نوشته شده توسط : hsi

 سفرهای آرامش دهنده یا ماجراجویی
· سفر به مناطق ساحلی یا کوهستانی
· سفر در تابستان یا زمستان
· سفر به شهرها یا حومه شهر و روستاها
· اقامت در استراحتگاه یا سفرهای جاده‌ای
· سفر هنگام برگزاری جشنواره‌ها
· سفر برای تجربه خرید یا تست غذاهای مختلف
· سفرهای لاکچری

5- هنگام سفر به شمال دقیقاً بهترین زمان سفر را انتخاب کنید. اگر به آب و هوای بهاری علاقه‌‌مند هستید فصل بهار برای شما مناسب‌تر است؛ اما اگر به بارش باران و برف علاقه دارید، حتماً ترجیح می‌دهید در فصل پاییز یا زمستان به شمال سفر کنید. انتخاب شهرهای شمالی و بررسی شرایط آب و هوایی آن در تمام فصل‌های سال برای مسافرت به شما کمک می‌کند. قطعاً جاذبه‌های گردشگری و طبیعت شمال کشور در فصل بهار و تابستان دیدنی‌‌تر هستند.

6- فهرستی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی شمال را تهیه کنید. اگر قرار است برنامه شما سفر به مازندران را پوشش دهد، باید جاذبه‌های گردشگری مازندران، شهرهای ساحلی، مناطق روستایی، جنگل‌ها و نظایر این‌ها را در فهرست خود بنویسید. در مورد سایر شهرهای شمالی غیر از استان مازندران نیز همین کار را انجام دهید.

7- یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای سفر به شمال باید حتماً برای آن برنامه‌ریزی کنید و ما آن را جزو ۱۵ راهکار برنامه‌ریزی برای سفر نیز قرار دادیم، انتخاب و رزرو مکان اقامتی شما در شمال است. بهترین گزینه برای لذت بردن از سفر شمال، اجاره ویلا در شمال است. بهترین گزینه‌های اجاره ویلا در مازندران را می‌توانید برای مکان اقامتی خود انتخاب کنید. از طرف دیگر، رزرو اتاق در هتل در یکی از شهرهای گردشگری شمال، یک انتخاب متفاوت است. هتل آپارتمان‌ها، کمپ‌های اقامتی، اقامتگاه‌های بومگردی و مهمانخانه‌ها یا هاستل‌ها در نقاط مختلف شمال نیز برای اقامت مهمانان وجود دارند.

8- تمام لوازم ابزار و وسایلی را که برای سفر به شمال نیاز دارید، فهرست کنید و آن‌ها را جمع‌آوری نمایید. روش صحیح بستن چمدان برای سفر را از وبلاگ‌های وبسایت‌های آنلاین بیاموزید و سعی کنید لوازم اضافی با خود بر ندارید. وسایلی که برای سفر نیاز دارید بستگی به فصل سال متغیر است. لباس گرم برای فصل زمستان الزامی است. شاید هم ترجیح می‌دهید لباس مخصوص شنا برای آب تنی در دریا با خود ببرید. از هر جهت مطمئن شوید که چیزی را جا نگذاشته اید.

9- یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای سفر به شمال، برنامه‌ریزی دقیق بودجه مالی است. هزینه‌های مسافرت به شمال کشور شامل هزینه‌های اقامتی، هزینه غذا و هزینه‌های خرید سوغاتی و همچنین هزینه‌‌های بخش گردشگری و تفریحات است. تجربه‌های زیادی را در سفر می‌خواهید کسب کنید، بنابراین باید مشخص کنید چه مقدار پول برای این کار در نظر گرفته‌اید.

10- آخرین نکته‌ای که به عنوان راهنمای سفر به شمال به شما می‌گوییم، رعایت موارد بهداشتی و امنیتی در هنگام سفر است. سعی کنید در رستوران‌های معتبر و تمیز غذا بخورید. همچنین مراقب وسایل شخصی خود در طول سفر باشید. اگر با خودروی شخصی مسافرت می‌کنید، ایمنی خودرو را کنترل کنید. هنگام رفت و آمد و گردش در مسیرهای پرتردد و شلوغ، هوشیار و دقیق باشید. به این ترتیب اگر به صورت انفرادی یا گروهی سفر کنید، از تمام لحظات سفر خود لذت خواهید برد.

 



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

اگر بخواهیم منطقه مابین استان گلستان و مازندران را نام ببریم، بایستی به کوه های هزار جریب اشاره کنیم. کوه های سرسبز و دیدنی که در میان بخش های شهری مانند بهشهر، نکا، ساری و سوادکوه قرار گرفته است. اما اگر دقیق تر بخواهیم به این موضوع دقت کنیم بایستی منطقه گردشگری و پر بازدید آن را، مربوط به شهر بهشهر بدانیم. دو منطقه دو دانگه و چهاردانگه در هزار جریب تشکیل دهنده تمام هزار جریب است. همچنین یکی از دلایل مطرح بودن این منطقه حتی برای عاشقان محیط زیست، منطقه شکار ممنوع هزار جریب است.

