نوشته شده توسط : hsi

کاخ چای خوران - چالوس

یکی دیگر از جاهای دیدنی و آثار باستانی مازندران یک کاخ تاریخی با نام کاخ چای خوران است. اگر به منطقه چالوس در مازندران سفر کنید، حتماً می‌توانید از این کاخ زیبا به عنوان یک بنای تاریخی دیدن کنید. قدمت کاخ چای خوران به دوران پهلوی اول باز می‌گردد؛ این کاخ در مساحتی به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. برای تماشای این جاذبه گردشگری می‌توانید به چالوس سفر کنید.

5- قلعه مارکوه در رامسر

قلعه مارکوه در رامسر

یکی دیگر از آثار باستانی مازندران که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید، در شهر رامسر قرار دارد و به نام قلعه مارکوه مشهور است. قدمت تاریخی این قلعه به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. این قلعه به دلایل استراتژیکی در این مکان ساخته شده و در قرن 3 تا 6 و قرن 8، نقش دفاعی و نظامی را در این منطقه داشته است. 

قلعه مارکوه یکی از آثار باستانی مازندران است. اگر بر فراز تپه در داخل قلعه بایستید، می‌توانید نمای دریای خزر، شهرستان رامسر، کوهستان البرز و حتی نمایی از شهر تنکابن را در دوردست‌ها تماشا کنید. زیباترین مناظره شهرستان رامسر و نواحی اطراف را به راحتی می‌توانید از داخل قلعه مارکوه تماشا کنید.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

اين بناى آجرى با نماى خارجى چهار ضلعى در روستاى سرست و در ۸ کيلومترى جنوب بابل در کنار جاده آسفالته معروف به جاده حبيبى قرار دارد و متعلق به قرن نهم هـ.ق است. هر ضلع اين بنا داراى دو طاق‌نماست و بالاى هر دو طاق‌نما مستطيل‌هاى فروريخته‌اى به عنوان جاى کتيبه مشهود است. چهار نبش بنا را پخ نيم‌دايره زده‌اند. گيلويى بنا داراى مقرنيس‌هاى سينه کفترى است و بالاى هر دو مقرنيس کاشى‌هاى نيم‌دايره فيروزه‌اى به چشم مى‌خورد.

چها کنج بنا را از رو پر و جمع کرده و منطقه انتقالى هشت ضلعى را به عنوان پايه گنبد احداث و بر فراز آن گنبدى دوپوش تعبيه نموده‌اند. نماى بيرونى آن هرمى شکل و هشت وجهى است و از داخل گنبدى مدور بر آن زده‌اند. ورودى بنا در جهت شرقى است و در قسمت جنوبى بنا پنجره‌اى نوگير تعبيه شده است.

معرفی دریاچه و تالاب های طبیعی مازندران :

استان مازندران علاوه بر استقرار در جوار بزرگترین دریاچه جهان (دریای خزر)، دریاچه های متعدد کوچک و بزرگی نیز در نواحی جلگه ای و ارتفاعات دارد که به نحوی مورد استفاده علاقمندان به طبیعت قرار می گیرد و ویژگی های هر یک از آنها عبارتند از:

دریاچه ولشت :

اين درياچه در جنوب غرب چالوس و شمال شرق منطقه كلاردشت در ميان دره ای عميق قرار گرفته است. وسعت آن حدود 15 هكتار و عمق متوسط آن 20 متر می باشد. آب اين درياچه شيرين و حجم آن حدود سه ميليون متر مكعب برآورده شده است که به همين علت مأمن پرندگان مهاجر، ماهی و ساير آبزيان می باشد. دسترسی به درياچه از طريق مرزن آباد و سمت باختری جاده چالوس امكان پذير است.

دریاچه خضرنبی نوشهر :

اين درياچه در شمال شهرستان نوشهر و در ميان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بوميان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن كم تر از نيم هكتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شيرين است. از آن جايی كه اين درياچه از عوامل تخريب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مركزی قرار گرفته است، جايگاه انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی اين ناحيه شده است.

دریاچه گل پل قائم شهر :

اين درياچه در جنوب خاوری شهرستان قائم شهر بعد از روستای برنجستانك و سد خاكی زمزم، در ميان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزا است. وسعت آن حدود 5/2 هكتار با عمق بين 1 تا 5 متراست كه به علت شيرينی آب، به زيستگاه ماهيان و پرندگان آبزی تبديل شده است. اين درياچه چشم اندازهای جنگلی زيبايی دارد و محوطه اطراق مناسبی نيز در اطراف آن تعبيه شده است.

دریاچه ساهون:

این دریاچه در دامنه های جنوب غربی قله دماوند، نزدیک روستای نوا قرار گرفته است. این دریاچه قدیمی و مرداب کنونیف محوطه ای مخصوص اطراق و اقامت موقت دارد.

