نوشته شده توسط : hsi

شهر یزد، اولین شهر ایران است که در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته است و با جاذبه های بی انتهایش، اکثر گردشگران را غافلگیر می کند. میدان امیر چخماق در این شهر بسیار معروف و مجموعه ای از بناهای مختلف را اطراف خود جای داده است. از جمله مهم ترین این بناها می توان، مسجد، بازار، تکیه، دو آب انبار، یک بقعه و نخل را نام برد که هر کدام از آن ها ویژگی های به خصوص و منحصر به فردی دارند. نخل میدان امیر چخماق، چندین سال است که منظره این میدان تاریخی را شکل داده است و افراد با تهیه کردن بلیط اتوبوس یزد، به دیدن آن می روند. جالب است بدانید، نخل به عنوان تشییع جنازه سید شهدا و سیاه پوش کردن آن به عنوان پارچه سیاه روی جنازه است. همچنین شمشیر و نیزه هایی که روی آن دیده می شود به علامت تیر و نیزه های وارد شده بر بدن امام حسین (ع)، آیینه به عنوان نور وجود امام حسین (ع)، سرو نخل به عنوان قد و قامت حضرت علی اکبر (ع) و علم ‌هایی که بر نخل بسته می شود به عنوان علمدار امام حسین(ع) است.

تاریخچه نخل میدان امیر چخماق یزد

تاریخچه نخل میدان امیر چخماق یزد

امیر جلال ‌الدین چقماق، یکی از امرا و سرداران شاهرخ تیموری در سده ۸ خورشیدی بود که مجموعه های از جمله؛ قنات، تکیه، میدان، چاه آب سر، حمام عمومی، کاروان ‌سراها و خانقاه را ساخت تا یزد را آباد کند. زمان ساخت میدان امیر چخماق مربوط به قرن نهم است، اما در دوره صفوی و زمان حکومت شاه عباس تغییرات زیادی بر روی آن انجام شد. تا قبل از دوره پهلوی میدان امیر چخماق نیز مانند، بعضی دیگر از میدان‌ ها به یک آرامگاه برای مردگان تبدیل شد. برخی از مردم به دلیل وجود حسینیه، رفتگان خود را در همان جا به خاک می‌ سپردند اما پس از به وجود آمدن حکومت پهلوی، جلوی این کار گرفته شد و قبرها را ویران کردند. بعد از این اقدام، دوباره میدان به حالت اولیه خود بازگشت و تغییراتی اساسی بر روی آن صورت گرفت. در حال حاضر این میدان زیبا پا بر جا است و شما می توانید در هر زمانی که بخواهید؛ بلیط های سفرتان را به صورت آنلاین از سایت معتبر مستر بلیط رزرو کنید و به دیدن نخل کنار آن بروید. این نخل از دوره صفوی به جای مانده است و تقریبا ۴۵۰ سال قدمت دارد. نخل میدان امیر چخماق، نزدیک به ۷۰ سال بود که مورد استفاده قرار نگرفته بود اما سر انجام در عاشورا ۱۳۹۶ آن را به حرکت در آوردند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نخل امیر چخماق، یکی از مهم ترین نخل هایی است که در شهر یزد برای مراسم عاشورا مورد استفاده قرار می گیرد. نخل، یک سازه چوبی است که قسمت جلو و عقب آن از قطعات کوچک چوبی به شكل نخلی بزرگ ساخته شده است. این نخل شامل مجموعه ای مشبکی از چوب های تراشیده و با گره چینی ها و تیرهای بزرگ تزئین شده است. نخل امیر چخماق مانند دیگر نخل ‌های شناخته شده در کشور، نمادی از درخت سرو و آزادگی است که روی دستان ۱۵۰ نفر قرار می گرفت. اگر می خواهید این نخل زیبا را از نزدیک مشاهده کنید، بهتر است بلیط هواپیما یزد را تهیه کنید و به آن جا بروید. هر ساله در محرم، مراسم نخل گردانی نیز در میدان امیر چخماق برگزار می شود و افراد می توانند در این مراسم عزاداری شرکت کنند. نبرای پایه ‌های این نخل، ۴ قطعه چوب به صورت عمودی در ۴ طرف و برای بلند کردن آن چند قطعه چوب به صورت افقی تعبیه شده است. برای بستن آن، تعدادی از خادم های حسینیه از صبح روز هشتم محرم دست به کار می شوند و بر روی آن پارچه های مشکی، خنجر، آیینه های بزرگ، علم و ۱ سازه چوبی به شکل سرو در جلو و عقب نصب می کنند. این کار معمولا تا ظهر روز نهم محرم ادامه می یابد و عزاداران هر کدام از عناصر به کار برده شده در نخل را نمادی از یک حادثه و متعلق به شخص خاصی در حادثه کربلا می دانند.