  • مسیر دسترسی: بهترین مسیر، مسیر بهشهر است که بایستی از این شهر و از بهشت فاطمه و علی تپه بگذرید. منطقه ای به نام پاسند را رد کنید و در نهایت وارد جاده ۱۸ کیلومتری پاسند شوید. این جاده ماسه ای بوده بنابراین در هنگام باران و مرطوب بودن زمین، با ماشین شخصی بهتر است وارد این مسیر نشوید یا از ماشین های شاسی بلند استفاده کنید.
ماسوله

فریدون کنار شهر ساحلی شمالی

از شهرهای کناره ساحل خزر است که در میان شهرهای آمل، بابل، بابلسر و محمود آباد قرار گرفته است. این شهر هم از جمله شهرهای مازندران است که در میان بهترین مناطق شمال کشور نامش را خواهید شنید. این شهر با ساحل ماسه ای به امتداد ۱۰ کیلومتری که دارد از قدیم الایام مکانی برای تفریح بوده و هم اکنون به خاطر محیط زیست درنای مشهور سیبری به نام امید مشهورتر شده است. منطقه های تاریخی و قدیمی شهر به نام های دامگاه پرندگان ازباران و سوته پل دیدن دارند. زمین های شالیزاری منطقه به همراه بازار بزرگ ماهی فروشان، باغ پرندگان و پارک های جنگلی مانند زاهدکلا و سوته از دیدنی های فریدون کنار هستند.

جدای از مناطق دیدنی شهر، تالاب فریدون کنار ارزش زیست محیطی بسیار بالایی داشته و همه ساله میزبان پرندگان مهاجر مختلفی است. این تالاب با قوهای وحشی زیباتر از همیشه می شود.

  • مسیر دسترسی: جاده فیرزوکوه به سمت آمل را طی نمایید. از سمت جاده محمود آباد ورودی بیشه کلا بروید تا در نهایت به فریدون کنار برسید.
فریدون-کنار-بهترین مناطق شمال

آلاشت، بهترین جاهای دیدنی مازندران

از طبیعت هایی است که شما را وارد رویا می کند. منطقه ای کوهستانی، سرسبز در فصل های گرم سال و برفی در فصل های سرد سال بوده که در منطقه سوادکوه مازندران قرار گرفته است. خود کلمه آلاشت به معنی آشیانه عقاب بوده که به دلیل بلندی این منطقه به آن گفته می شود. روستای آلاشت هم یکی از زیباترین روستاهای شمالی ایران بوده که گردشگرانی که از آن دیدن کرده اند قطعا نام آن را در میان بهترین مناطق شمال قرار گرفته اند. از مکان های دیدنی این منطقه، رصدخانه آن است. آبشارها و غارهای جذابی مانند سرخ غار نیز در نزدیکی این جاذبه وجود دارند. اگر به آلاشت سفر کردید از محله های مختلف آن حتما دیدن کنید.

  • مسیر دسترسی: مسیر آلاشت از سمت تهران از جاده فیروزکوه می گذرد. بعد از شهر پل سفید دو راهی آلاشت را وارد شوید. جاده سمت چپ را ادامه دهید تا بعد از طی کردن ۳۷ کیلومتر (۴۵ دقیقه رانندگی) به آلاشت برسید.
آلاشت

بهترین جای دیدنی شمال کجاست؟ عباس آباد

یکی از شهرستان های مازندران و بهترین مناطق شمال برای مسافرت بوده که به تنوع منطقه گردشگری بسیاری دارد. در این شهر می مانید که به دیدن کدام یک از جاذبه ها بروید. مسیر جنگلی کلاردشت به عباس آباد یکی از جذاب ترین جاده های ایران است. اگر به مناطق جنگلی و ییلاقی علاقه دارید، به پارک ملی خشکه داران یا جنگل مازیچال عباس آباد یا غار دهچال در میان جنگل دهچال بروید.

با این وجود، بیشتر گردشگران ایرانی عباس آباد را در نقشه شمال ایران به خاطر دریاچه مشهورش می شناسند. دریاچه ای که در میانه آن، یک بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه به زیر آب ها رفته و گاهی از آب بیرون می آید. باغ کنار دریاچه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

  • مسیر دسترسی: از سمت تهران به جاده هراز و جاده آمل بروید. مسیر جاده بابل، قائم شهر، ساری و بهشهر را در پیش بگیرید. نرسیده به بهشهر وارد بلوار هاشمی نژاد و سپس بلوار امام رضا شده و در نهایت وارد جاده عباس آباد شوید. برای رسیدن به دریاچه هم بایستی در همین جاده رستوران قصر را رد نموده که به خروجی جاده در سمت راست به سمت دریاچه عباس آباد برسید.


:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

سوالاتی که در قسمت بالا به عنوان نمونه، مطرح شدند قطعاً جزء برنامه‌ریزی تمام مسافران سفر به شمال هستند. برنامه‌ریزی دقیق برای سفر، شاید یک کار دلهره‌آور باشد؛ اینکه از کجا شروع کنید، مرحله اول، دوم یا سوم سفر شما چیست و در حقیقت، چگونه قرار است از زمان سفر خود لذت ببرید، همان چیزی است که همه مسافران به آن فکر می‌کند.