دریاچه استخر پشت نکا :

اين درياچه در جوار روستای استخر پشت، ميان دره رودخانه زارم، به صورت گودالی بزرگ و دايره ای شكل قرار گرفته كه پيرامون آن پوشيده از مزارع برنج و نيزار است. وسعت حوضچه مركزی آن بيش از نيم هكتار و حواشی آن در حدود 6 هكتار است. اطراف اين درياچه محوطه ای برای اطراق و استقرار وجود دارد که فاقد امكانات خدماتی است. دسترسی به آن از مسير يك جاده جنگلی بسيار زيبا از شهر نكا صورت می گيرد.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

مرکز مازندران، استان مازندران با 24091 کیلو متر مربع مساحت و بیش از 3 میلیون نفر جمعیت از استان‌های سرسبز شمال فلات ایران است و در کرانه دریای مازندران قرار دارد. این استان در غرب استان گرگان و مشرق استان گیلان قرار دارد و از جنوب با استان‌های سمنان، تهران و قزوین هم مرز است. دریای مازندران نیز مرز شمالی این استان را کاملاً در بر گرفته‌است.

تعداد 22 شهرستان، 52 شهر، 38 بخش و 104 دهستان در مازندران وجود دارد که 43 درصد از شهرها در طول نوار ساحلی واقع شده‌اند. مازندران تنها استانی است که با سه محور هراز، کندوان و سوادکوه با مرکز کشور مرتبط است و چهار فرودگاه دشت ناز ساری، نوشهر، بیشه‌کلا بابلسر و رامسر ارتباط هوایی آن را با بقیه نقاط برقرار ساخته و راه آهن شمال یکی از شعبه‌های اصلی راه آهن سراسری نیز از آن عبور می‌کند. علاوه بر آن جاده ساحلی از رامسر تا بابلسر به طول 220 کیلومتر با فاصله 10 تا 300 متر از کنار دریا می‌گذرد. استان مازندران با حدود 24 هزار كيلومتر مربع مساحت بين 47 دقيقه تا 38 درجه و 5 دقيقه عرض شمالي و 50 درجه و 34 دقيقه تا 56 درجه و 14 دقيقه طول شرقي از نصف النهار گرينويچ قرار گرفته است.

معرفی قلعه ها و برج ها به عنوان جاذبه های تاریخی-فرهنگی استان مازندران:

قلعه بلده :

قلعه بلده که در تاریخ ، بیش از دیگر قلعه ها صاحب شهرت است، تا اوایل دوره صفوی دایر و مسکون و مرکز یکی از مهمترین قدرت های محلی آن روز ایران بود. بقایای این قلعه هنوز پابرجاست و عظمت آن را نشان می دهد.

بَلَده یکی از شهرهای استان مازندران است که در شهرستان نور واقع شده‌است.

شهر بلده از طریق سه جاده به شهرهای شمالی و تهران دسترسی دارد. در حدّ فاصل ۵۳ کیلومتری جاده هراز و ۵۵ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. بلده آب و هوایی ییلاقی دارد و بازدید گردشگران را به خود و روستاهای اطراف زیاد کرده‌است .

قلعه کنگلو :

این قلعه به فاصله تقریبی 20 کیلومتری در جنوب شرقی دوآب ( منطقه سوادکوه) در نزدیکی روستای کنگلو بر بالای صخره ای قرار دارد که قسمت اعظم آن با گذشت زمان و عوامل مخرب جوی از بین رفته است.

قلعه شاهاندشت( ملک قلا) :

این قلعه که به ملک قلا معروف است، ظاهراً به نام ملک بهمن، آخرین سلطان لاریجان نام گذاری شده است. آثار ویرانه های این قلعه بالای کوهی مشرف بر دهکده شاهاندشت ( از روستاهای لاریجان) هنوز خودنمایی می کند.

برج رسکت :

برج رسكت كه در دهستان فريم بخش دودانگه شهرستان ساری قرار دارد از بناهاي قرن پنجم هجري قمري است. اين برج علاوه بر آثار معماري آن كه در نوع خود قابل توجه است داراي دو رشته كتيبه به خط كوفي گلزار و پهلوي ساساني است كه بر اهميت آن افزوده است. بناي برج رسكت با نقشه مدور از آجر بنا شده و در بالاي بدنه كتيبه‌اي با خط كوفي گلزار به طرز زيبايي گچ بري شده و بعد از آن رديف تزيينات گچي و آجري است و در نهايت گنبدي سلجمي شكل بر فراز آن تعبيه شده است. ورودي اين بنا در جهت خاوري و در بالاي طاق‌نماي ورودي داراي تزيينات گچي مقرنس كاري است و چهار سر كتيبه كوفي گلزار و خط پهلوي ساساني به طرز زيبايي گچ‌بري شده است كه مشتمل بر آيات قرآني و مطالب تاريخي است.

برج لاجیم :

این برج که در روستای لاجیم منطقه سوادکوه واقع شده، سهواً به مقبره امامزاده عبدالله معروف است. در قسمت فوقانی، دو کتیبه، آجری به خط پهلوی ساسانی و کوفی نصب شده که برابر مفاد کتیبه کوفی (مورخ به سال 413 هجری قمری) این بنا مدفن « کیا اسماعیل ابوالفوارس شهریار بن عباس» است . بنای مزبور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بناى برج لاجيم با توجه به کتيبه آن همزمان با سلسله آل زيار ساخته شده است. لاجیم از روستاهای منطقه کسیلیان شهر زیراب است.