 

 

https://mrbilit.com/mag/nakhl-amir-chakhmagh/



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

تنگه چاهکوه یکی ازعجیب ترین جاذبه های ژئوپارک قشم به حساب میاد که در ۷۰ کیلومتری قشم واقع شده، با دیواره هایی به ارتفاع ۱۰۰ متر که باعث شده فضایی ساکت وکم نورو گاها وهم انگیز ایجاد بشه. این آرامش در حین قدم زدن برای ماهایی که توی شهرهای شلوغ و پرترافیک زندگی میکنیم احساس بی نظیریه.حفره ها و شیارهای این تنگه در اثر آب باران، باد و بارش های سیل آسا و فرسایش خاک ایجاد شدن که اشکال هندسی بسیار زیبایی رو ایجاد کردن. در ابتدای تنگه، چهار چاه دست ساز و کانال هایی برای هدایت آب حفر شده تا اهالی بتونن توی اون منطقه گرم و خشک، دسترسی به آب شیرین داشته باشن که این چاه های باستانی، جلوه ی خیلی بیشتری به این منطقه داده و میزبان خوبی برای گونه های جانوری هم شده. به دلیل اینکه کف این تنگه بعد از هر بارندگی محل جاری شدن آب می شه، مردم محلی برای استفاده از این آب اقدام به حفر چاه در کفش نموده و به همین دلیل نام چاهکوه رو برای این تنگه انتخاب کردن. چاهکوه در ابتدای مسیر عریض و با دیواره های بلند هستش ولی هرچه بیشتر وارد میشیم از عرض اون کاسته میشه و گاها فاصله ی بین دو دیواره به نیم متر هم میرسه، به همین خاطر برای دسترسی به بعضی جاهاش باید یه سری مهارت های سنگ نوردی داشته باشید. طبقه ها و لایه های چاه کوه در ظاهر مقاوم هستند اما به دلیل فرسایش زیاد کاملا فرسوده و توخالی هستند، برای همین در هنگام راه رفتن روی شیارهای بزرگ باید خیلی احتیاط کنید. این تنگه در یک لایه ماسه سنگی ایجاد شده و به دلیل وجود میان لایه های مارن، سیلت و آهک و فرسایش انحلالی آنها حفره ها، درزها و بریدگی های بسیار زیبایی در این دره ایجاد شده که چشم هر بیننده ای رو خیره می کنه. این تنگه در حقیقت از دو دره عمود برهم تشکیل شده که یکی از آن ها یه گسله که به وسیله فرسایش توسط آب های جاری به اشکال متنوع و زیبایی تبدیل شده و همین طور به مکانی زیبا برای عکاسی و ثبت خاطرات. تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های ژئوپارک قشم است و تاکنون اقدام هایی در حد تایید سازمان یونسکو در این تنگه انجام شده است.یک نمونه:جاده به طول ۴ کیلومتر شناخته شدن ژئوپارک قشم را به عنوان یکی از ژئوپارک های مهم و توریستی دنیا نیازمند نگاه ملی است قابل ذکر است که درآمد کشور چین از ۸ ژئوپارک خود که به ثبت جهانی رسیده، چندین برابر درآمد نفتی ایران است؛ به یقین برای رسیدن چنین وضعی باید تمام ارگان های مانند محیط زیست، وزارت علوم، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان زمین شناسی، و غیره به کمک منطقه آزاد قشم در جهت معرفی آن کوشا باشند.

 
دره چاهکوه در 70 کیلومتری قشم قرار دارد که یکی از توابع جزیره قشم است و در نزدیکی آن روستایی به نام چاهکوی وجود دارد. علاقه مندان به بازدید از مجموعه صخره های تنگه چاهکوه می تواند بلیط هواپیما قشم را تهیه نمایند و سفری لذت بخش را برای خود رقم بزنند. 
 
