بر مسیر مسحورکننده‌ای که تله کابین از آن رد می‌شود، امکانات تفریحی و پذیرایی نیز از دیگر دلایل محبوبیت این جاذبه گردشگری هستند.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi
جاده مسحور کننده شمال ایران

جاده اسالم به خلخال، جاده ای است تماشایی و چشم نواز به طول 70 کیلومتر که از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می شود.

 

به گزارش برنا؛ جاده اسالم به خلخال، جاده ای است تماشایی و چشم نواز به طول 70 کیلومتر که از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می شود و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می شود. 

 

 

قرار گرفتن این جاده در منطقه شمالی کشور، آن را تحت تاثیر اقلیم خاص این منطقه قرار داده؛ به طوری که در اغلب فصول سال بارش باران در آن مشاهده می شود. ارتفاع زیاد جاده نیز در نزدیکی خلخال باعث شده تا دمای هوا حتی در تابستان نیز سرد باشد و تجربه ای متفاوت برای تان رقم بزند. رطوبت و مه نیز مهمان همیشگی این جاده است چرا که در همسایگی آن، دریای خزر قرار دارد و همین بر جاذبه های جاده می افزاید.

با آغاز این مسیر از شهر اسالم، ابتدا جاده‌ای پیچ در پیچ و پوشیده از درختان جنگلی پیش روی تان قرار می گیرد. با دور شدن از اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، با دشت های سرسبز احاطه می شوید و مناظر شگفت انگیزی را خواهید دید. شاید به همین دلیل است که این جاده را به عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران می شناسند و آن را رویایی ترین مسیر جنگلی ایران می پندارند.

 

1- طبیعت تماشایی | از لوکیشن فیلم حضرت سلیمان تا دشت های پوشیده از گل

در هر قسمت از جاده مناظری سحرانگیز پیش روی تان قرار می گیرند و شما را وادار به توقف می کنند؛ پس در گذر از این جاده رویایی صبور باشید و وقتی را هم به لذت بردن از این زیبایی ها اختصاص دهید:

آب و هوایی دور از انتظار: در ابتدای ورود به جاده، باید در هر لحظه منتظر غافلگیر شدن باشید. ممکن است هوا صاف باشد؛ اما به یک باره در بخشی از جاده مه به سراغ تان می آید و در قسمتی دیگر شاهد بارش باران باشید.

رودخانه: آنچه که بر زیبایی های این جاده می افزاید رودخانه ای است که از ابتدای مسیر شما را با جوش و خروش خود همراهی می کند. در بیشتر قسمت های مسیر می توانید این رودخانه را ببینید و حتا لحظاتی را در کنار آن اتراق کنید.

چهره متفاوت طبیعت: پس از کمی رانندگی در جاده متوجه می شوید که طبیعت در آن هر لحظه به رنگی در می آید و با چهره ای متفاوت پیش روی شما قرار می گیرد؛ گاه با درختان سر به فلک کشیده و جنگل و گاه با دشت های سرسبز و مخملی.

حضور حیوانات اهلی: حضور گله های اسب و رمه های گوسفندان که در حال چرا در جای جای دشت های سرسبز این جاده هستند، یکی از رویایی ترین تصاویر را پیش روی تان قرار می دهد که هیچ گاه آن را از یاد نمی برید.

دشت های گل: در ماه های اردیبهشت و خرداد طبیعت تماشایی این جاده، لباسی از گل های شقایق بر تن می کند و با غرق شدن در مه، شگفتی خاصی را به نمایش می گذارد. بخشی از این دشت ها بالاتر از ییلاقی به نام متش و نرسیده به گردنه الماس در ییلاق کرمون واقع شده اند و می توانید به دیدن آنها بروید.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

آنچه باید قبل از خرید ویلا در شمال بدانید

خرید ویلا و آپارتمان و یا اجاره ملک در شمال ایران به دلیل خوش اب و هوا بودن منطقه جغرافیای امروزه رونق گرفته، از این رو سازندگان بسیاری در این منطقه شروع به ساخت و ساز کرده و ویلاهای متعددی ساخته شده و به فروش میرسد،اما انتخاب در بین این تعداد شهرک های خصوصی و یا ویلاهای اختصاصی کار دشواری است، اول از همه باید بگوییم مراحل انتخاب برای اجاره ویلا و یا خرید ویلا در شمال کاملا متفاوت است.