برج سلطان زین العابدین :

برج سلطان زین‌العابدین در شهر ساری قرار دارد و یکی از بناهای تاریخی و قدیمی استان مازندران است. قدمت بنای برج سلطان زین‌العابدین مرعشی به اواسط قرن نهم هجری قمری و به زمان آق قویونلو‌ها برمی‌گردد. ساختمان این برج با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر، متشکل از سه قسمت بدنه، گردنه و گنبد هرمی شکل هشت وجهی است که تزئینات آجری آن به شیوه مقرنس‌کاری در بدنه و گردنه هر ضلع، به طرز زیبایی صورت گرفته و نظر هر بیننده ‌ای را جلب می کند. روزنه یا پنجره ‌هایی در اضلاع گردنه بنا، به منظور تأمین روشنایی داخل صحن بقعه نیز تعبیه شده است. این بنا به خاطر شیوه معماری و گنبد هرمی شکل هشت وجهی و همچنین تزئینات کاشی‌کاری، صندوق و در نفیس چوبی، در ردیف بهترین ابنیه تاریخی، مذهبی ساری به‌شمار می‌آید. این مکان مقبره زین‌العابدین مرعشی است. سابقاً نیز گورهای نمادین دو نتیجه کمال‌الدین مؤسس سلسله مرعشی را در خود جای داده بود.آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

ساری- ایرنا- مازندران همواره بواسطه برخورداری از داشته‌های طبیعی گردشگران را جذب خود کرده در حالی که تاریخ غنی و میراث فرهنگی آن هیچگاه نتوانسته در سبد گردشگری جای بگیرد و به عنوان جاذبه‌ای مستقل در قاموس گردشگری بگنجد.

معدود مناطق جهان را می شود نام برد که کوه ، جنگل های انبوه ، دشت های سرسبز ، رودخانه های پر آب ، دریا و سواحل ماسه ای را با هم داشته باشند و مازندران نیز از همان معدود مناطق است. استانی که در چله زمستان در عین حال که می توان در سواحل آن با هوای معتدل قدم زد ، در ارتفاعاتش با برف بازی و سرگرم شد و در دل گرمای تابستان که می توان در دریای خزر تنی به آب زد در بلند آن نسیم خنک را لمس کرد. 

حال به همه این داشته ها که سالانه حدود ۳۰میلیون گردشگر را به خود جذب می کند، تاریخی غنی و چند هزار ساله را اضافه کنید تا واقعیت داشته های مازندران را بتوانید درک کنید. استانی با غارهای انسان‌نشین چندین هزار ساله ، بناهای تاریخی که هر کدام یک ورق از تاریخ است و همچنین افسانه ها و اسطوره هایی که میراث فرهنگ ، تمدن و هویت مازندران و ایران زمین را باخود یدک می کشد. 

اما مازندران با همه داشته های تاریخی و میراث فرهنگی خود هیچگاه به عنوان استانی تاریخی برای گردشگران و مسافران شناخته نشد و همواره جاذبه های تاریخی آن در زیر سایه وسیع جاذبه های طبیعی ناشناخته ماندند. سایت موزه گوهرتپه با حدود پنج هزار سال سکونت انسانی ، قلعه های بیش از سه هزار ساله ، بناهای تاریخی دوران اسلامی ، خانه و عمارت های تاریخی با معماری تبری و هزار و یک جاذبه تاریخی از جمله میراث مازندران هستند که هیچگاه در سبد گردشگری جایگاه مناسبی نداشته اند.

در گواه این مسئله می‌توان به آمار بازدیدهای سالانه از موزه ها ، سایت موزه ها و بناهای تاریخی استان اشاره کرد که قطره ای در مقابل دریای مسافران و گردشگران است. برای مثال بنابر آمارهای رسمی مثلا در سال ۹۸ تعداد یک میلیون و ۶۵۰ هزار بازدید از بناهای تاریخی و موزه های استان مازندران شده است که ۵.۵ درصد از تعداد گردشگرانی بود که به استان مسافرت کرده اند. البته در این آمار نیز ناخالصی‌هایی وجود دارد مثل تعداد اردوهای دانش آموزی به موزه ها که جزو آمار بازدید است اما به گردشگری و مسافران ارتباطی پیدا نمی کند.

جالب است بدانید که از مجموع بازدید از بناهای تاریخی مازندران حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مورد یعنی ۸۰ درصد مربوط به بازدید از کاخ رامسر بوده است و باقی ۲۰ موزه استان فقط ۲۰ درصد بازدیدها را شامل می شوند. این درحالی است که آمار دقیقی از بازدید گردشگران از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی استان در دست نیست که البته به دلیل ناشناسی بازدید چندانی نیز از آنها صورت نمی گیرد.

البته اعداد برای برخی از مجموعه های میراث مازندران که از نظر قدمت ریشه عمیقی در دل تاریخ دارند کم لطف تر است. مثلا سایت موزه گوهر تپه بهشهر با قدمتی چند هزار ساله در سال گذشته فقط ۹ هزار و ۸۳۱ بازدید و سایت موزه وستمین با غنای تاریخی خود تنها هفت هزار و ۵۶۴ هزار بازدید گردشگران را میزبانی کرده است که عددی ناچیز در برابر مسافران چند ده میلیونی استان است. این در حالی است که مثلا برخی شهرهای تاریخی دنیا جاذبه های تاریخی خود را در اولویت گردشگری قرار داده اند. 