 


:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

تاریخچه

افرادی که به دنبال بقایای تاریخ کهن کشور عزیزمان ایران هستند و برای کسانی که دریا، طلوع و غروب خورشید را دوست دارند کیش جای بسیار مناسبی است. این جزیره با 92 کیلومتر مساحت جاذبه های بیشماری را درون خود جای داده است. در میان این جاذبه ها در خیابان سنایی مجسمه های فراوانی توجه شما را به خود جلب می کنند که متعلق به پارک هنر هستند. این مجموعه بی نظیر را در سال 1378 احداث کرده اند. هدف از تاسیس آن آشنا نمودن جوانان و گردشگران خارجی با چهره های فرهنگ و ادب کشور است.

تاریخچه

نقشه و معرفی بخش های مختلف

مسافران زیادی به این جزیره زیبا سفر می کنند که بعد از مدتی گشت و گذار احساس خستگی می کنند و به دنبال جایی  برای استراحت می گردند، البته ناگفته نماند که به دلیل جاذبه های زیبایی که در کیش وجود دارد خستگی برای گردشگران امکان پذیر نیستند و دوست دارند به بازدید از تمامی جاذبه ها اعم از پارک ها و مکان های طبیعی بروند، بنابراین زمانی که در طول روز خسته شدید می توانید به این پارک بروید و ساعتی را  به استراحت بپردازید. در این پارک امکانات تفریحی مناسبی را قرار داده اند، یکی از جاذبه های پارک هنر، آبشار های مصنوعی آن است. با توجه به این که جزیره کیش ارتفاع زیادی از سطح دریا ندارد آبشارهای مصنوعی بی بدیلی را درون خود جای داده است. اگر شما هم تصمیم گرفتید به جزیره زیبای کیش راهی شوید می توانید با مراجعه به مجله مستر بلیط اقدام به تهیه بلیط مورد نیاز خود نمایید.

نورپردازی های خیره کننده، مجسمه های جذاب، المان های بی نظیر و .. همگی از ویژگی های بارز پارک هنر هستند. آلاچیق ها و باربیکیوهای مختلفی را درون این پارک تعیبه کرده اند  که برای پیک نیک بسیار مناسب هستند، همچنین شما قبلا از شروع کار می توانید به این پارک بروید و از وسایل ورزشی آن جا نهایت استفاده را ببرید و به تندرستی و سلامت بدن خود رسیدگی کنید. اگر همراه خود کودکان کم سن و سالی دارید می توانید با استفاده از غرفه هایی که برای کودکان طراحی شده است آن ها را سرگرم نمایید. از جمله مجسمه های که در این پارک قرار دارند می توان: غلام حسین بنان موسیقیدادن و خواننده، ابوالحسن صبا موسیقیدان و سازنده ساز، علی محمد حیدریان نقاش معروف، شریف لطفی موسیقیدان نامی، حسین بهزاد نقش مینیاتوری محبوب، غلامحسین سپنتا سینماگر، مرتضی ممیز طراح، عزت الله انتظامی بازیگر، عیسی بهادری طراح فرش، هادی میر میران معمار، پروین اعتصامی شاعر پرآوازه، جلال آل احمد نویسنده خوش نام، استاد شهریار شاعر، فرشچیان نقاش نامور، امیرکبیر صدر اعظم و ... را نام برد.

شرایط بازدید

 

شرایط بازدید

برای بازدید از پارک هنر کیش می توانید بدون اینکه وقت را از دست بدهید وارد خیابان سنایی شوید و از تک تک المان هایی که در آن جا قرار دارد دیدن نمایید. برای وارد شدن به این پارک در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید می توانید راهی شوید و نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه ای ندارید.

آدرس و مسیر دسترسی به پارک هنر 

پارک هنر کیش در جزیره کیش ضلع شرقی خیابان سنایی واقع شده است، اگر هنگام مسافرت از هواپیما استفاده می کنید می توانید با مراجعه به سایت معتبر مستر بلیط اقدام به خرید بلیط هواپیما کیش نمایید و زمانی که به مقصد رسیدید با استفاده از تاکسی و ون هایی که آن جا قرار دارند به مکان مورد نظر خود راهی شوید. اگر هم از اتومبیل های کرایه ای بهره می برید باید به دنبال خیابان سنایی بگردید، برای افرادی که از اتومبیل شخصی استفاده می کنند محلی را برای پارک ماشین قرار داده اند.