اگر برای اولین بار است که برای سفر به شمال برنامه‌ریزی می‌کنید، غرق شدن در سوالات و چالش‌های زیاد برای شما اجتناب‌ناپذیر است، اما جای نگرانی نیست. امروزه دنیای وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها بسیار متحول و گوناگون گشته است. با یک جستجوی ساده برای مسافرت به شمال کشور می‌توانید به تمام سوالاتی که در ذهن خود پرسیده‌اید، پاسخ دهید. وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و حتی کتاب‌های چاپی که راهنمای کاملی برای سفر به شمال ارائه داده‌اند به درد شما می‌خورند.

سفر به شمال

*شهر ساری یکی از شهرهای گردشگری در استان مازندران است. جاذبه‌های گردشگری ساری به علاوه آب و هوای تمیز و سوغاتی‌های معروف شهر، هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را به مازندران جذب می‌کنند. در مقاله "هر آنچه باید درباره شهر ساری بدانید!" اطلاعات بیشتری درباره گردشگری شهر و مکان‌های اقامتی آن آشنا می‌شوید. در سفر به مازندران، ساری را فراموش نکنید!

چطور می‌توانید یک برنامه دقیق برای سفر به شمال داشته باشید؟

برنامه دقیق برای سفر به شمال

اطلاعات زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تشخیص دهید که بهترین برنامه‌ریزی برای سفر به شمال چیست؟ در این قسمت با نکات و راهکارهایی آشنا می‌شوید که به شما کمک می‌کنند از مسافرت به شمال لذت ببرید و بتوانید طبق برنامه‌‌ریزی دقیق پیش بروید.
 به طور مختصر برای شما 15 مرحله برنامه‌ریزی دقیق ارائه می‌دهیم که به عنوان راهنمای سفر به شمال از آن استفاده کنید:

مرحله اول: تصمیم بگیرید می‌خواهید به شمال کشور سفر کنید.

مرحله دوم: مدت زمان سفر خود را تعیین کنید.

مرحله سوم: گروهی سفر می‌کنید یا به صورت انفرادی.

مرحله چهارم: چه مقدار پول برای سفر به شمال نیاز دارید.

مرحله پنجم: هزینه‌های اختصاص شده داده شده برای سفر را تعیین کنید.

مرحله ششم: خدمات پرداخت کارت اعتباری خود را چک کنید.

مرحله هفتم: مسیر سفر به شمال را تعیین کنید.

مرحله هشتم: برای سفرهای هوایی به شمال حتماً بلیط هواپیما را رزرو کنید.

مرحله نهم: محل اقامت خود را مشخص کنید. اقامتگاه، اجاره ویلا در شمال یا کمپ‌های گردشگری را بررسی کرده و مشخص کنید کجا اقامت دارید.

مرحله دهم: برنامه‌هایی را که در سفر قصد انجام آن‌ها را دارید، دقیقاً مشخص کنید.

مرحله یازدهم: باید از محل کار خود مرخصی بگیرید؛ مگر اینکه در ایام تعطیلات به شمال سفر کنید.

مرحله دوازدهم: فهرست ابزارها، لوازم و وسایلی که نیاز دارید بنویسید.

مرحله سیزدهم: لوازم سفر به شمال را در چمدان ببندید.

مرحله چهاردهم: اگر مسیر زمینی و سفر با اتومبیل شخصی را برای مسافرت به شمال انتخاب می‌کنید، حتماً باید موارد فنی خودرو و لوازم مورد نیاز برای سفر در داخل خودرو را کنترل کنید. معاینه فنی و بیمه خودرو را باید به همراه داشته باشید.

مرحله پانزدهم: از سفر خود لذت ببرید!

10 نکته مهم که سفر به شمال را لذت‌بخش می‌کند!

 نکات مهم سفر به شمال

1- اگر قبل از سفر به شمال مقصد خود را تعیین کنید، خیالتان راحت‌تر خواهد بود. به این ترتیب بهتر می‌توانید شرایط آب و هوایی و جاذبه‌های گردشگری شهر انتخابی را بررسی کنید. اولین قدم این است که برنامه‌ریزی دقیق برای مسافرت داشته باشید که برای این کار می‌توانید از ۱۵ مرحله ذکر شده در فوق کمک بگیرید.

2- اگر مدت زمان اقامت خود را در شمال تعیین کنید، فرصت کافی برای گردش و تفریح خواهید داشت. شاید در نظر داشته باشید بیش از یک شهر شمال کشور را از نزدیک ببینید که به این ترتیب برنامه‌ریزی زمانی بهتری نیاز دارید.

3- برای پیدا کردن بهترین مقصد سفر به شمال کشور، یک جستجوی ساده در وب سایت‌های مسافرتی و ایرانگردی داشته باشید و ببینید کدام یک از شهرهای شمالی برای مسافرت شما جذاب‌تر است.