کمرنگی شناخت گردشگران از داشته های تاریخی مازندران و خلوتی موزه های استان در حالی است که همواره سواحل و جنگل های مازندران مملو از گردشگر و مسافر است به طوری که در برخی روزها حتی در وسعت ساحل چند صد کیلومتری دریا جایی برای نشستن نیست. برای تصویر سازی دقیق‌تر می توان گفت تقریبا تمامی گردشگران، مازندران را فقط در دریا ، ساحل و جنگل خلاصه می بینند در حالی که در دل این استان، تاریخی نهفته است که نه تنها کم از جاذبه‌های طبیعی ندارد ، بلکه روایت های خارق‌العاده ای در خود دارند. اما نه تنها مسافران بلکه حتی مردم مازندران نیز از این داشته های فرهنگی بی خبر هستند. 

اما اینکه چرا مازندران نتوانسته در بهره مندی از ظرفیت تاریخی خود در بخش گردشگری موفق باشد سوالی است که لازم است پاسخ داده شود.

گمنامی میراث فرهنگی مازندران

آنطور که به نظر میرسد میراث کهن و تاریخی مازندران فقط برای محدودی از کارشناسان، فعالان حوزه میراث فرهنگی و علاقه مندان این حوزه به صورت دست و پا شکسته شناخته شده است. در حالی که مسافران و حتی مردم محلی از جاذبه های تاریخی استان بی خبر هستند. برای اثبات این ادعا می توان شواهد متعددی را گواه گرفت.

برای مثال جاده هراز آمل که نزدیک ترین مسیر مازندران به پایتخت کشور است و بیشترین مسافر نیز از همین جاده برای ورود به مازندران استفاده می کنند دارای دهها جاذبه تاریخی است که قدمت برخی از آنها به چندین هزار سال می رسد و مملو از داستان ها و افسانه ها است. اما در امتداد مسیر با وجود انبوه تابلوهای راهنما که فاصله شما را تا دریا یاداوری می کنند، دریغ از یک راهنما برای میراث تاریخی نهفته در این جاده.

جاده هراز که در جغرافیای راه‌های کشور جاده ۷۷ خوانده می‌شود، خود جاذبه‌ای است که هر شیفته طبیعت‌گردی و سیر و سفر را به سوی خود می‌خواند،‌ چشم‌اندازهای اطراف این جاذبه نه تنها گرد خستگی از تن مسافر کنار می‌زند که رهگذر را پاگیر برای توقف و تماشا نیز می‌کند.

در دیگر مناطق استان نیز مانند جاده کندوان ، سوادکوه ، سایت موزه ها و دیگر جاذبه های تاریخی استان شرایط به همین روال است. برای مثال سهم خانه نیما از تبلیغات گردشگری تابلویی در ورودی شهر بلده است که فقط فاصله شما را به خانه نیما نشان می دهد. همچنین سایت موزه گوهرتپه که در کنار جاده بین المللی قرار دارد تنها با یک تابلوی کوچه به مسافران معرفی می شود که حتی اگر با دقت به آن نگاه کنید به زحمت چیزی از آن دستگیرتان می شود.

برای گمنامی میراث تاریخی مازندران در سپهر گردشگری استان همین کافی که حتی در تبلیغات نوروزی ستاد تسهیل سفر دریا و جنگل کوه اولویت تبلیغاتی و بناهای تاریخی در صفحات آخر بروشورها جای می گیرند. از اینها گذشته در تبلیغ جاذبه های تاریخی نیز گردشگری مازندران تسلیم کلیشه شده است و به جای معرفی بناهای تاریخی و جاذبه های اصیل و کهن، موزه های شهری را معرفی می کند که بیشتر شبیه نمایشگاه اسباب بازی کودکان است تا بیانگر تاریخ مازندران.

برای مثال می توان به موزه مردم شناسی گنجینه بابل اشاره کرد که به نمایشگاه شبیه است تا موزه تاریخی در حالی که بنابر آمارهای رسمی مازندران بیش از ۲۰ هزار اثر تاریخی کشف شده در اختیار دارد که در خزانه میراث در حال خاک خوردن است .

 



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

معرفی آثار باستانی مازندران و مکان‌های تاریخی

آتشکده آمل

1- آتشکده آمل

یکی از معروف‌ترین آثار باستانی مازندران که در شهر آمل قرار دارد، آتشکده آمل نام دارد. قدمت تاریخی این بنا به دوران ساسانیان باز می‌گردد و یک مکان دیدنی با پیشینه ارزشمند است. این آتشکده به دلیل معماری ویژه که نمادی از معماری بناهای قرن نهم هجری را به نمایش می‌گذارد، شهرت دارد.

آتشکده آمل یکی از معروف‌ترین آثار باستانی مازندران به صورت یک برج چهارگوش ساخته شده است که در قسمت فوقانی برج، یک مخروط را مشاهده می‌کنید. اگرچه در اثر حوادث طبیعی، بخشی از قسمت بالایی برج آتشکده آمل، تخریب شده اما هنوز هم می‌توان آجرها یا کاشی‌ کاری‌های ویژه را در این قسمت مشاهده کرد.

یکی دیگر از جذابیت‌های آتشکده آمل به عنوان آثار باستانی مازندران، در واقع مقبره یکی از دانشمندان معروف ایرانی است که در داخل آتشکده قرار دارد؛ مقبره یک پزشک ایرانی با نام "شمس الدین محمد بن محمود آملی" در این آتشکده دارد. برای تماشای این آثار باستانی زیبا باید به محله پایین بازار شهر آمل حرکت کنید.