 

https://mrbilit.com/mag/honar-park-kish/



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

تاریخچه سینما اطلس مشهد

سینما اطلس مشهد، در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۶۱ افتتاح شد و پس از گذشت مدتی، بسیار از آن استقبال کردند و به رشد چشمگیری رسید.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شهریار یکی از شهرستان های استان تهران به شمار می آید که در موقعیت جغرافیایی درجه و 20 دقیقه تا 51 درجه و 14 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 35 دقیقه و 35 درجه و 44 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است. این شهرستان در جنوب غربی استان تهران واق شده و از سمت شمال و غرب با شهرستان کرج، از سمت شرا با شهر تهران و شهرستان اسلامشهر و از جنوب با شهرستان های رباط کریم و زرندیه همسایه است. ارتفاع متوسط شهرستان شهریار از سطح آب های آزاد  1110 متر است. شهریار از لحاظ آب و هوایی یکی از شهرستان های خنک با آب و هوایی مطبوع به محسوب می شود. این شهرستان جاذبه های گردشگری زیادی دارد که هر یک از آنها باعث شده است افراد زیادی این منطقه را سفر انتخاب کنند. از میان آنها می توان به باغات، تپه ارسطو، قره تپه، آتشکده تخت رستم، آتشکده تخت کاووس، تپه و قلعه جوقین، برج آرامگاه بابا محمود، جاذبه های مذهبی و ... اشاره کرد. یکی از جاذبه های مذهبی این شهرستان، امامزاده یحیی (ع) بکه نام دارد که سالانه زائرین زیادی به این مکان می روند. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این مکان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شهرهای شمالی و حاشیه دریای خزر دارای جغرافیای گوناگونی است و طبیعت آن از علفزار، جنگل، تالاب و بیشه های متعددی تشکیل شده است. استان مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای طبیعت بی نظیری بوده و جاذبه های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. محبوبیت این خطه از سرزمینمان سبب شد لحظه آخر به جمع آوری اطلاعاتی درباره زیبا ترین تالاب های مازندران پرداخته و به اطلاع کاربران عزیز برساند. اگر شما نیز از علاقمندان طبیعت گردی هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله زیبا ترین تالاب های مازندران را مطالعه نمایید.

 

 

تالاب نیلوفر آبی

تالاب نیلوفر آبی علاوه بر اینکه یکی از زیبا ترین تالاب های مازندران است، به عنوان یکی از برترین جاذبه های گردشگری ایران شناخته شده است. سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این تالاب با تور شمال به مازندران سفر می کنند بنابراین لازم است بدانید، موقعیت مکانی دقیق این تالاب کیلومتر 2 جاده ساری و در نزدیکی روستای آبندانسر می باشد. تالاب نیلوفر آبی حدود 45 هکتار مساحت داشته و از 3 حوضچه طبیعی بزرگ تشکیل شده است. یکی از این حوضچه ها به انوهی از گل های زیبا و صورتی رنگ نیلوفر آبی آراسته شده و منظره چشم نوازی به وجود آورده است. تالاب نیلوفر آبی جزء معروف ترین جاذبه های دیدنی تور مازندران به شمار رفته و بازدید از آن جزء باید های سفر به شمال محسوب می شود.

 

 
 
 
 

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

 

تالاب ارواح

در حدود 5 کیلومتری روستای چلندر واقع در شهر نوشهر، دریاچه معروفی به نام ممرز قرار دارد که اسرار نهفته بسیاری در خود جای داده و بین گردشگران و طببیعت گردان شهرت بالایی به دست آورده است. داخل دریاچه ممرز تکه های بریده بریده و خشک شده تنه درختان مرده به چشم می خورد که بر روی سطح آب به صورت پراکنده قرار گرفته و منظره مرموز، مخوف و ترسناکی را ایجاد کرده اند، به همین علت به این دریاچه، تالاب ارواح (Ghost Lake) نیز گفته می شود. تالاب ارواح از نظر برخی گردشگران و ماجراجویان یکی از زیبا ترین تالاب های مازندران به شمار رفته و بازدید کنندگان بسیاری را روانه مناطق شمالی ایران می کند. همچنین این دریاچه یکی از عجیب ترین دریاچه ها و تالاب های ایران نیز محسوب می گردد.