 

شفاف سازی هدف خرید ویلا در شمال

اما اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید اول از همه به این توجه کنید که ویلا را برای اسکان کوتاه مدت میخواهید و یا دایمی، اگر ویلا را برای روزهای تعطیل و یا اسکان موقت میخواهید باید به طبیعت و چشم انداز آن توجه ویژه ای داشته باشید، اگر طرفدار دریا و یا گشت و گذار در جنگل هستید ، توجه کنید که ملک مورد نظر چقدر به دریا و یا جنگل نزدیک است و علاوه بر آن دقت کنید در حوالی ویلا چه امکانات تفریحی و رفاهی دیگری قرار گرفته است.

انتخاب شهر و محدوده جغرافیایی خرید ویلا  در شمال

اگر قصد شما از خرید ویلا سرمایه گذاری و یا کسب درآمد است باید به نزدیکی منطقه نسبت به شهرهای کلان مثل تهران توجه کنید و شهری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید که توریستان و مسافران زیادی به آنجا سفر می کنند.

شهر های پر رفت آمد شمال مثل : نور و نوشهر و...  میتوانند انتخاب مناسبی برای خرید آپارتمان و ویلا در شمال باشند.

بعد از انتخاب شهر باید به شرایط اجاره و امنیت منطقه توجه کنید در حال حاضر در تمامی شهرک های شمال نگهبان 24 ساعته برای حفظ امنیت املاک و ساکنین  وجود دارد و در برخی از شهرک ها با نظارت مدیریت شهرک ویلاهای صاحبان اجاره داده میشود. پس انتخاب ویلا و یا آپارتمان در یک شهرک حجم  زیادی از دغدغه های آینده شما را کاهش میدهد.

در شهرک های شمال ملک ها با متراژ ها و امکانات متفاوت احداث شده اند که شما با توجه به نیاز خود و بودجه ای که در نظر گرفتید میتوانید یکی را انتخاب کنید،اما قبل از اینکه به فکر این باشید که کدام ویلا و آپارتمان را انتخاب کنید باید به این فکر کنید که کدام شهرک برای سرمایه گذاری و یا تفریح مناسب تر است.

اگر قصد خرید ویلای نوساز و لوکس را دارید به دنبال شهرک های لوکس شمال بگردید، که علاوه بر معماری داخلی ویلا اهمیت ویژه ای به فضا سازی بیرونی شهرک داده شده است.

102

کدام شهرک برای خرید ویلا در شمال مناسب است؟

از شهرک های لوکس و پر طرفدار شمال میتوان به شهرک امیردشت، شهرک دشت نور و شهرک خزرشهر اشاره کرد.

برای انتخاب شهرک بعد از موقعیت جغرافیایی، معماری و فندانسیون ساخت بنا ها باید امکانات آن شهرک را مورد بررسی قرار داد.با بررسی تمام شهرک ها لیستی از امکانات تفریحی و رفاهی آنها تهیه شده که این امکانات شامل:

باشگاه ورزشی بدنسازی ، باشگاه سوارکاری، خدمات ماساژ و اسپا، جاده تندرستی برای پیاده روی و دوچرخه سواری، باشگاه لیزرتگ، باشگاه آرچری تگ، بازی مدرن فوتبال حبابی، قایق سواری، اسکله ماهیگیری، زمین های ورزشی نظیر(فوتبال، والیبال، تنیس، بسکتبال و ...) ، زمین گلف و مینی گلف، پارک بازی کودکان، کافی شاپ و رستوران و استخر چهار فصل نام برد .

باید بگوییم مجتمع تفریحی و توریستی دشت نور که در شهر نور واقع شده از نظر امکانات تفریحی و رفاهی نسبت به دیگر شهرک های شمال سبقت چشمگیری گرفته و تمامی امکانات ذکر شده در این شهرک احداث شده است.

 

خرید نقدی یا اقساطی آپارتمان و یا ویلا در شمال

 



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

اگر اهل جنگل‌نوردی باشید، خوب می‌دانید جنگل دو فصل فوق‌العاده زیبا دارد؛ بهار و پاییز. البته بعضی جنگل‌ها ویژگی بهاری‌شان آنها را معروف کرده و بعضی‌ها هم ویژگی پاییزی‌شان اما «ابر» از آن دسته جنگل‌هاست که دیدنش در هر دو فصل خالی از لطف نیست.