2- قلعه شاهاندشت - شهر آمل

قلعه شاهاندشت - شهر آمل

یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین آثار باستانی مازندران متعلق به  قلعه بسیار قدیمی با قدمتی حدود ۳ هزار سال است. قلعه شاهاندشت یا قلعه ملک بهمن، هم از نظر قدمت تاریخی و ارزشمند است و هم یکی از قلعه‌های بزرگ کشور ایران محسوب می‌شود. محل دقیق این قلعه تاریخی در ۶۵ کیلومتری جنوب آمل در بخش لاریجان واقع شده است.

اگر قصد دارید برای تماشای قلعه شاهاندشت بروید، باید از یک ارتفاع حدود ۲۲۰ متری بالا بروید، چرا که بر بالای تخته سنگ‌های بزرگ، بر روی یک تپه، ساخته شده است. این بنای باستانی در طول تاریخ، محل حکمرانی دولت‌های بسیاری بوده است.

برای اینکه از این قلعه زیبا دیدن کنید بهتر است از جاده روستایی شاهاندشت به سمت پارکینگ حرکت کنید و پس از حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی، به محوطه قلعه تاریخی برسید. اگر به بالا رفتن از صخره‌های سنگی علاقه دارید، حتماً تماشای این آثار باستانی مازندران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بر فراز این قلعه بایستید و منظره کوهستانی و روستاهای اطراف را تماشا کنید. تجربه‌‌ای که همانند آن را در پوسترها و عکس‌ها دیده‌اید!

3- نقش برجسته شکل شاه

نقش برجسته شکل شاه

یکی دیگر از زیباترین آثار باستانی مازندران، یک نقش برجسته شکل شاه است که در جای خود، پیشینه تاریخی ارزشمندی دارد. این نقش برجسته، نشان دهنده حرکت پادشاه و ملازمان او در یک مسیر می‌باشد که به صورت کنده‌کاری روی یک تخته سنگ وجود دارد. این نقش برجسته در تاریخ ۱۲۹۵ به دستور ناصرالدین شاه قاجار بر روی صخره سنگی حکاکی شد.

نقش برجسته شکل شاه در منطقه لاریجان شهرستان آمل قرار دارد و طول آن ۸ متر و ارتفاع آن ۴۴ متر است. این اثر تاریخی، یکی از معروف‌ترین آثار باستانی مازندران است. معمولاً افرادیکه از جاده هراز به سمت آمل حرکت می‌کنند، می‌توانند در مسیر منطقه لاریجان از این کتیبه تاریخی دیدن کنند.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

حمام علی قلی آقا که در حال حاضر موزه مردم‌ شناسی اصفهان در آن برپا است، یکی از محبوب ترین دیدنی های اصفهان به شمار می ‌رود. در این شهر موزه‌ های زیاد و متنوعی وجود دارد که هر کدام دنیایی از شگفتی ها و زیبایی ها را درون خود جای داده ‌اند و با دیدن آن‌ ها، بیشتر با آداب و رسوم مردم اصفهان آشنا می شوید. شما می توانید با مراجعه به سایت معتبر مستر بلیط، هر گونه بلیطی که بخواهید را به راحتی خریداری کنید و به دیدن این موزه زیبا بروید.

تاریخچه موزه مردم شناسی اصفهان

این موزه مردم شناسی یا همان حمام علی قلی آقا، به دست علی قلی آقا، که دربار شاه سلیمان صفوی و شاه سلطان حسین صفوی بود، ساخته شد و قدمت آن به اواخر عصر صفوی یا سال 1125 هجری قمری بر می گردد.

معرفی بخش های مختلف موزه مردم شناسی اصفهان

معرفی بخش های مختلف موزه مردم شناسی اصفهان

حمام علی قلی آقا از یک حمام کوچک، یک حمام بزرگ و فضای چال حوض تشکیل شده است. این حمام در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی کاربرد دارد و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از آن، راهی شهر اصفهان می شوند. هر کدام از حمام ‌ها دو بخش اصلی سربینه و گرم خانه دارند و تمام افراد چه زن و چه مرد می توانستند در گذشته از آن ها استفاده کنند. در حال حاضر اگر به داخل این حمام بروید، مجسمه و ماکت‌ های مختلفی از مردم مشاهده می کنید که در هر بخش از حمام، نشان دهنده فرهنگ و زندگی مردم اصفهان هستند.

برای سفر به اصفهان می توانید بلیط هواپیما اصفهان را تهیه کنید و در کم ترین زمان ممکن به آن جا بروید و شاهد این موزه زیبا باشید. قسمتی از این موزه به حمام دار ها و دلالان اختصاص یافته است و مردانی به صورت ماکت دیده می شوند که در حال شستشو در هستند. در قسمتی دیگر از حمام مجسمه مردانی وجود دارد که مشغول آهنگری می باشند. یک طرف دیگر از موزه به کارهای زنان از جمله قالی بافی، آشپزی و هنر های آنان اختصاص دارد. با دیدن تمام این مجسمه ها شما بسیار شگفت زده خواهید شد و به خوبی با آداب و رسوم مردم این شهر آشنا می شوید.