 

تالاب ارواح

 

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله را می توان یکی از حیرت انگیز ترین و خاص ترین مناطق طبیعی ایران معرفی کرد. این تالاب با حیات وحش بی همتا، در مساحتی بالغ بر صد هزار هکتار، زیستگاه بسیاری از پرندگان با ارزش بومی همچون فلامینگو، قرقاول، زنگوله بال، دراج و غیره می باشد. زمین تالاب میانکاله شامل بخش های مختلفی همچون شنزار های ساحلی، مرداب جنگلی، باتلاق، آبگیر، جنگل انارستان و غیره می باشد. گردشگران تور مازندران جالب است بدانید اطراف این تالاب محیط زیست جانوران بسیاری همچون اسب، گرگ، خرگوش، روباه، گراز وحشی و گربه وحشی نیز می باشد.  این تالاب در حال حاضر تنها منطقه نیمه شرجی حاشیه دریای خزر به شمار رفته و با داشتن منظره و حیات وحش منحصر به فرد، یکی از جاذبه های گردشگری محبوب این خطه به شمار می آید. بنابراین می توان تالاب میانکاله را هم جزء زیبا ترین تالاب های مازندران دانست و باید گفت این منطقه بهترین مکان برای عاشقان طبیعت، محیط زیست و حیات وحش است، بنابراین بازدید از آن را در سفر با تور شمال، از دست ندهید.

 

 
 
 
 

زیباترین جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

 

تالاب فراخین

تالاب فراخین در واقع دریاچه ای در دل جنگل های هیرکان است. این تالاب توسط درختان سر به فلک کشیده و پهن برگ هیرکان احاطه شده و منظره خیره کننده و زیبایی به وجود آورده است. این تالاب در منطقه مجور و در نزدیکی روستای ویسر شهرستان نوشهر واقع شده است. تالاب فراخین به خاطر طبیعت دست نخورده هنوز هم به عنوان یک منطقه بکر شناخته شده و بین طبیعت گردان بسیار محبوب است. یکی از خصوصیات جالب این تالاب این است که در هر فصلی دارای جاذبه های دیدنی منحصر به فردی بوده و هر بار که به آن سفر کنید با چشم اندازی متفاوت از قبل مواجه می شوید. به طور مثال در فصل های بهار و تابستان تصویر درختان سبز رنگ جنگل را روی آب دریاچه شاهد هستید که جلوه خاصی به تالاب بخشیده و نظر هر بیننده را به خود جلب می کند. در فصل پاییز نیز سطح دریاچه فراخین پوشیده از برگ های نارنجی و زرد رنگی است که از درختان جنگل روی دریاچه افتاده و طبیعتی رویایی ایجاد کرده است. به ماجراجویان و گردشگران تور طبیعت گردی پیشنهاد می کنیم، قایقرانی در مسیر دریاچه سحر آمیز فراخین را از دست ندهند.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

بررسی وسیله‌ها و مسیرهای دسترسی به مقصد پیش از هر سفری ضرورت دارد. برای رفتن به گیلان در شمال کشور مسیرهای مختلف هوایی، ریلی و جاده‌ای را می‌توان امتحان کرد.

حمل و نقل

 در این مطلب به روش‌های رفتن به گیلان می‌پردازیم.

سفر هوایی



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران گفت: استان مازندران با هزار و ۷۷۳ نفر رتبه دوم کشور را در ثبت‌نام نانو دارد.

اسفندیار نظری در حاشیه افتتاح سومین آزمایشگاه نانو مازندران در بهشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مازندران با ثبت‌نام یک هزار و ۷۷۳ نفر در بخش نانو بعد از استان کردستان  رتبه دوم کشوری را در این بخش دارد.

وی با اعلام اینکه شهرستان بهشهر در شرق استان مازندران دارای سومین آزمایشگاه نانو است، افزود: قبل از بهشهر آزمایشگاه نانو در شهرستان نور و بابلسر به بهره‌برداری رسید و مازندران درزمینهٔ نانو و بیوتکنولوژی دانش‌آموزان رتبه شاخص کشور را دارد و در این زمینه باید از همه فرصت‌های علمی بهره ببریم.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران همچنین از راه‌اندازی آزمایشگاه نانو در غرب مازندران به محوریت رامسر در سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم با پیگیری این اداره کل و مسئولان شهرستانی شاهد راه‌اندازی و احیای پژوهش سراها در شهرستان‌های نوشهر، چالوس، تنکابن، بابل و قائم‌شهر نیز باشیم.