4- برای اینکه از مدت زمان اقامت خود در شمال، بیشتر لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم مشخص کنید که هدف شما از سفر به شمال چیست و دقیقاً می‌خواهید چه چیزی را تجربه کنید. لازم است سفر به یاد ماندنی یک مقصد را انتخاب کنید تا به شما این فرصت را بدهد تا تجربیات جدیدتری به دست آورید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید. 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شهر اردكان، مركز شهرستان اردكان، از شهرستان های استان يزد 60 و در كيلومتری شهر یزد قرار دارد. اين شهرستان، در شمال استان و در قلب كوير مركزی ايران، در مسير بزرگراه تهران - بندرعباس قرار گرفته است. شهرستان اردکان، از طرف شمال و شمال غربی به ناحيه‌ی کویر جندق و دشت طبس و نائين، و از طرف مشرق و جنوب شرقی به كوير مركزی ايران و شهرستان يزد، و از طرف جنوب و مغرب به شهرستان ميبد و باتلاق گاوخونی و کوه های منفرد كوتاه كويری، محدود می شود. اردكان در گذر تاريخ توانسته است تمدن اسلامی را در خود رشد دهد و آثار اسلامی مهمی، در دوره های مختلف به خصوص دوره صفوی در این شهرستان باقی مانده است. آثار تاریخی مختلفی به خاطر قدمتی که دارد در آن باقی مانده است. از جمله این آثار تاریخی می توان به مسجد زیرده، مسجد جامع، کوچه‌ها و ساباط‌های محله‌های چرخاب و زین‌الدین، حمام قدیمی بازار چهارسوق، تابستان خانه‌ی مسجد زین‌الدین و بسیاری دیگر اشاره کرد. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از آثار تاریخی این شهرستا یعنی حمام خرانق اطلاعاتی را گرد آوری کرده ایم که در اختیار شما قرار می دهیم. پس اگر فکر می کنید زمانی به این شهرستان تاریخی سفری خواهید داشت این بخش را از دست ندهید.

معرفی حمام خرانق

معرفی حمام خرانق

بناهای تاریخی و عام المنفعه ایران بخشی افتخار آمیز از هنر معماری ایران و نیز زبان گویایی از فرهنگ غنی ایرانی حاکم بر آن هستند؛ یکی از این بناها حمام های سنتی است. حمام ها یکی از زیباترین، مردم وارترین، فنی ترین و متنوع ترین فضاها به شمار می روند. حمام های قدیمی که زمانی یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های زندگی مردمان را تشکیل می دادند، امروزه از آنها به عنوان آثاری تاریخی یاد می شود. یکی از این حمام های قدیمی حمام خرانق نامیده می شود که در شهرستان اردکان و روستای خرانق قرار دارد. این سازه، که امروزه بخشی از فرهنگ عامه را شامل می شود، در دوران قاجار در این روستا بنا شده است. روستای خرانق، از جمله روستاهای تاریخی ایران به شمار می آید که در شهرستان اردکان قرار دارد. در این روستا می توانید آثار تاریخی مختلفی همچون کاروانسرای خرانق، قلعه خرانق، آب‌انبار خرانق و حمام خرانق را ببنید. این حمام از جمله حمام هایی بود که از دو بخش زنانه و مردانه به صورت جداگانه تشکیل می شد، که حمام کوچک مخصوص زنان بود و حمام بزرگ از صبح تا شب در اختیار بانوان و از شب تا صبح در اختیار آقایان داشت. این حمام را در اواخر دورهٔ پهلوی تبدیل به حمام نمره کردند بدین صورت که کاشی ‌شد و خزانه آن تعطیل گشت. حمام تاریخی خرانق در تاریخ  ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲، با شماره ثبت ۸۵۵۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

https://mrbilit.com/mag/kharanaq-bath/



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شمال ایران

شهرهای شمالی ایران بخاطر سرسبزی و طبیعت و طراوتی که دارند، همیشه از جمله مهمترین مقاصد سفری برای همه مردم کشور ما هستند. فرقی هم نمی کند در چه فصلی از سال قرار داشته باشید، سفر به شمال همیشه جذابیت های بسیاری دارد و مخاطبین بسیاری هم در سراسر کشور برای خود دست و پا کرده است. اما چرا سفر به شمال این همه محبوبیت دارد؟

بهترین جاهای تفریحی و دیدنی در شمال کشور

طبیعت سرسبز شمال ایران و جنگل های زیبا و رودخانه های سرشار از آب در دل کوه های شمالی، از سالها پیش از جمله مقاصد سفری محبوب در بین مردم کشور ما بوده است. اگر نمی دانستید حتی بهتر است بگوییم که اگر کمی در مورد سفر به شهرهای شمالی کشور تحقیق کنید، حتی عکس هایی از زمان پیش از انقلاب و خیلی دور تر هم پیدا خواهید کرد.

اما برویم به سراغ موضوع اصلی، جاهای دیدنی شمال!

بهترین مراکز تفریحی و دیدنی در شمال کشور

جنگل مه آلود پاسند، بهترین جاذبه مازندران

اگر برای گردش و تفریح به دنبال یکی از بکرترین مناطق گردشگری در شهرهای شمالی هستید، بهترین مقصد سفر شما جنگل پاسند در مازندران است. برای رسیدن به پاسند باید به سمت بخش های شرقی استان مازندران حرکت کنید تا به شهرستان بهشهر برسید. در همین مسیر اگر ۳ کیلومتر دیگر راه را ادامه بدهید به تابلوی راهنمای پاسند خواهید رسید و باقی راه دیگر از آنجا پیداست.

جنگل بکر و دست نخورده پاسند یکی از بکرترین و زیباترین مناطقی است که در شهرهای شمالی می توانید پیدا کنید.