جنگل ابر

به گزارش همشهری آنلاین، اگر اهل جنگل‌نوردی باشید، خوب می‌دانید که جنگل دو فصل فوق‌العاده زیبا دارد؛ بهار و پاییز. البته بعضی جنگل‌ها ویژگی بهاری‌شان آنها را معروف کرده و بعضی‌ها هم ویژگی پاییزی‌شان اما جنگل «ابر» از آن دسته جنگل‌هایی است که دیدنش در هر دو فصل خالی از لطف نیست. درخت‌های این جنگل در این فصل از سال تنوع رنگ فوق‌العاده‌ای دارند؛ از نارنجی کمرنگ گرفته تا قرمز آتشی را می‌توانید روی برگ‌های درخت‌های این جنگل ببینید. جنگل ابر که در ۵۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود، پشت بسطام به علی‌آباد کتول و دشت گرگان قرار گرفته، مقصد ما برای یک جنگل‌نوردی پاییزی است؛ پاییزی که شاید به جرأت می‌توان گفت فقط در این منطقه چهره واقعی‌اش را به ما نشان می‌دهد.

 

شعاع باریک نور خورشید از لابه‌لای شاخه‌های درخت‌ها خودش را به پای درخت بلندبالای وسط جنگل رسانده است. حالا می‌شود امتداد روز را گرفت و از لای برگ‌ها صاف توی چشم‌های خورشید ظهر پاییز خیره شد؛ خورشیدی که هرچند رمق روزهای تابستان را ندارد اما با تابیدن روی برگ‌های زرد و قرمز درخت‌ها، جنگل ابر را به جنگل هزار و یک رنگ تبدیل کرده است.

بهشتی که همین نزدیکی است

هنوز دو – سه ساعتی به ظهر مانده که ما به تپه بالای روستای ابر می‌رسیم؛ همان تپه‌ای که پیرمرد از روستا نشانش داده و گفته بود «بهشت درست پشت همان تپه است»؛ بهشتی که تا با چشم‌های خودمان ندیدیم، باورمان نشد. درست بعد از دو راهی «قرق» و سربالایی نه چندان تند تپه، دهانه‌ ورودی جنگل خودش را نشان داد؛ ورودی‌ای در عمق دره. اما از این بالا و تا جایی که کوه‌ها اجازه می‌دادند، می‌شد جنگل باشکوه ابر را دید؛ جنگلی با گونه‌های متنوع درخت‌های «رامش» و «کوله خاص» که در این فصل سال دیگر خبری از برگ‌های سبز سوزنی‌شان نیست. حالا انگار که نقاشی ماهر بخواهد تابلویی از پاییز بکشد و جنگل سراسر به تابلوی نقاشی‌ای از رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی تبدیل شده است. هرچند کارشناسان محیط‌زیست دلیل تغییر رنگ برگ‌های درخت‌ها در این فصل از سال را ترشح هورمون‌های گیاهی می‌دانند اما ما ترجیح می‌دهیم برای توجیه این تغییر رنگ‌ پای همان نقاش و قلم‌موی نقاشی‌اش را وسط بکشیم؛ قلم‌مویی که جنگل ابر را تبدیل به یک کارت‌پستال پاییزی کرده است.

 

 

ایستاده با ابر

از ظهر خیلی نگذشته که سر و کله ابرها پیدا می‌شوند؛ ابرهایی که کم‌کم با سرد شدن هوا به جنگل سرازیر می‌شوند و تا کمتر از چند ساعت دیگر اقیانوسی از ابر، جنگل را محاصره خواهد کرد. درخت‌های جنگل ابر جایی تقریبا بین استان سمنان و گلستان از زمین سر بیرون آورده‌اند؛ جایی که از ضخامت کوه‌های البرز کم می‌شود و ابرها درست پشت این دیواره گرفتار می‌شوند. این اتفاقات باعث شده جنگل ابر رسم کویری منطقه خارتوران و گرمای بسطام و خرقان را زیر پا بگذارد و درست به همین علت است که تقریبا از بعدازظهر و با سرد شدن هوا جنگل روی ابرها سوار می‌شود؛ ابرهایی که جنگل را به رویایی‌ترین منطقه‌ای که می‌توانید در زندگی‌تان ببینید تبدیل می‌کنند؛ منطقه‌ای بین زمین و آسمان. حالا اینجا می‌شود دستت را دراز کنی و یک بغل آسمان ابری برای روزهای دل‌تنگی‌ات بچینی.

اما تصور اینکه این یک بغل آسمان ابری را می‌شود در فاصله ۲۰دقیقه رانندگی از دل یک منطقه کویری به دست آورد، کار چندان راحتی نیست. هرچند جنگل ابر رسم و رسوم منطقه کویری سمنان و شاهرود را زیرورو کرده اما کویر هم خوب با این سنت‌شکنی کنار آمده است؛ طوری که هر چه به شب نزدیک می‌شویم، سرمای استخوان‌سوز شب‌های کویر به سراغ جنگل می‌آید. این آب و هوای متفاوت باعث شده تا هرچند خیال شب‌مانی در منطقه را نداریم اما برنامه یکروزه جنگل ابر را با تجهیزات کامل انجام دهیم تا در طول مسیر پیاده‌روی چند ساعته مشکلی برایمان پیش نیاید.