ساخت این موزه به صورت حرفه ای انجام گرفته است به طوری که تزئینات سقف حمام به صورت رسمی بندی است و تمام نور گیر های سقف به صورت منظم از فضای اطراف به سمت مرکز سقف به صورت دقیق طراحی و ساخته شده ‌اند. حوض آبی که در وسط این موزه به چشم می خورد، جلوه بسیار خاصی به موزه بخشیده است. همان طور که تا این قسمت از مجله مستر بلیط متوجه شدید؛ این موزه مردم شناسی یکی از بهترین و زیبا ترین موزه های مردم شناسی در ایران است. از این رو پیشنهاد ما به شما این است که برای بار هم که شده، به دیدن این موزه بی نظیر بروید و از دیدن آن لذت ببرید.

 

https://mrbilit.com/mag/anthropology-museum-of-isfahan/



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شهر گراش در ایران یکی از شهرهای تاریخی به شمار می رود، که در استان فارس قرار دارد و آثار تاریخی مختلفی در آن دیده می شود. این منطقه در دوران های مختلف تاریخی همیشه ساکنینی داشته است که در آن زندگی می کردند که برخی به صورت دائم و برخی به صورت کوچ کننده بودند. تاریخ دقیق احداث شهر مشخص نیست و تنها چیزی که می توان گفت این است که در دوران پس از اسلام، شهر کنونی شکل گرفت. یکی از آثار تاریخی  آن که مشخص کننده وجود افراد در دوران پیش از تاریخ در این ناحیه است تپه گال نام دارد که اشیائی در آن پیدا شده است که این موضوع را نشان می دهد. اولین اسنادی که پس از اسلام از این شهر صحبت کرده است مربوط به دوران سوم هجری می شود. یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ گراش، ظهور شیخ دانیال در این شهر و سفر او به خنج است. شیخ دانیال با پایه‌گذاری سلسهٔ مشایخ دانیالی در خنج تأثیر زیادی بر سرنوشت لارستان و بنادر و جزایر خلیج فارس می‌گذارد. گراش نیز به عنوان زادگاه وی، محل استقرار مشایخ و بزرگان صوفیه دانیالی می‌گردد. خانقاه شیخ دانیال در قرن هفتم به قدری مشهور بوده که یکی از چهار رکن دراویش جنوب ایران محسوب می‌شده‌است. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از آثار تاریخی این شهر که به نوعی بنای اولیه آن به حساب می آید یعنی قلعه همایون ‌دژ توضیحاتی ارائه می دهیم.

معرفی قلعه همایون ‌دژ

معرفی قلعه همایون ‌دژ

قلعه های تاریخی که امروزه یکی از آثار تاریخی به شمار می روند و سالانه بازدیدکنندگان زیادی دارند، زمانی از مهم ترین ابنیه دوران خود بودند و کاربردهای نظامی داشتند و بسیاری از آنها هسته اولیه شهرهای امروزی را تشکیل می دادند. در آن زمان که حمله های متعددی از طرف دشمنان به شهرها صورت می گرفت مردم ترجیح می دادند شهرها و روستاهای خود را درون قلعه های مستحکم و با عظمت بنا بگذارند، تا از شر حملات در امان باشند. قلعه همایون ‌دژ نیز یکی از همین ابنیه تاریخی است که در مرکز شهر گراش قرار دارد و هسته اصلی و  اولیه شهر را بوده است. ساخت ابتدایی این بنا در دوران شاه زندو، حدود قرن چهارم هجری قمری، بوده است. این دژ تاریخی در دوره های مختلف مرکز حکومت بود و در دوران پهلوی اول، در نبرد نیروهای رضاشاه پهلوی با زادان خان گراشی بناهای آن به وسیله هواپیما بمباران شدند و آثارش از بین رفتند. در دوران های مختلفی بخش های گوناگون این بنا به آن اضافه شدند.

 

https://mrbilit.com/mag/homaun-dej-castle/



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 ,روستای جواهرده کجاست,راه جواهرده

جواهرده یکی از منطقه های بسیار زیبا در استان مازندران و شهرستان رامسر است

 

همه ما از گشتن در کشور خود لذت زیادی می بریم. مخصوصا اگر این مناطق دست نخورده و بکر باشند. در این قسمت پیشنهاد بسیار خوبی را به شما برای سفر می دهیم تا در آن سفر بسیار لذت ببرید. نام مکانی که به شما معرفی خواهیم کرد جواهرده است که محله بسیار خوش آب و هوایی است که در یکی از مناطق رامسر قرار دارد. مکانی که بسیار هوایی مطبوع و محلی دل نشین دارد و خاطره خوبی را برای شما و خانواده شما به همراه دارد.
 
موقعیت مکانی
جواهرده یکی از منطقه های بسیار زیبا در استان مازندران و شهرستان رامسر است. جواهرده مانند دیگر روستاهای استان مازندران زیبایی های وصف ناپذیر و بسیار زیادی دارد که می توان از آنها به عنوان شاهکارهای خلقت یاد کرد، این روستای باصفا و پرانرژی در 26 کیلومتری رامسر قرار دارد.

مسیر دسترسی به جواهرده
جاده دسترسی به جواهرده از غرب رامسر شروع می شود و در تمام طول مسیر با شیبی تند در کنار دره و رودخانه باصفای صفارود ادامه دارد. با عبور از میان کوه های مشجر و در امتداد رودخانه صفارود، نوع پوشش گیاهی تغییر می یابد و از تراکم درختان کاسته می شود.