ییلاق اولسبلنگاه ماسال – ارتفاعات کوه تالش در گیلان

حتی اگر به بخش های شمالی کشور سفر نکرده باشید و طبیعت گیلان را از نزدیک ندیده باشید، حتما نام ماسال به گوشتان خورده است. کوه های تالش در استان گیلان قرار دارند و خود به تنهایی از مهمترین و زیباترین جاذبه هایی است که در شمال ایران پیدا می کنید.

اما اینبار هدف سفرمان فقط کوه های تالش نیست، به دنبال رسیدن به ییلاق اولسبلنگاه ماسال نیز هستیم. در مسیر صعود به کوه های تالش در استان گیلان و در ارتفاع ۱۴۸۹ متری، ییلاقی بسیار سرسبز و دیدنی روبروی شما خواهد بود که تجربه بی نظیری از سفر به شمال است.

در این منطقه خانه های چوبی هم وجود دارد که مخصوص ساکنین بومی ماسال است و برخی فصل های سال در آن زندگی می کنند.

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

منطقه ییلاقی دشت النزه، اقامتگاه افرایی ۲۰۰ ساله

همچنان در استان زیبای گیلان هستیم، اما این بار به معرفی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی آن خواهیم پرداخت. در منطقه ماسال و بخش شاندرمن، مکان تفریحی و گردشگری بسیار زیبایی به نام منطقه ییلاقی دشت النزه وجود دارد که مشابه با آن را در هیچ جای دنیا ندیده اید!

این منطقه یکی از مهمترین مسیرهای ییلاقی شمال ایران است و در آن می توانید بقعه مبارک امامزاده ابراهیم النزه را هم مشاهده نمایید. در جلوی بنای امامزاده یک افرای ۲۰۰ ساله هم وجود دارد که منظره ای دیدنیست! در این منطقه درختان ولیک سرخ و سیاه، گلابی وحشی، گردو، آلوچه وحشی دیده می‌ شود، از دشت النزه به آبشار واشیاره نیز دسترسی خواهید داشت، البته کمی پیاده روی برای رسیدن به آن زیاد است.

 تالاب کیاکلایه گیلان

همچنان سفرمان را در گیلان ادامه می دهیم، اما اینبار به سراغ یک تالاب زیبا می رویم، تالاب کیاکلایه در لنگرود گیلان. این تالاب در بخش های شمالی کشور یکی از غنی ترین نمونه های گیاهی را به لحاظ تنوع در خود دارد و طبیعتی بسیار دیدنی است.

جاذبه های این تالاب به قدری دیدنی است که هر کسی در زندگی خود حداقل یکبار باید از آنها دیدن کند، پس در سفر بعدی تان به گیلان پیشنهاد می کنیم حتما از تالاب کیاکلایه دیدن کنید.

 تالاب کیاکلایه گیلان

آبشارهای زیبای آلامن در استان گلستان

این آبشار های فوق العاده در استان گلستان به نام آبشار اوترنه نیز شناخته می شوند و در روستایی به همین نام قرار دارند. اگر به طور دقیق به دنبال آدرس هستید باید اینطور بگوییم که آبشارهای الامن در شهرستان علی آباد کتول و در دل جنگل های کبودوال پنهان شده اند.

ارتفاع این آبشار در حدود ۷ متر است و از یک دیواره صخره ای به پایین میریزد. در پایین آبشار حوضچه ای به عمق ۱ متر ایجاد شده است.

سد اسکندر – دیوار تاریخی گرگان

یکی از معروفترین بناهای زیبایی که در شهر گرگان پیدا خواهید کرد، نوعی دیوار دفاعی است که به نام سد انوشیروان، که با نام های سد اسکندر و سد فیروز هم شناخته می شود. این دیوار دفاعی از شرق دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز می شود و در نهایت به سمت شرق و گنبد کاووس، در کوه های پیش کمر به انتها می رسد. این دیوار ۱۵۵ کیلومتر طول دارد و در طی دوره های مختلف مورد استقبال و استفاده مردم بوده است.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

هر قسمت از شمال کشور جذابیت دیدنی و منحصر به فرد خود را دارد که آن را تبدیل به منطقه ای دیدنی کرده است. در نتیجه مقصدی به نام شمال را به وجود آورده اند. مقصدی که از دیرباز تا به الان، جذاب ترین مقصد هر ایرانی برای مسافرت های داخلی بوده است. یکی از این مناطقی که جز دسته بندی سفرهای شمالی می شود، شهر رشت است که از پیشرفته ترین و بزرگ ترین شهرهای ایران است.

رشت را رسما باید بزرگ ترین مرکز تجمع گیلکی ها در سراسر دنیا نیز معرفی کرد. این شهر بسیار زیبا پر است از جاذبه و دانستنی های بی نظیر. در این مقاله مجله ی گردشگری الی گشت به معرفی شهر بزرگ شمال ایران، رشت پرداخته ایم.

عکس شهر رشت در شمال و مردم در میدان شهرداری رشت

پرجمعیت ترین شهر شمال، رشت جز کدام استان است؟

یکی از شهرهای بسیار بزرگ ایران، رشت است. این شهر در زمره ی شهرهای بسیار پر جمعیت ایران نیز قرار می گیرد. شهر رشت با نوشتار انگلیسی Rasht به خاطر همسایگیش با دریای خزر، آب و هوایی بسیار عالی دارد. شهری بسیار سر سبز و آباد که در مرکز استان گیلان واقع شده است. از لحاظ تقسیمات جغرافیایی، رشت پایتخت بزرگ گیلان است و تنها ۲۵ کیلومتر با دریا فاصله دارد. رشت در بین شهرهای شمالی نیز لقب پرجمعیت ترین شهر شمال ایران را هم دارد. راهنمای سفر به رشت را برای مسافرت به شمال بخوانید.