 

 

فسیل زنده سلطنتی

ما از قسمت‌های جنوبی وارد جنگل ابر شدیم؛ یعنی قسمت‌هایی که به قول کارشناسان محیط زیست به تمدن نزدیک‌تر هستند. پوشش گیاهی این منطقه نسبت به قسمت‌های دیگر جنگل تُنُک‌تر است اما هرچه از این قسمت جنگل به داخل می‌رویم، پوشش گیاهی بیشتر و انبوه‌تر می‌شود.

مشهورترین درخت این قسمت از جنگل «اورس» است؛ درختی با ریشه‌های بلند و قطور که روی زمین می‌خزد. این پوشش گیاهی میراث دوره سوم زمین‌شناسی یا همان عصر یخبندان است؛ دوره‌ای از یخ و برف که کوه‌های البرز مانع پیشروی آن در داخل ایران می‌شود و همین باعث شده تا گونه‌های جنگل که در اروپای مرکزی وجود داشته، در نیمه شمالی البرز و این منطقه هم دیده شود. به عبارتی کارشناسان محیط‌زیست جنگل‌های حال حاضر شمال را فسیل‌های زنده جنگل‌های ماقبل تاریخ اروپا می‌دانند.

به جنگل ابر که روی لبه‌های شرقی البرز قرار گرفته، به دلیل همین تنوع زیستی به شدت متنوعش جنگل «سلطنتی» هم می‌گویند؛ جنگل سلطنتی از انواع تونالیته رنگ که حالا دیگر نه تنها در خاورمیانه که در دنیا هم بی‌نظیر است. این تنوع رنگ- از قرمز آتشی گرفته تا زرد ملایم- برگ‌های پاییزی را فقط می‌توانید در جنگل ابر ببینید؛ جنگلی پر از تپه‌های شیبدار پوشیده از درخت که باعث می‌شود چندان پیاده‌روی آسانی هم نداشته باشید. اما بهترین قسمت جنگل برای یک برنامه یکروزه همین قسمت جنوبی است که تپه‌هایش هم پوشش گیاهی تنکی دارند. از روی همین تپه‌ها می‌توانیم «قلعه ماران» دوره عیلامی‌ها را ببینیم که روی نوک کوه ساخته شده.

بعد از عبور از تپه‌های ریز و درشت به رودخانه‌ای درست وسط جنگل می‌رسیم. امتداد رودخانه در انتهای یکی از دره‌ها به آبشاری به نام «شرشر» ختم می‌شود؛ آبشاری که به قول یکی از بچه‌ها اگر یکی دو ماه دیگر گذرمان به این طرف‌ها بیفتد، یخ‌ زده و پر است از قندیل‌های یخی که جان می‌دهد برای عکاسی. اما چون مسیر رسیدن به آبشار چندان راحت نیست و وقت چندانی هم برایمان نمانده، آبشار شرشر را می‌گذاریم برای یک وقت دیگر و به طرف چشمه «ترش» می‌رویم. برخلاف مسیرهای کوهستانی، راه پاکوب در این جنگل خیلی کم است و نمی‌خواهیم گرفتار تاریکی جنگل بشویم.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: تا روز پنجشنبه (۱۵ مهرماه) رگبار و رعد و برق و کاهش دما در شمال کشور پیش‌بینی می‌شود.

بارش باران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اظهار کرد: تا روز پنجشنبه (۱۵ مهر) در استان‌های ساحلی خزر، اردبیل و شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وقوع رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در نوار شمالی کشور کاهش دما رخ می‌دهد. دریای خزر نیز در این مدت مواج خواهد بود.

او گفت: بارندگی در استان‌های حاشیه خزر روز جمعه (۱۶ مهرماه) تداوم خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: دریای عمان، تنگه هرمز و نیمه شرقی خلیج فارس طی ۲ روز آینده مواج پیش‌بینی می‌شوند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده هم اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۳ مهر) صاف و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی روز چهارشنبه (۱۴ مهر) نیز صاف تا نیمه ابری و همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۲ و ۱۳ مهر) اهواز با بالاترین دمای ۴۳ و ۴۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با بیشینه دمای ۱۶ و ۱۱ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان‌های کشور هستند.

فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی کشور هم در گفتگویی با میزان در خصوص آخرین وضعیت آب و هوایی کشور گفت: از امروز بعدازظهر تا روز شنبه استان‌های ساحلی دریای خزر همچنین استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار باران و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی را خواهند داشت.

وی ادامه داد: در نوار شمالی کشور شاهد کاهش دمای هوا خواهیم بود و طی این مدت دریای خزر هم مواج خواهد شد. امروز در نواحی غربی دریای خزر و نیز مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان و غرب مازندران بارش‌ها به نسبت شدیدتر خواهد بود.

این کارشناس هواشناسی اظهار کرد: در جنوب کشور هم با ادامه فعالیت سامانه چرخند حاره‌ای شاهین امروز دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس علاوه بر اینکه افزایش ارتفاع موج را خواهند داشت، رگبار و رعد و برق و وزش بادهای خیلی شدید را هم در نواحی فراساحلی خواهند داشت.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

سفر به شمال ممنوع است؟/کدام مسافران یک میلیون جریمه می‌شوند؟

نکته دیگری که وجود دارد این است که اسامی هیچ کدام از شهرهای شمالی و پرتردد در لیست شهرهای قرمز کرونایی نیست و احتمالاً محدودیت‌هایی که برای سفر به شهرهای قرمز وضع شده بود، شامل مسافران شهرهای شمالی نمی‌شود.

نقشه کرونایی استان مازندران در تاریخ ۱۱ مهرماه کاملاً زرد است و حتی برخی از شهرهای این استان وضعیت آبی دارند. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سفر به شهرهای زرد و آبی مجاز است و مسافران نباید جریمه شوند. پس مسافران استان مازندران جریمه نمی‌شوند.

اما وضعیت استان گیلان کمی متفاوت است. در نقشه کرونایی موجود، وضعیت استان گیلان نارنجی و زرد است و البته چند شهر با وضعیت آبی هم در این استان وجود دارد.

این نقشه هم نشان می‌دهد که سفر به برخی از شهرهای استان گیلان هم در تعطیلات مهرماه مجاز است و تردد خودروهای شخصی به این استان‌ها مشمول جریمه یک میلیون تومانی نمی‌شود. اما ممکن است مسافران برخی از شهرها مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شوند.

لیست شهرهای قرمز ۱۲ مهرماه

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، چند استان در غرب و شمال غربی ایران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. برای مثال شهرستان‌های سرپل ذهاب، پاوه، کرمانشاه، جوانرود، گیلانغرب و هرسین همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

بر این اساس مسافرانی که به این شهرها سفر می‌کنند منتظر جریمه یک میلیون تومانی هستند. اما سفر به شهرهای استان مازندران مشمول جریمه نمی‌شود. چون هیچ کدام از شهرهای استان مازندران قرمز یا نارنجی نیست.

جریمه ۲۰۰ هزار تومانی مشمول چه کسانی است؟

اگرچه ممنوعیت تردد به شهرهای شمالی برداشته شده، اما آنگونه که پلیس راهور ناجا خبر داده ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه صبح در تمام شهرها با وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی برقرار است و متخلفان ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 | جنوب شرق همچنان تحت تاثیر طوفان شاهین | وضعیت جوی تهران در ۲ روز آینده

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش ۳ تا ۷ درجه‌ای دما در برخی استان‌های شمال کشور و بارندگی شدید و وزش باد شدید در جنوب شرق در پی فعالیت طوفان حاره‌ای شاهین خبر داد.

طوفان حاره ای - طوفان شاهین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه ‌پیش‌بینی کلی براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری اظهار کرد: امروز و فردا (۱۱ و ۱۲ مهر) بارش باران در استان‌های اردبیل و گیلان و گاهی بارش ‌پراکنده در برخی مناطق مازندران و گلستان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: از سه‌شنبه تا جمعه (۱۳ تا ۱۶ مهر) در اردبیل و سواحل خزر بارش باران و روند کاهش دما حدود ۳ تا ۷ درجه ‌پیش‌بینی می‌شود همچنین  رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت تا آخر هفته جاری در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در برخی ساعات مورد انتظار است.

به گفته ضیاییان، دریای خزر امروز (۱۱ مهر) مواج است و از سه‌شنبه (۱۳ مهر) تا آخر هفته جاری نیز مواج ‌پیش‌بینی می‌شود.