جواهرده در تغییرات فصول
روستای جواهرده  از جاهای دیدنی شمال ایران می باشد که در فصل گرم تابستان به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع مورد استقبال زیاد گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد و امکانات اقامتی در این منطقه نیز باعث افزایش میزان گردشگری برای گردشگران می شود. روستای رویایی ما علاوه بر زیبایی های فراوان طبیعی از نعمت چشمه سارهای قدیمی نیز برخوردار بوده است.
 
این روستا در زمستان به دلیل سرمای بسیار زیاد و بارش سنگین برف دارای کوه های پربرفی است که زیبایی خیره کننده و چشمگیری دارد. حرکت به سمت روستا و اقامت در آنجا بسیار مشکل است و اغلب در این فصل گردشگری و اقامت بسیار کم می شود.

 ,روستای جواهرده کجاست,راه جواهرده

جواهرده مانند دیگر روستاهای استان مازندران زیبایی های وصف ناپذیر و بسیار زیادی دارد

 
پوشش گیاهی
اطراف جواهرده، پوشش گیاهی از جنگلی به چمن زار و بوته زار تغییر می کند و در همین نقطه در دامنه کوه های پربرف «سماموس» روستای ییلاقی و سنتی جواهرده با طبیعت زایدالوصفش خودنمایی می کند. این منطقه در هر چهار فصل سال زیبایی خاص و مثال زدنی خود را دارد.
 

 

جواهرده منطقه ای تاریخی با جنگل های سرسبز و بلندبالا است که نیمی از سال با بارش سنگین برف، از برف پوشیده و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع و دل پذیر برخوردار است. این منطقه رویایی، شاهکار طبیعت و نگین کوه های البرز به شمار می رود که از 3 جهت در محاصره کوه قرار دارد. این منطقه با وجود فاصله کم از دریای خزر، در ارتفاع قابل ملاحظه ای از سطح دریا که حدود 2 هزار متر است قرار دارد.

جاذبه طبیعی
این منطقه از کوه های مرتفع و زیبا برخوردار است که معروف ترین کوه های آن عبارت اند از؛ سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس) و اژک سه براره رژه (رجه). همچنین در بین این کوه ها مرتفع ترین این قله ها، قله سرخ تله است. لپاسر با چشمه های معروف و درمانی آن و سماموس و مقبره شاه یحیی کیایی بر چکاد قله سماموس که دارای یخچال های دایمی است و از جاهای دیدنی و جذاب روستای جواهرده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

قلعه رودخان,قلعه رودخان گیلان,عکس قلعه رودخان

بنياد قلعه رودخان را به دوره ساسانيان نسبت داده اند

 

قلعه رودخان از  بزرگترين دژهاي نظامي

قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگي حاكم و حرمسراي وي) و قورخانه (محل فعاليت هاي نظامي و زندگي سربازان) تشكيل شده است. از روستاي قلعه رودخان تا خود قلعه طبيعت بسيار زيبا و چشم اندازهاي زيادي وجود دارد كه توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. مساحت قلعه رودخان بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع است.

قلعه رودخان

قلعه رودخان ميراث مهمي است از دژهاي نظامي حكومتي در گيلان. قلعه رودخان، اين قلعه مهم تاريخي كه مدت ها مركز فرمانروايان گيلان بوده است، از بزرگترين و باعظمت ترين دژهاي نظامي گيلان و حتي ايران محسوب مي شود. برخي از كارشناسان، بنياد قلعه رودخان را به دوره ساسانيان نسبت داده اند. قلعه رودخان در زمان سلجوقيان تجديدبنا شده و از پايگاه هاي مبارزاتي اسماعيليان به شمار مي رفته است.

 

قلعه رودخان کجاست؟

قلعه رودخان در فاصله ۲۰ كيلومتري جنوب غربي فومن واقع شده است. مساحت قلعه رودخان بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع و در ارتفاعي بيش از ۶۰۰ متر در بلندترين نقطه كوه واقع شده است.

براي رسيدن به قلعه رودخان بعد از عبور از شهر فومن و گذشتن از روستاهاي گشت، كردمحله، سياه كش، شمس تالان، گوران پس، هولس كام، سيدآباد و قلعه رودخان به روستاي حيدرآلات مي رسيم كه از اين روستا تا محل قلعه رودخان حدود ۵ كيلومتر فاصله است. در حال حاضر بيشتر مساحت آن در قالب طرح پارك جنگلي، سنگ چين و شن ريزي شده است.

 

قلعه رودخان,عکس قلعه رودخان,قلعه رودخان گیلان

عکس قلعه رودخان

 

براي نخستين بار در سال ۱۸۳۰ ميلادي آلكساندر شودزكو خچكو محقق لهستاني الاصل هنگام تحقيق در گيلان متوجه قلعه رودخان شد و در يادداشت هاي خود موقعيت اين بنا را به ثبت رساند. او درباره قلعه رودخان مي نويسد: «دژي است بر بالاي كوهي در قسمت علياي رودخانه اي به همين نام، بام آن سنگي است و طرفين ورودي داراي دو برج دفاعي مستحكم است و بر كتيبه سردر ورودي آن حك شده است كه اين قلعه براي نخستين بار در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هـ.ق براي سلطان حسام الدين اميردباج بن امير علاءالدين اسحق تجديد بنا شده است.»