اقلیم آب و هوای شهر رشت

از لحاظ اقلیم آب و هوایی و همچنین پوشش گیاهی، رشت یکی از سبزترین استان های کشور با آب و هوایی همیشه دلنشین و معتدل است. بیشتر دلیل شهرت و محبوبیتش نیز همین آب و هوای بی نظیرش است. پتانسیل طبیعت رشت باعث شده که بیشتر جاذبه های این شهر طبیعی باشند و یا در بستر طبیعت شکل بگیرند. مردم رشت شمال به زبان گیلکی و فارسی صحبت می کنند.

شهر رشت پرجمعیت ترین شهر شمال ایران

سوغاتی های رشت

شهر رشت یکی از زیباترین شهرهای ایران و پیشرفته است که زیبایی های بصری فراوانی برای گردشگران خود دارد. در رشت انواع و اقسام بازارهای مختلف و مراکز خرید کوچک و بزرگ را می توانید پیدا کنید. لباس سنتی زنان گیلکی هنوز هم در برخی مناطق این شهر و در روستاهای آن بر تن بانوان محلی دیده می شود. دامن های چین دار و رنگارنگ به همراه جلیقه و روسری را می توانید از بازار معروف رشت بخرید. لباس های محلی رشت همگی رنگین کمانی از رنگ های زیبا و دیدنی هستند.

هر آن چیزی که ممکن است تا شما به آن احتیاج داشته باشید را می توانید در این مراکز و بازارها پیدا کنید. از انواع و اقسام سوغاتی ها، تولیدات سنتی این شهر و محصولات خوراکی تازه گرفته تا انواع و اقسام لباس های زنانه، مردانه و بچه گانه، کیف و کفش. حضور در بازارهای سنتی بزرگترین شهر شمال کشور و خرید در آن ها، از جاذبه های پیشنهادی سفر است.

لباس مردم رشت از سوغاتی های رشت

خوشمزه ترین غذاهای شمالی در شهر رشت

وقتی که به رشت در شمال رفتید، به هیچ عنوان شکم گردی را فراموش نکنید. زیرا اگر از غذاهای رشتی، آن هم با دست پخت خودشان نخورید، گویی اصلا این شهر را ندیده و نشناخته اید. در معرفی شهر رشت نباید از غذاهای محلی غافل شد. شهری که پر است از غذاخوری های سنتی، محلی و حتی لوکس و مجلل. هر کدام از غذاهای این شهر را که بچشید، گویی تازه با مزه ی موادی که در آن غذا استفاده شده است آشنا شده اید!

معروف ترین غذاهای رشتی عبارتند از: کال کباب، انواع ماهی، کویی خوروش، تورش تره، اناربیج، واویشکا، باقلا قاتق، سیر قلیه، اشپل کوکو، شامی رشتی و یک عالمه غذای خوشمزه دیگر. پایتخت گیلان از لحاظ دارا بودن امکانات حمل و نقل نیز از شهرهای پیشرفته کشور است.

غذای رشتی به عنوان سوغاتی های شمال

بسیاری از تولیدات غذایی این شهر، به عنوان سوغاتی خریداری می شوند. انواع و اقسام ترشی ها، ماهی شور، شیرینی های مختلف و متنوع محلی توسط گردشگران رشت خریداری می شوند. محصولات مختلف که از حصیر ساخته می شوند، کلوچه های سنتی، صنایع دستی ساخته شده از چوب و بسیاری از وسایل دیگر، سوغات این شهر به شمار می آیند.

 

غذای رشتی در شمالی ترین شهر ایران



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

حرف برنامه ریزی برای تعطیلات که به میان می آید، همیشه سفر به شهرهای شمالی ایران یک گزینه عالی به نظر می رسد (البته این مطلب مسلما شامل ساکنان شهرهای شمالی نمی شود). اما انتخاب از میان شهرهای مقصد کاری دشوار است، از کدام جاده سفر کنیم؟ به کدام استان برویم؟ و کدام شهر را برای اقامت انتخاب کنیم؟ سوالی است که قبل از سفر با آن مواجه هستیم. این منطقه خوش آب و هوا که به دلیل قرار گرفتن در کنار بازمانده دریای تتیس (دریای مازندران) بسیار مرطوب و سرسبز است از سه استان گیلان، مازندران و گلستان تشکیل شده است. استان های گیلان و مازندران فاصله کم تری با تهران دارند و بیشتر برای سفرهای کوتاه مدت انتخاب می شوند. در ادامه با الی گشت همراه شوید تا معرفی کامل شهرهای شمالی ایران را بخوانید و راحت تر بتوانید مقصد شمالی خود را انتخاب کنید.