 

 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن بیان اینکه طی ۲ روز آینده در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل و شرق کرمان در برخی ساعت وزش باد شدید با احتمال خیزش گرد و خاک ‌پیش‌بینی می‌شود، گفت: با ورود سامانه کم فشار حاره‌ای از روی اقیانوس هند به دریای عمان و تاثیر آن در جنوب شرق کشور، امروز (۱۱ مهر) در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و دریای عمان بارندگی شدید و وزش باد شدید ‌پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: آب‌های دریای عمان و تنگه هرمز طی این مدت مواج و این شرایط به صدور هشدار قرمز در این نواحی منجر شده است.

 

 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۲ مهر) صاف، همراه با غبار صبحگاهی و در بعدازظهر قسمتی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه (۱۳ مهر) نیز صاف، همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi


•    بهترین شهر مازندران برای زندگی


تعدادی از بهترین شهرهای شمال از جمله رامسر، چابکسر، تنکابن، محمودآباد، قائمشهر و بابلسر در این استان قرار دارند. آیا میدانستید که تعداد افرادی که به استان مازندران مهاجرت می کنند از تعدادی که آن را ترک می کنند، بیشتر است؟ این یعنی اینکه مردم از میان بهترین شهرهای شمال، این جا را انتخاب می کنند. البته که جای تعجب هم ندارد. آب و هوای فوق العاده ی شهرهای مختلف آن، نزدیکی به دریا، طبیعت بکر و دست نخورده از جمله دلایل این محبوبیت می باشد. 

 

 


شهر رامسر

یکی از زیباترین و بهترین شهرهای شمال که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد، شهر رامسر است. اینجا را عروس شهرهای شمالی می دانند. هیچگاه از سفر کردن به رامسر خسته نخواهید شد. این شهر که در گذشته سخت سر نام داشته است، تعدادی از زیباترین روستاها و مناطق جنگلی بکر کشور را به خود اختصاص داده است. شما در هر سمت این شهر که قدم بردارید به روستاهای دیدنی مانند جواهرده خواهید رسید که ماوای درختان بلند و آبشارهای خروشان هستند. از دیدنی های رامسر می توان به دریاچه قو، غار یاغی لوکا، صفارود، آبشار ایج، جنگلی دالخانی، منطقه ییلاقی گرسماسر و .. اشاره کرد.


آمل

آیا می دانستید که مهاجرپذیرترین شهر در میان شهرهای استان مازندران، شهر آمل است. زیبایی های این شهر تمامی ندارد. از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری آن می توان به غارهای دستکند، آبگرم استراباکو، پارک مشهور میرزا کوچک خان، جنگل الیمستان و ... اشاره کرد. از آنجایی که این شهر از نظر اقتصادی، گردشگری، معیشتی و اجتماعی در جایگاه خوبی قرار دارد، توانسته در لیست بهترین شهرهای شمال برای مهاجرت قرار بگیرد. 


تنکابن 

باغ های بسیار زیبایی در شهر تنکابن وجود دارد. باغ های کیوی و پرتقال که دل هر مسافری را می برد. تنکابن را پایتخت مرکبات کشور می دانند. البته این تمام ماجرا نیست. مناطق ساحلی و جنگلی این شهر نیز در نوع خود بسیار دیدنی هستند. از جمله آنها می توان به ییلاق دینارسرا، خشکه داران، آبشار فرهادجوی، غار دانیال، مزرعه پرورش ماهی و ... اشاره کرد. 
 

بهترین شهرهای شمال کدامند؟
جنگل های شمال

 



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰ درصد از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از ۳۳ درصد مازندران به مناطق مسکونی تبدیل شده و طبیعی است که با رونق مسکن‌سازی و سفته‌بازی آن، تولید محصولات دامی و کشاورزی رو به کاهش باشد.
 
                                                   یک سوم شمال ایران، ویلا شد!

به گزارش تابناک، روزنامه فرهیختگان در گزارشی با اشاره به بحث تغییر کاربری اراضی در شمال ایران به‌خصوص در دو استان مازندران و گیلان از رشد عجیب ویلاسازی در این مناطق خبر داد.

۳۳ درصد مراتع و جنگل‌های استان‌های شمالی در ۲۵ سال اخیر تبدیل به مسکن و ویلا شده است.