 

دلیل نام گذاری قلعه رودخان
چون این قلعه تاریخی در کنار رودخانه ای بنا شده، معادل باستانی "دژ رودگان" یا "روگان" (دژی که در کنار رود قرار دارد) یا تغییر یافته آن به نام قلعه رودخان خوانده می شود. این قلعه به زبان اهالی آن منطقه که تالش هستند قله رخون نامیده میشود. سپس به مرور زمان به «قلعه رودخان» تبدیل شده است. قلعه رودخان در دوران های تاریخی به نام های «قلعه هزارپله»، «حسامی»، «سکسار»، «سگسار» و «سگسال» نیز خوانده شده است.

 

پیشینه تاریخی قلعه رودخان

 

عکس قلعه رودخان,تصاویر قلعه رودخان,عکسهای قلعه رودخان

 قلعه رودخان در فاصله ۲۰ كيلومتري جنوب غربي فومن واقع شده است

 

با اینکه قلعه رودخان، مدت ها تخت سلطنت و مرکز حکمرانی حکام گیلانی بیه پس بوده، در متون تاریخی و جغرافیایی گیلان تا قبل از قرن دهم هجری نامی از قلعه رودخان به میان نیامده است. تنها عبدالفتاح فومنی در کتاب تاریخ گیلان (ص183) یک بار از کوه قلعه رودخان یاد می کند و می نویسد: «امیره شاهرخ و کامیاب، پسران امیره سالار و بنی اعمام حسین خان بودند که به دستور حسن خان کهدمی در کوه قلعه رودخان کشته شدند.»



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

سفر به مازندران در فصل بیداری طبیعت، بسیاردیدنی و غیر قابل وصف است. در هوای مطبوع بهار مازندران، پیاده‌روی در نم‌نم باران و در بستری از شکوفه‌ها و گلهای رنگارنگ و اتراق در زیر سقف‌های شیروانی، تجربه‌ای زیبا و جذاب است. بهار که از راه می‌آید، فصل سفر به مناطق ییلاقی هم از راه می‌رسد و اکنون که نخستین فصل سال کم‌کم به نیمه نزدیك می‌شود، باید عزم سفر کرد تا فرصت دیدار از زیبایی‌های ییلاقات مازندران در فصل بهار، از دست نرود.

روستاهای ییلاقی مازندران، علاوه بر سرسبزی، با داشتن چشم اندازهای بدیع یخچال‌ها، چمنزارها و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای، مجموعه‌ای بسیار زیبا از صدها بهشت کوچک و دیدنی است. برای دسترسی به این ییلاقات، هرچند جاده فیروزکوه کمي ‌طولانی‌تر است، اما به مراتب مسیر امن‌تری نسبت به جاده هراز است.


بهشت کوچکی بر فراز ابرها
روبه درياي مازندران، نزدیک خورشید، در میان مه، بر فراز ابر، زیر بال پرنده‌ها، عروسی زیبا، تن‌آسوده است!  

روستاهای ییلاقی مازندران,روستاهای ییلاقی شمال

در «جنت رودبار» باغ‌هاي سرسبز و شكوفه‌هاي سفيد درختان را دربرگرفته‌اند

 

در نزدیکی رامسر، از دوراهی جواهرده که پیش برويد، مي‌رسيد به جنگل‌هاي «دالخاني». در اينجا، حكمت سکوت مرموز جنگل را درخواهید یافت، سکوتی که آمیخته است با صدای نرم مارمولکی که می‌خزد و نسیمی که می‌وزد و بلبلی که می‌خواند.

حالا بايد بازهم جلو برويد براي يافتن آنچه باید یافت و دیدن آنچه باید دید. می باید از محوطه وسیعی که محل گردهمایی چوب‌ِ تر و برگ سبز است، بیرون بزنيد و راه را ادامه بدهيد رو به بالا، بازهم بالا و بالاتر!اینجا، جنت رودبار است، یک رودبار دیگر، غیر از رودبار قصران و غیر از رودبار منجیل، اما به سرزمین «پلهم» معروف است. «پلهم» نام یک نوع گیاه است که در کنار جاده‌ها می‌روید؛ همان گیاهی که بوی بدی دارد، اما دوای درد «گزنه» است. گزنه اگر تو را بگزد، «پلهم» به درد جانت می‌خورد.    

روستاهای ییلاقی مازندران,روستاهای ییلاقی شمال

 
غروب که می‌شود، گله‌های گاو از چرای روزانه به سوی روستا می‌آیند و روستا آماده می‌شود تا به سرعت در خواب شود. در خنکای شب که راه بروی، گستره وسیع‌تری از کهکشان راه شیری را می‌بینی و بوی تن گاوهایی به مشامت مي‌رسد که خارج از طویله در کنار خانه‌‌ای از جنس خشت و چوب، آرمیده‌اند.

جاده‌ای که به سمت روستا می‌رود، رو به دره‌ای سرسبز دارد، دره‌ای که سمت راستش می‌شود تنکابن و سمت چپش می‌شود رامسر. دره چنان است که گویی پیاله‌ای است لبریز از مه و در این هنگام، تقدیم تو می‌شود تا سیراب شوی از شور و هیجان. پرچين‌هاي چوبي، باغ‌هاي سرسبز و شكوفه‌هاي سفيد درختان را دربرگرفته‌اند و دروازه‌‌شان اغلب نيمه باز است؛ گويي كه دعوتي است براي داخل شدن به بهشت کوچکی كه فراتر از ابرهاست!



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()