 

استان گیلان | استان مازندران | استان گلستان

 
استان گیلان- شهرهای شمالی ایران

گیلان

 

مطالب مرتبط:وفور جاذبه های دیدنی در قطار گردشگری شمالدرخت سرخدار، میراث کهن جنگل های شمال ایرانخوشمزه ترین غذاهای شمال ایرانراهنمای سفر به گیلان

استان گیلان در نقشه شمال ایران طبق سرشماری های انجام گرفته در سال ۹۵ بیش از ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد. دارای ۱۶ شهرستان و ۵۲ شهر می باشد. که غربی ترین آن ها شهرستان آستارا و شرقی ترین آن ها رودسر است. هریک از شهرهای استان گیلان زیبایی های منحصر به فرد خود را دارند. بسته به این که می خواهید به دیدن جاذبه های تاریخی بروید، از ساحل رویایی دریای خزر لذت ببرید و یا می خواهید در گرمای تابستانی زمانی را در منطقه ای خنک و کوهستانی بگذرانید انتخاب ها متفاوتی را پیش رو دارید. برای سفر به این استان باید جاده تهران قزوین و سپس قزوین رشت را پیش بگیرید. همچنین پرواز به فرودگاه بین المللی رشت نیز گزینه دیگر پیش روی شما است. در ادامه این بخش برای معرفی کامل شهرهای شمالی ایران، شهرهای گیلان را توضیح خواهیم داد.

گیلان

آستارا، شهرهای شمالی ایران

آستارا از شهرهای ساحلی استان گیلان به شمار می رود و مردم آن غالبا به زبان ترکی آذربایجانی و عده ای نیز تالشی صحبت می کنند. از جاذبه‌ های طبیعی گردشگری آن می ‌توان به تالاب استیل، آبشار لاتون، تله کابین حیران، گردنه حیران، ساحل صدف و ارتفاعات سرسبز و جنگلی آن که همه ساله مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند اشاره کرد. این شهرستان علاوه بر جاذبه های طبیعی همسایه جمهوری آذربایجان است که موجب شده بازارچه ها و پاساژهای ساحلی متعددی داشته باشد که اجناس را با قیمت مناسب برای فروش می گذارند.

مسیر دسترسی از تهران: می توانید اتوبوس های مسافربری به سمت آستارا را سوار شوید یا از جاده کرج-قزوین به سمت جاده رشت و سپسصومعه سرا، تالش و در نهایت آستارا بروید.

تالش یا طوالش، زیباترین شهر شمال ایران

این شهرستان پس از رشت دومین شهر پرجمعیت استان گیلان به شمار می رود و با کوهستان ‌ها و طبیعتی زیبا و دشت ‌های دل ‌انگیز و با واقع شدن در سواحل دریای خزر قطب اکوتوریسم ایران محسوب می‌شود. تالش دومین مرکز خاوایار کشور است و قسمتی از آن کوهستانی و سمت دیگر ساحل دریای خزر قرار گرفته است. مردم آن به زبان تالشی صحبت می کنند.

مسیر دسترسی از تهران: می توانید اتوبوس های مسافربری به سمت آستارا را سوار شوید یا از جاده کرج-قزوین به سمت جاده رشت و سپس صومعه سرا و تالش بروید.

رضوانشهر، شهر زیبای شمالی

شهرستان رضوانشهر نیز بین کوه و دریا واقع شده و جاده رویایی پونل به خلخال از آن عبور می کند از دیگر جاذبه های طبیعی آن  آبشار ویسادار و منطقهٔ توریستی دوران می باشند. همچنین کارخانه تولی کاغذ چوکا که روزگاری ۷۰% کاغذ کشور را تامین می کرد در آن قرار دارد. مردم آن مخلوطی  از تالشی و گیلکی صحبت می کنند.

مسیر دسترسی از تهران: برای رفتن به شهرهای شمالی ایران مانند رضوانشهر می توانید اتوبوس های مسافربری به سمت آستارا را سوار شوید و بعد از صومعه سرا در این شهر پیاده شوید یا جاده کرج-قزوین به سمت جاده رشت و سپس صومعه سرا و در نهایت رضوانشهر بروید.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

شناسایی دو گونه پرنده جدید در پناهگاه حیات وحش یخاب

اصفهان- مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد از شناسایی و مستندگاری دو گونه پرنده جدید در پناهگاه حیات وحش یخاب خبر داد.

مسیب صدری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد موفق شد دو گونه پرنده جدید با نام‌های جغد تالابی و آبچیلیک پا سبز خاردار را در پناهگاه حیات وحش یخاب شناسایی و مستند نگاری کند.

وی افزود: با ثبت این دو پرنده شمار گونه‌های زیستی این پناهگاه ارزشمند در بیابان‌های مرکزی ایران از ۱۰۵ به ۱۰۷ گونه افزایش یافت.

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد با اشاره به بازدید از طرح بادشکن ترکیبی زنده و غیر زنده در روستاهای حسین آباد و قاسم آباد در بخش کویر شهرستان آران و بیدگل، گفت: اجرای این پروژه جایگزین مالچ نفتی در این مناطق بود و امید است ضمن تقویت پوشش گیاهی منطقه موجب ارتقا شرایط زیستی این زیستگاه ارزشمند برای پرندگان و خزندگان و سایر جانداران باشد.