۲۰ درصد «مشاوران املاک» کشور در ۳ استان شمالی


۲۰ درصد از کل بنگاه‌های املاکی کشور که چیزی حدود ۳۰ هزار مورد است در ۳ استان شمالی قرار دارد؛ بنابراین حجم عظیم بنگاه‌ها در سه استان مازندران، گیلان، گلستان و افزایش ۱۳ هزارتایی آن‌ها در سال‌های اخیر درکنار محدودیت‌های اراضی مسکونی این سه استان قطعا پاسخگوی نیاز معاملاتی این همه بنگاه‌های املاکی و همچنین تقاضای شمال‌نشینی برخی هموطنان نخواهد بود، به همین دلیل دو پدیده «درخواست‌های تغییر کاربری اراضی» و همچنین «پدیده جنگل‌خواری» می‌تواند از نشانه‌های افزایش بی‌حدوحصر تعداد مشاوران املاک باشد.

 

قیمت هر متر مسکن در شمال؛ ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان
متوسط قیمت مسکن در مناطق و شهر‌های شمالی به محدوده ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان رسیده. درحالی‌که در سال گذشته و در چنین روز‌هایی از ۹ میلیون تومان بیشتر نبود.» به گفته این افراد برای اولین‌بار است که خبری از تهرانی‌ها در شمال نیست و این خریداران جنوبی و جنوب غربی کشور هستند که اقدام به سرمایه‌گذاری‌های گسترده کرده‌اند.

نکته قابل‌توجه اینکه این افراد معمولا از تمکن مالی بالایی برخوردارند و به همین دلیل برای خانه‌ای که یک مازندرانی ۳۰۰ میلیون تومان بابتش بیشتر پول نمی‌دهد، این خریداران جدید بدون چانه‌زنی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون بالاتر می‌پردازند. به‌قدری هجوم سرمایه‌گذاران به شمال افزایش یافته که در برخی شهر‌های شمالی اخباری پیچیده که قرار است تا مدتی فروش واحد‌های آپارتمانی، زمین و ویلا به افراد غیرشمالی ممنوع شود.

مازندران و گیلان معدن ویلا‌های ۱۰۰ میلیاردی
جست‌وجو در فایل‌های مشاوران املاک نشان می‌دهد رنج قیمتی ویلا‌هایی که درحال حاضر می‌توان در باستی‌هیلز خرید حدودا بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد است، درحالی‌که مازندران و گیلان معدن این ویلاهاست. نمونه‌اش یک ویلای ۱۹۰۰ متری در نوشهر است که تنها ۷۸۰ متر کاربری مسکونی داشته و ساختمان آن تک‌طبقه با تعداد اتاق‌خواب‌هایی بیش از ۵ است. این ویلا دو روز پیش با قیمت هر مترمربع حدود ۵۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان و قیمت کل ۹۹ میلیارد تومان به فروش گذاشته شده است.

مازندران و گیلان دو استان شمالی کشور با دارا بودن مراتع حاصلخیز فراوان باید بسیار بیشتر از ظرفیت موجود در ابعاد مختلف اقتصاد به‌خصوص اقتصاد کشاورزی موفق باشند، اما همان‌طور که گفته شد، طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰ درصد از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از ۳۳ درصد مازندران به مناطق مسکونی تبدیل شده و طبیعی است که با رونق مسکن‌سازی و سفته‌بازی آن، تولید محصولات دامی و کشاورزی رو به کاهش باشد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

محمد گائینی : مدت‌‌ها بود که به سفر با قطار و عکاسی از مسیرهای خاص ایران فکر می‌کردم اما هر بار به دلیل یک مشکل اصلی، از این سفر منصرف می‌شدم؛ مشکل من پنجره‌های قطار بود که هیچ‌وقت اجازه خروج نمی‌دادند! برنامه تماشای بدون واسطه مسیر زیبای راه‌آهن تهران به سمت شمال با من همراه بود تا اینکه در یکی از سفرهایی که به گرگان داشتیم، قطاری سوار شدم که پنجره‌های آن به فرم قطارهای قدیمی بود و به سمت پایین باز می‌شد!

سفر روی ریل شمال

راه‌آهن سراسری شمال ایران یک قطار درجه دو دارد که صندلی‌دار ولی کوپه‌ای است. این قطار صبح ساعت ۶ از تهران به مقصد ساری حرکت می‌کند و حدود هشت ساعت طول می‌کشد تا از کوه البرز جنگل‌های هیرکانی عبور کند و به نزدیکی دریای کاسپین برسد.

برای برگشت هم، بهترین گزینه قطار کوپه‌ای تختخواب‌شو است که آخر شب از ساری به سمت تهران حرکت می‌کند. خوبی این قطار این است که شب را می‌توانید تا تهران استراحت کنید.