نظری همچنین ادامه داد: با استفاده از فنّاوری نانو تلاش داریم تا از دانش محض به سمت کاربردی حرکت کنیم و آموزش‌وپرورش را به سمت کاربردی شدن ببریم.

وی اضافه کرد: در همین راستا بیش از ۵۰ سمینار علمی درزمینهٔ مختلف فنّاوری و فناوری نانو در استان مازندران برگزار شد که سال گذشته مقام سوم کشوری در المپیاد نانو را کسب کردیم و دانش‌آموز بابلسری رتبه دوم این المپیاد کشوری را کسب کرد.

وی با اعلام اینکه از مجموع ۳۲  منطقه آموزش‌وپرورش مازندران اکنون دارای ۲۸ پژوهش سرای دانش‌آموزی در این استان هستیم یادآور شد: در سال جاری تعداد پژوهش سراهای مازندران از ۲۲ باب به ۲۸ باب رسیده که بیانگر اهتمام ویژه مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران به این امر است.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران گفت: استان مازندران با هزار و ۷۷۳ نفر رتبه دوم کشور را در ثبت‌نام نانو دارد.

اسفندیار نظری در حاشیه افتتاح سومین آزمایشگاه نانو مازندران در بهشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مازندران با ثبت‌نام یک هزار و ۷۷۳ نفر در بخش نانو بعد از استان کردستان  رتبه دوم کشوری را در این بخش دارد.

وی با اعلام اینکه شهرستان بهشهر در شرق استان مازندران دارای سومین آزمایشگاه نانو است، افزود: قبل از بهشهر آزمایشگاه نانو در شهرستان نور و بابلسر به بهره‌برداری رسید و مازندران درزمینهٔ نانو و بیوتکنولوژی دانش‌آموزان رتبه شاخص کشور را دارد و در این زمینه باید از همه فرصت‌های علمی بهره ببریم.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران همچنین از راه‌اندازی آزمایشگاه نانو در غرب مازندران به محوریت رامسر در سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم با پیگیری این اداره کل و مسئولان شهرستانی شاهد راه‌اندازی و احیای پژوهش سراها در شهرستان‌های نوشهر، چالوس، تنکابن، بابل و قائم‌شهر نیز باشیم.

نظری همچنین ادامه داد: با استفاده از فنّاوری نانو تلاش داریم تا از دانش محض به سمت کاربردی حرکت کنیم و آموزش‌وپرورش را به سمت کاربردی شدن ببریم.

وی اضافه کرد: در همین راستا بیش از ۵۰ سمینار علمی درزمینهٔ مختلف فنّاوری و فناوری نانو در استان مازندران برگزار شد که سال گذشته مقام سوم کشوری در المپیاد نانو را کسب کردیم و دانش‌آموز بابلسری رتبه دوم این المپیاد کشوری را کسب کرد.

وی با اعلام اینکه از مجموع ۳۲  منطقه آموزش‌وپرورش مازندران اکنون دارای ۲۸ پژوهش سرای دانش‌آموزی در این استان هستیم یادآور شد: در سال جاری تعداد پژوهش سراهای مازندران از ۲۲ باب به ۲۸ باب رسیده که بیانگر اهتمام ویژه مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران به این امر است.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

آداب و رسوم استان مازندران, حنابندان

آداب و رسوم ازدواج در سوادکوه

 

حنابندان یکی از آداب و رسوم عروسی در نزد اقوام ایرانی می باشد. جشن حنابندان که به تعبیری آخرین رسم از آداب عروسی ایرانی می‌باشد، جشنی است که در واقع مراسم خداحافظی عروس بوده و در آخرین شب اقامت عروس به طور رسمی در خانه پدری برگزار می گردد. در روزگاران نه چندان دور در شب حنابندان زنان شرکت کننده دستشان را با آغشتن به ظرف حنایی که دور تا دور مراسم گرداننده می شد رنگ می کردند و این آیین همچنان در روستاها و شهرهای کوچک ایران پا برجاست.