صدری برداشت‌های غیر اصولی و خارج از حریم معادن، چرای بی رویه دام و نبود پاسگاه محیط بانی و تعداد اندک محیط بانان در منطقه را از جمله معضلات پناهگاه حیات وحش یخاب برشمرد و خاطرنشان کرد: رفع این مشکلات توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری را می‌طلبد.

پناهگاه حیات وحش یخاب با وسعت بالای ۲۷۰ هزار هکتار با تنوع اقلیمی کم نظیر و با دارا بودن پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی، مرز مشترک قابل توجه با پارک ملی کویر و مطرح شدن به عنوان کریدور اصلی تردد یوزپلنگ اسیایی به لحاظ زیست محیطی اهمیت فوق العاده ای در بین مناطق چهارگانه محیط زیستی ایران دارد.

اندازه جغد تالابی یا جغد گوش کوتاه ۳۷ سانتی‌متر است و هنگام غروب و در طول روز در فضای باز به شکار می‌پردازد. جغد تالابی با بدن زرد مایل به قهوه‌ای کمرنگ و با سطح شکمی راهراه شناسایی می‌شود. بال‌های دراز با راه‌راه عرضی دارد که در سطح زیرین آنها در ناحیه خم بال لکه‌ای بزرگ و تیره‌رنگ مشاهده می‌شود.

جغد تالابی پرنده‌ای است که زمستان‌ها در شمال ایران از پراکندگی به نسبت فراوانی برخوردار بوده و به تعداد کمتری در جنوب و سواحل جنوبی ایران دیده شده است اما اطلاع دقیق و مستندی از تعداد و وضعیت پراکندگی کنونی این گونه در دسترس نیست.

 



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

رگبارهای بهاری در شمال و شرق اصفهان پیش‌بینی می‌شود

اصفهان- کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: بارش رگبارهای بهاری در شمال و شرق اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

ابراهیم هنرمند در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نقشه‌های هواشناسی بیانگر ناپایداری‌های همرفتی در سطح استان در هفته جاری است. براین اساس در بسیاری از مناطق افزایش ابر، وزش باد به نسبت شدید تا شدید و رگبارهای موقت بهاری و رعد و برق به ویژه در نیمه شمالی استان در ساعات بعد از ظهر پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه وزش باد شدید و گرد و خاک در مناطق شرقی انتظار می‌رود، درباره شدت بارندگی‌های پیش رو افزود: با توجه به اینکه بارش‌ها رگباری است احتمال ایجاد خسارت وجود دارد اما فعالیت این امواج میانگین بارشی قابل توجهی نخواهد داشت.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه شرایط بارشی در مناطقی مانند اردستان، نطنز و نائین بهتر از نواحی غربی استان بهتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: وقوع بارش‌های رگباری در ورزنه نیز امروز و فردا محتمل است

هنرمند با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی ندارد، ادامه داد: دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و در خنک‌ترین ساعات بامداد فردا به ۱۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: خوروبیابانک با دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بوئین و میاندشت با دمای سه درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

تداوم هوای خنک و مطبوع بهاری همراه با جوی پایدار در آسمان اردبیل

اردبیل - مدیر کل هواشناسی استان اردبیل گفت: تا اواخر روز دوشنبه هفته جاری در استان اردبیل جو نسبتا پایدار همراه با افزایش دما پیش بینی می شود.

سیاوش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به تشریح آخرین وضعیت نقشه‌های هواشناسی در استان اردبیل پرداخت و اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا روز دوشنبه هفته جاری در غالب مناطق استان جوی نسبتاً پایدار همراه با حاکمیت هوای صاف خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آسمان استان در این مدت صاف تا نیمه ابری پیش بینی می‌شود افزود: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه با توجه به شرایط محلی و نیز گذر امواج دامنه کوتاه تراز میانی جو، در برخی از نواحی استان به ویژه نواحی کوهپایه‌ای مرکز استان احتمال رشد ابرهای همرفتی وجود دارد.

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل تصریح کرد: در اواخر روز یکشنبه هفته جاری به خصوص در ساعات بعد از ظهر و عصر احتمال رگبار پراکنده و خفیف باران همراه با رعدوبرق دور از انتظار نخواهد بود.

محمدی در ادامه به کمینه و بیشینه دمای رخداده در ۲۴ ساعته گذشته نیز اشاره کرد و گفت: میانگین دمای ثبت شده در نقاط مختلف استان بین ۳ تا ۹ درجه سانتی گراد بالای صفر است که بیشترین دما مربوط به شهرستان بیله سوار و کمترین دما در شهرستان خلخال به ثبت رسیده است.

وی از استقرار هوای مطبوع بهاری در استان اردبیل نیز خبر داد و افزود: فردا در غالب نواحی استان با تداوم جریانات شمالی، شاهد استقرار هوایی خنک و در پاره‌ای از اوقات افزایش ابر، وزش باد تند خزری و گاهی رخداد مه خواهیم بود.

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: از روز سه شنبه با نفوذ سامانه ناپایدار زودگذری، ابرناکی، وزش باد (گاهی تند)، کاهش دمای هوا و رگبار باران در غالب مناطق استان انتظار می‌رود.

محمدی فعالیت این سامانه را در برخی نقاط استان به صورت تگرگ باران پیش بینی کرد و گفت: این سامانه بارشی تا عصر روز چهارشنبه در استان فعال خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()