 

 

مسیر خط آهن شمال از زیباترین مناطق استان‌های تهران، سمنان و مازندران عبور می‌کند. شما زیباترین فرسایش‌ها را تا قبل از ایستگاه فیروزکوه مشاهده می‌کنید. رگه‌رگه کوه‌ها با رنگ‌هایی متنوع و نقش‌هایی ویژه که در تیررس نگاه شما و دریاچه چند‌قلوی آهنک فیروزکوه هم در همین نزدیکی است. اولین ایستگاه بُن‌کوه و بعد از آن کبوتردره است که دره‌هایی عجیب پیش چشممان به نمایش می‌گذارد. قطار به ایستگاه سیمین‌دشت که می‌رسد می‌‌توانید معماری ایستگا‌ه‌های دوره پهلوی اول را ببینید و در بین راه جاذبه‌های زمین‌شناسی فراوان مانند آبشارهای نمکی زیبا را مشاهده ‌کنید. با گذشتن از ایستگاه زرین‌دشت ابتدا به مهاباد و سپس به فیروزکوه می‌رسید، در این ایستگاه نمای کلی شهر فیروزکوه را از داخل قطار می‌بینید.

آنچه معمولا از خط‌ آهن شمال به عنوان مسیر کوهستانی و صعب‌العبور و پرپیچ و خم در ذهن داریم، از ایستگاه فیروزکوه شروع می‌شود و تا ایستگاه ورسک ادامه پیدا می‌کند. حواس‌تان باشد زمانی که از پنجره قطار سر را بیرون برده و دوربین به دست مشغول عکاسی از مناظر اطراف هستید یک باره همه‌جا تاریک شده و شما ناخودآگاه خود را به درون قطار می‌کشید! اکنون وارد تونل شده‌اید و بوی دود قطار، همه‌جا را فرا گرفته است! شاید یکی از مهیج‌ترین قسمت‌های سفر با قطار در مسیر شمال ایران، همین لحظات ورود به تونل باشد. ۹۳ تونل به طول ۲۴ کیلومتر خط آهن ایران را از پایتخت به شمال کشور و مرکز استان مازندران متصل می‌کند.

به این نکته ایمنی توجه داشته باشید که تونل‌های مسیر بسیار تنگ است. دقت کنید هنگام نزدیک‌شدن قطار به تونل‌ها به هیچ وجه چیزی از پنجره قطار بیرون نباشد چه خودتان و چه وسایلتان. در این بخش از سفر شما از تونل گدوک به درازای حدود ۲ کیلومتر عبور می‌کنید (گدوک بلندترین تونل مسیر است و در عین حال، عریض‌ترین آن).

با عبور از تونل گدوک به ایستگاه دوگل می‌رسید و هیجان رسیدن به پل ورسک شدت می‌یابد. پل ورسک شگفت‌انگیزترین پل مسیر است که روایت‌های زیادی درباره آن نقل می‌شود. بدون شک اگر از جاده فیروزکوه راهی شمال کشور شده باشید، این پل را دیده و در حیرت مانده‌اید که چطور حدود ۹۰ سال پیش چنین ساخت‌و‌سازی در دل کوهستان البرز انجام شده است؟! ردپا و هیاهوی کارگران پرتعداد آن روزها در فضای ایستگاه ورسک حس می‌شود. در بخش مهمی از راه‌آهن شمال ایران، گویی مسیر خط‌آهن در سه طبقه احداث شده است! اولین نگاه از نمای دور این تصور غیرقابل باور را به شما می‌دهد. این راه‌آهن سه طبقه به سه خط طلا معروف است که در زمان خود یکی از راه‌حل‌های ناب مهندسی مسیرهای ریلی به حساب می‌آمده است. در واقع سه خط طلا با مهندسی جالب خود موجب شده که شیب مسیر کاسته شود و لکوموتیو با قدرت بیشتری بتواند کوه را دور بزند. یکی دیگر از عجایب مسیر ریلی شمال کشور تعداد پل‌های ساخته شده است؛ یک عدد چهار رقمی! تعداد ۱۴۸۷ پل ساخته شده است تا این قطار شمال کشور را به مرکز آن متصل کند.  از ایستگاه ورسک به سمت سرخ‌آباد و سوادکوه و پل‌سفید پیش می‌روید و به مرور از کوهستان البرز پایین می‌آیید. ساختمان بیشتر ایستگاه‌های این مسیر، قدیمی است و تقریبا فرم اولیه خود را حفظ کرده‌اند. فضای ایستگاه‌های بین راهی قطار، خاطرات گذشته را برایتان به ارمغان می‌آورد. خانه‌های سازمانی و سرخوشی از این همه اسباب بازی ممنوعه در خط و پشت خط!



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()