 

 

"حنا از جنت است" و اثری از بهشت و نشانه‌ای از شادی، مهر و نیکبختی دارد. این باوری است که ایرانیان باستان داشتند و هنوز هم پابرجاست. تزیین و آماده سازی حنا برای مراسم حنابندان.برای اینکار می توان از بسیاری از مواد تزیینی بهره برد.مانند سکه های بدلی،مروارید،صدف،گل های طبیعی و مصنوعی،اکلیل،انواع روبان و ... حنابندان هم در سواد کوه سابقه ی دیرینه دارد. و همانند امروزه در شب عروسی برگذار می شد.

 

پیشنهاد ویژه
  • بیتوته

    گفتگو و مشاوره غیرحضوری بابهترین متخصصین

  • تبلیغات ، چاپ ,خدمات دیجیتالی و چاپ

    تقویم های رومیزی در طرح های مختلف

  • تبلیغات ، چاپ ,خدمات دیجیتالی و چاپ

    ساک دستی تبلیغاتی با طراحی دلخواه شما

 

اما به شکل ساده عروس در جمع دوستان جوان خود و داماد هم در منزل خود و بین جوانان محل جشن حنابندان را بر پا می کرد. بر کف دست داماد حنا می گذاشتند و پسران دم بخت با انگشت از کف دست او حنا بر می داشتند و معتقد بودند که با این کار بخت شان زود تر باز می شود. همین مراسم در خانه عروسی هم اجرا می شد و تا پاسی از شب گذشته به جشن و پایکوبی می پرداختند.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi
مازندران,استان مازندران,جاهای دیدنی مازندران

 مازندران، استان سرسبز و چشم‌ نواز شمال ایران

 

استان مازندران یکی از سرسبز ترین قطب های گردشگری در شمال ایران است. استان مازندران بر اساس آخرین تقسیمات کشوری از 16 شهرستان زیبا و دیدنی تشکیل شده است.

استان مازندران
استان مازندران یکی از سرسبزترین و چشم نوازترین استان های شمالی کشور که در قسمت جنوبی نوار ساحلی دریای خزر واقع شده است. این استان با طبیعت بکر و بینظیر خود به نگین سبز تاج پادشاهی ایران شناخته شده و سرشار از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بوده و دارای آب و هوای معتدل است. افراد بسیاری هر ساله از سرتاسر کشور و جهان برای گذراندن اوقات فراغت و دیدن جاذبه های گردشگری بیشمار استان زیبای مازندران راهی نواحی شمالی کشور شده و تجربه یک سفر به یادمانی را در ذهن خود ثبت خواهند کرد. ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی و شناخت مازندران، جاذبه های گردشگری و دیدنی این استان زیبا را برای شما عزیزان نامبرده تا شاید بدینوسیله شما را در برنامه ریزی برای یک سفر راحت و به یادمانی کمک کرده باشیم.


موقعیت استان مازندران در ایران
مازندران سرسبز و زیبا از حدود 338 کیلومتر نوار ساحلی برخوردار بوده و وجود دیدنی هایی نظیر دریای خزر، دامنه‌ های جنگلی و کوهستانی، رودخانه‌ های پرآب، چشمه ‌های آب ‌معدنی پرشمار، آبشارها، غارها و بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی و... بخشی از جاذبه های گردشگری این استان را تشکیل می دهند.

  

مازندران,مکاهای دیدنی استان مازندران,جاهای دیدنی مازندران

 موقعیت استان مازندران در نقشه ایران


استان سرسبز مازندران با مرکزیت شهر ساری در شمال کشور ایران واقع شده و با استان های گلستان، گیلان به ترتیب از غرب و شرق و همچنین با استان های سمنان، تهران و قزوین از جنوب همسایه و هم مرز می باشد. قسمت شمالی این استان نیز، دریای زیبای خزر قرار گرفته است. استان مازندران بر اساس آخرین تقسیمات کشوری از 16 شهرستان به نام های ساری، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، چالوس، سوادکوه، رامسر ، قائم شهر، گلوگاه، نکا، محمود آباد، نور، جویبار و نوشهر تشکیل شده است.


معرفی مسیرهای دسترسی به استان مازندران
در این قسمت به معرفی مسیرهای زمینی و هوایی به منظور دسترسی و ارتباط با استان سرسبز و شمالی مازندران خواهیم پرداخت :
- مسیرهای زمینی مازندران :
مسیرهای جاده این استان از شهر تهران به مقصد مازندران را می توان در 3 دسته مسیر تقسیم بندی کرد:



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تير 1400 | نظرات ()